ایرانجدیدترین اخبار

آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت

پزشکان خواستار توقف سوءاستفاده از آمبولانس ها برای اعزام نیروهای امنیتی و بازداشت معترضان شدند

آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت

کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها در طول دو هفته‌ای که از اعتراض مردم ایران به قتل مهسا امینی (ژینا امینی) در بازداشتگاه گشت ارشاد می‌گذرد نسبت به استفاده از آمبولانس توسط نیروهای سرکوب هشدار داده‌اند.

چندین ویدیو منتشر شده‌ که نشان می‌دهند صفی طولانی از آمبولانس‌ها در مقابل بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها یا مراکزی که به نحوی به عوامل سرکوب وابسته‌اند، ایستاده‌اند.

برخی دیگر از ویدیوها نیز از حمل ‌و نقل افراد بازداشت شده توسط آمبولانس خبر می‌دهند. در یکی از این ویدیوها جوانان معترض افراد بازداشت شده را که ماموران قصد داشتند با استفاده از آمبولانس‌ به بازداشتگاه منتقل کنند، نجات می‌دهند.

در تصویر دیگری که یک کاربر توییتر از پشت خودرویی که به شکل آمبولانس رنگ شده گرفته است، نشان می‌دهد پلاک این آمبولانس به رنگ سبز و متعلق به نیروهای نظامی و انتظامی است.

رسانه‌های رسمی در ایران گزارش‌های متعددی از به آتش کشیدن آمبولانس به دست معترضان منتشر کرده‌اند، اما برخی از معترضان می‌گویند این خودروها در واقع برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته شده اند.

روز سه‌شنبه پنج مهر ۱۴۰۱ بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی شد که در جریان اعتراضات ۱۰ روز اول، ۷۲ دستگاه آمبولانس تخریب شده‌اند.

آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت
آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت

اعتراض پزشکان و گزارش به صلیب سرخ جهانی

در همین حین کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر با تگ کردن اکانت سازمان «صلیب سرخ جهانی» در توییتر درباره نقض قوانین بین‌المللی هشدار داده و خواهان توقف سوءاستفاده از آمبولانس ها شده‌اند.

مطابق مقررات بین‌المللی استفاده نظامی از آمبولانس در زمان جنگ مصداق بارز جنایت جنگی است. بی طرفی پزشکی یکی از اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و اخلاق پزشکی است و نقض آن می‌تواند جزو جنایت‌های مندرج در کنوانسیون ژنو محسوب شود. این اصل به معنی عدم مداخله طرف‌های درگیر منازعه مسلحانه یا ناآرامی مدنی در ارائه خدمات درمانی است.

۸۰۰ نفر از پزشکان ایرانی با انتشار توماری همبستگی خود را با اعتراضات جاری در ایران ابراز کرده‌اند و از سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند که مانع از به کارگیری تجهیزات و خودروهای پزشکی با اهدافی غیر از سلامت و درمان شود.

امضاکنندگان این نامه ضمن محکومیت به کارگیری خشونت علیه شهروندان خواسته‌اند تا امنیت پزشکان در درمان مجروحان و آسیب دیدگان تضمین شود.

بیانیه پزشکان ایرانی در پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) منتشر شده و شمار امضاهای آن در حال افزایش است.

پزشکان امضاکننده آن خطاب به مردم ایران گفته‌اند «در این ایام بسیار دشوار و تلخ که در آن لحظه به لحظه شاهد آسیب های خطیر به وجهه ملی و تمامی ساحت‌های انسانی ایران و ایرانیان هستیم همبستگی و خاکساری خود را به پیشگاه شما اعلام (می‌کنیم).»

امضاکنندگان این نامه به کارگیری خشونت علیه شهروندان را «به هر بهانه‌ای» که باشد محکوم کرده‌اند و گفته‌اند «تنها ضامن واقعی برای حفظ و تداوم «سلامت» در همه وجوه آن در ایران، آن است که باور شود مردم صاحبان اصلی کشور و تصمیم گیرندگان نهایی سرنوشت کشور و چگونگی حل و فصل مشکلات و موضوعات درون جامعه ایرانی هستند.»

پزشکان امضاکننده خواهان آن شده‌اند که پرونده پزشکی مهسا (ژینا) امینی و موارد مشابه دیگر «با حضور کارشناسان مستقل جامعه پزشکی و ایجاد بستر امن برای اعلام نظرات ایشان و اطلاع رسانی درباره آن» رسیدگی شود.

امضاکنندگان این تومار همچنین خواهان «منع بکارگیری هرگونه امکانات، تجهیزات، محمل ها و نشانه های پزشکی در امری خارج از این حیطه» شده‌اند.

مهرداد پولادی یکی از بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران، در اینستاگرام خود نوشته «تنها کشوری هستیم توی دنیا که آمبولانس رو برای سرکوب معترضان، آتش نشانی رو برای متفرق کردن جمعیت و جرثقیل رو برای دار زدن و دستگاه برش فلز رو برای قطع کردن انگشت استفاده می کنیم.»

آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت
آمبولانس؛ ابزار استتار‌شده نیروهای سرکوب برای بازداشت معترضان و انتقال مأموران به میان جمعیت

آیا استفاده از آمبولانس برای سرکوب معترضان مسبوق به سابقه است؟

در همین اثنا برخی شهروندان که سابقه فعالیت در دهه ۶۰ را نیز دارند، در توییتر از چنین اقداماتی در آن دوران خبر داده‌اند.

نسرین تخیری روزنامه‌نگاری که خود او سابقه چند بار بازداشت شدن را دارد، نوشته که این موضوع را پیش‌تر به چشم خود دیده است.

«استفاده از آمبولانس برای سرکوب اعتراضات سابقه‌داره. ۳۰ خرداد ۶۰ که من رو گرفتن طالقانی رو از سر سمیه تا شریعتی بستن و جمعیت رو محاصره کردن. چند آمبولانس سر تقاطع شریعتی به طالقانی درهای پشتی رو باز کردن و جمعیت رو به گلوله بستند. حدود ۴۰ نفر پناه گرفتیم تو یک لبنیاتی که گرفتنمون.»

در عین‌ حال کاربران توییتر مطلبی از روزنامه «مردم‌سالاری» مربوط به سال ۱۳۹۸را منتشر کرده‌اند که در آن سعید قاسمی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این روزنامه گفته بود سپاه در زمان جنگ بوسنی در پوشش هلال‌احمر و با خودروهای این نهاد به نیروهای «مجاهدین اسلامی» آموزش نظامی می‌داده‌ و با «القاعده» همکاری می‌کرده است.

حسین رونقی فعال آزادی بیان و اینترنت که چند روز پیش بازداشت شد، پیش از بازداشت نیز از سوی نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته بود. او که درون خودروی خود و در حال خروج از پارکینگ بوده است، در آن زمان موفق می‌شود که از دست ماموران فرار کند. هنگام خروج از پارکینگ منزلش می‌بیند که ماموران برای بازداشت او با آمبولانس آمده‌اند. رونقی در ویدیویی که در حال فرار از خود ضبط کرده و به دوست روزنامه‌نگار خود، «مسعود کاظمی» داده بود تا منتشر کند، این موضوع را توضیح داده است.

اعتراض مردم ایران  اعتراض مردم ایران  اعتراض مردم ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا