ایرانجدیدترین اخبارجهان

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل زندانیان با آمریکا صرف نظر از نتایج مذاکرات برجام

تهران می‌گوید برای «مبادله زندانیان» در انتظار تصمیم ایالات متحده است / پاس کاری توپ برجام بین مقامات ایران و آمریکا

اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا صرف نظر از نتایج مذاکرات برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا صرف نظر از نتایج مذاکرات برجام خبر داد.

اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا صرف نظر از نتایج مذاکرات برجام
اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا صرف نظر از نتایج مذاکرات برجام

ناصر کنعانی با بیان اینکه ما «با یا بدون برجام» آماده مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا هستیم گفت: «در ارتباط با موضوع «مبادله زندانیان»، مذاکرات به «طرق مختلف» صورت گرفته و طرفین «توافق‌های لازم» را انجام داده اند. اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «ما وقتی اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد به این معنی است که با یا بی برجام آمادگی داریم تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم.»

این درحالی است که محمدجعفر منتظری، «دادستان کل ایران» پیشتر گفته بود در صورت اقدام به «تبادل زندانیان» با آمریکا، از کانال «دیپلماتیک» استفاده خواهد شد.

وندی شرمن: دولت بایدن به تلاش‌های خود برای بازگرداندن شهروندان زندانی در ایران ادامه خواهد داد

وندی شرمن، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه با بیان اینکه دولت بایدن صرفنظر از نتیجه مذاکرات احیای برجام به تلاش‌های خود برای بازگرداندن شهروندان زندانی در ایران ادامه خواهد داد در گفتگویی با جیسون رضائیان، ستون‌نویس واشنگتن‌پست و زندانی سابق در ایران، از دیدار خود با خانواده‌های بسیاری از شهروندان آمریکایی که در کشورهای دیگر از جمله ایران زندانی هستند خبر داد.

وندی شرمن: دولت بایدن به تلاش‌های خود برای بازگرداندن شهروندان زندانی در ایران ادامه خواهد داد
وندی شرمن: دولت بایدن به تلاش‌ برای بازگرداندن شهروندان زندانی در ایران ادامه خواهد داد

او با بیان اینکه جو بایدن اقدام برای آزادی  شهروندان آمریکایی زندانی در دیگر کشورها را «وضعیت اضطراری ملی» نامیده است افزود: «دولت آمریکا مسئول حفاظت از جان شهروندان آمریکا در سراسر جهان است و جو بایدن با تمام توان تلاش می‌کند آمریکایی‌های زندانی در دیگر کشورها را به خانه بازگرداند.»

وندی شرمن در رابطه با آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام نیز گفت: «ما در یک بن‌بست قرار داریم بدین معنی که ایران در آخرین دور از مذاکرات پاسخ نسبتا سخت و شدیدی به ما داده و هم اکنون توپ در زمین ایران است.»

گفتنی است در حال حاضر عماد شرقی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی (شهروندان ایرانی‌-‌آمریکایی)، مراد طاهباز (شهروند آمریکایی، بریتانیایی، ایرانی) شهاب دلیلی (شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا) در ایران زندانی هستند.

رئیسی به نیویورک میرود / سخنرانی رئیسی و بایدن در یکروز

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران قرار است به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند.

ابراهیم رئیسی به نیویورک میرود
سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک

این سفر در حالی انجام می‌گیرد که شماری از چهره‌های سیاسی آمریکا مخالف اعطای ویزای آمریکا به ابراهیم رئیسی بودند.

رئیسی بر اساس برنامه اعلام‌شده، روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

برخی منابع خبری در سازمان ملل اعلام کرده‌اند که به‌دلیل حضور بایدن در مراسم خاکسپاری الیزابت دوم ملکه بریتانیا، زمان سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی از روز سه‌شنبه به روز چهارشنبه تغییر کرده که با تاریخ سخنرانی رئیسی همزمان شده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا