افغانستانایرانجدیدترین اخبارجهان

انتقال شماری تانک‌ و خودروی زرهی آمریکایی از افغانستان به ایران

انتقال تعدادی از تانک‌ها و خودروهای نظامی آمریکا به ایران

انتقال شماری تانک‌ و خودروی زرهی آمریکایی از افغانستان به ایران

گزارش‌های تصویری حاکی از آن است که تانک‌ها و خودروهای نظامی آمریکایی متعلق به ارتش افغانستان در تهران و برخی نقاط دیگر ایران دیده شده، اما تا کنون مشخص نشده کدام گروه این تجهیزات را به ایران تحویل داده است. انتقال شماری تانک‌ و خودروی زرهی آمریکایی از افغانستان به ایران

انتقال شماری تانک‌ و خودروی زرهی آمریکایی از افغانستان به ایران
انتقال شماری تانک‌ و خودروی زرهی آمریکایی از افغانستان به ایران

با وجود آنکه ویکتوریا نولاندا، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که برای تامین منافع آمریکا و متحدانش، گفت‌وگو با طالبان ادامه خواهد یافت، اما بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع دولت سابق افغانستان از تمام کشورها خواست حکومت تروریستی افغانستان را به رسمیت نشناسند.

او در توییتر نوشت «خواست ما مردم افغانستان این است که حکومت تروریستی طالبان را به رسمیت نشناسند، که جفایی بزرگ به حق ملت مظلوم افغانستان خواهد بود و قابل بخشش هم نیست.» 

بسم‌الله محمدی در توییتر با انتشار یکی از این عکس‌ها نوشت «همسایه بد، ایران. روزهای بد افغانستان ابدی نیست.» 

براساس ویدیو منتشر شده از سوی خبرنگار لس انجلس تایمز، طالبان به آشیانه هلیکوپترهای شینوک آمریکا وارد شده‌اند و آن را به تصرف خود در آوردند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به دستور جو بایدن را بدترین پایان جنگ در تاریخ عنوان کرد.

دونالد ترامپ با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد که طالبان باید تمام ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکایی را در آن کشور پس بدهد، در غیر این صورت با نیروهای قاطع نظامی روبرو خواهند شد.

آقای ترامپ در همین راستا نوشت که در صورت پس ندادن تجهیزات نظامی از سوی طالبان، یا باید با نیروهای قاطع نظامی برویم و تجهیزات را پس بگیریم، یا با بمب نابودشان کنیم.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در واکنش به تصمیم بایدن و با اشاره به ادامه یافتن جنگ میان اسلام افراطی و آمریکا در افغانستان، گفت «اعتقاد جو بایدن نسبت به موفقیت‌آمیز بودن خروج آمریکا از افغاستان، مرا به وحشت می‌اندازد.»

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه در نشست خبری پنتاگون اعلام کرد که ۵ تا شش هزار نیرو به افغانستان فرستاده شده و تا کنون بیش از ۱۲۴ هزار نفر به کمک ۷۷۸ پرواز نظامی و غیرنظامی از افغانستان خارج شده‌اند. میلی با اشاره به ادامه تلاش‌ها برای خروج همه شهروندان آمریکایی گفت که ماهیت ماموریت از نظامی به دیپلماتیک تغییر یافته است.

در راستای مبارزه با تروریست، مارک میلی تاکید کرد که احتمال دارد آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش با طالبان همکاری کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که این همکاری به معنای پذیرش و همکاری بی‌درنگ با طالبان نیست.

به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، اکثریت همکاران افغانستانی که برای امنیت‌شان خواهان خروج از این کشور بودند، در افغانستان جا مانده‌اند و مشخص نیست از میان ۲۰ هزار متقاضی خروج، چند نفر موفق بوده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پیامی اعلام کرد که در هفته آتی برای تشکر از متحدان آمریکا در پناه دادن به مهاجران افغان، به خلیج فارس سفر می‌کند.  رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ        رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا