جدیدترین اخبارجهان

طبق گزارش ها سوئد و فنلاند اواسط ماه آینده درخواست عضویت خود در ناتو را ثبت خواهند کرد

گزارش ها حاکی از آن است که سوئد و فنلاند با ثبت درخواست عضویت در ناتو موافقت کردند

طبق گزارش ها سوئد و فنلاند اواسط ماه آینده درخواست عضویت خود در ناتو را ثبت خواهند کرد

رسانه‌های اسکاندیناوی گزارش دادند که سوئد و فنلاند موافقت کرده‌اند تا اوایل ماه آینده درخواست‌های عضویت همزمان خود را به ائتلاف ناتو تحت رهبری ایالات متحده آمریکا ارائه کنند.

طبق گزارش ها سوئد و فنلاند اواسط ماه آینده درخواست عضویت خود در ناتو را ثبت خواهند کرد
طبق گزارش ها سوئد و فنلاند ماه آینده درخواست عضویت خود در ناتو را ثبت خواهند کرد

روزنامه فنلاندی ایلتالهتی (Iltalehti) روز دوشنبه گفت که استکهلم «پیشنهاد کرده است که دو کشور تمایل خود برای پیوستن به ناتو» را همزمان در یک روز مطرح کنند و فنلاند موافقت کرده بود «به شرطی که دولت سوئد تصمیم خود را گرفته باشد این کار را انجام بدهد.»

روزنامه سوئدی اکسپرسن (Expressen) به نقل از منابع دولتی این گزارش را تائید کرد.

نخست وزیران دو کشور در این ماه گفتند که در حال بررسی موضوع پیوستن به ناتو هستند و استدلال کردند که حمله روسیه به اوکراین «کل چشم انداز امنیتی» اروپا را تغییر داده و «به طرز چشمگیری ذهنیت ها را» در منطقه اسکاندیناوی شکل داده است.

روزنامه سوئدی افتونبلادت (Aftonbladet) به طور جداگانه به نقل از منابع نزدیک به دفاتر دولتی سوئد گزارش داد که ایالات متحده و بریتانیا ضمانت هایی مبنی بر افزایش حضور نظامی، تمرینات نظامی عمیق تر و حمایت سیاسی قوی از سوی کشورهای ناتو در طول فرآیند ثبت درخواست عضویت احتمالی سوئد در ناتو به این کشور ارائه داده اند.

سانا مارین (Sanna Marin) نخست وزیر فنلاند سپس گفت که کشورش که ۱۳۰۰ کیلومتر (۸۱۰ مایل) مرز مشترک با روسیه دارد، علیرغم خطر خشمگین کردن مسکو، «بسیار سریع، در عرض چند هفته و نه چند ماه» در مورد پیوستن به ائتلاف ناتو تصمیم گیری خواهد کرد.

ماگدالنا اندرسون (Magdalena Andersson) همتای سوئدی مارین گفت که سوئد [قبلاً] باید «برای انواع اقدامات روسیه آماده می بود» اما پس از این که مسکو به اوکراین حمله کرد، «همه چیز تغییر کرده است.» روسیه بارها نسبت به این اقدام به هر دو کشور هشدار داده است.

کرملین اعلام کرد که اگر دو کشور تصمیم بگیرند چندین دهه عدم تعهد نظامی را با پیوستن به ناتو کنار بگذارند، مجبور خواهد شد با تقویت مواضع دفاعی خود در بالتیک، از جمله از طریق استقرار تسلیحات هسته‌ای، «تعادل نظامی» را بازگرداند.

آن لینده (Ann Linde) وزیر امور خارجه سوئد هفته گذشته گفت که بازنگری گسترده سیاست امنیتی طبق برنامه ریزی اولیه به جای ۳۱ ماه مه تا ۱۳ ماه مه به پایان خواهد رسید و افزود که با توجه به اینکه تحلیل فنلاند [در مورد پیوستن به ناتو] از قبلاً منتشر شده است «اکنون فشار زیادی وجود دارد.»

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که ۶۸ درصد از فنلاندی ها موافق پیوستن به این ائتلاف هستند که بیش از دو برابر رقم قبل از تهاجم روسیه به اوکراین است در حالی که تنها ۱۲ درصد مخالف هستند. نظرسنجی در سوئد نشان می دهد که بیش از نیمی از سوئدی ها نیز از عضویت حمایت می کنند.

هر دو کشور رسماً از نظر نظامی غیرمتعهد هستند، اما پس از پایان جنگ سرد در هنگام پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵ با کنار گذاشتن موضع قبلی خود مبنی بر بی‌طرفی مطلق از طریق شرکت در رزمایش‌ها و تبادل اطلاعات، به جمع شرکای ناتو اضافه شدند.

درخواست پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو  درخواست پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو  درخواست پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا