ایرانجدیدترین اخبار

 تهدید علیه اینستاگرام در ایران

 تهدید علیه اینستاگرام در ایران

اخبار ایران| روزنامه های تورنتو | تهرانتو | Tehranto

 

شعار تبلیغاتی حسن روحانی
یکی از دلایل انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور ایران آزادی بیشتر در فضای مجازی و اینترنت بوده است

 

ترجمه: تهرانتو نیوز /  منبع: دویچه وله

 

تهدید علیه اینستاگرام در ایران / محمد قمی، رئیس ارگان با نفوذ “سازمان تبلیغات اسلامی ایران” روز یکشنبه گذشته طی یک سخنرانی در مجلس ایران علیه اینستاگرام، از سرویس دیجیتالی عکس و فیلم گروه فیسبوک گلایه کرد.

 

قمی در این سخنرانی گفت: اینستاگرام ۶۰ تا ۷۰ درصد از پهنای باند اینترنت ایران را اشغال می کند. حدود یک سوم از جرایم سایبری در ایران بر پایه این پلتفرم رخ می دهد به علاوه بستری را برای قمار و همچنین “اعمال خلاف اخلاق” فراهم می کند.

 

قمی در نهایت گفت: هیچ کنترلی در فضای مجازی ( ایران ) وجود ندارد.

 

« سازمان تبلیغات اسلامی ایران » نقش عمده ای را در ایران ایفا می‌کند. یکی از وظایف آن، گسترش اهداف و اندیشه های انقلاب ایران است. این سازمان به ویژه نسل جوان را مورد هدف قرار می‌دهد.

 

https://www.instagram.com/p/BdbAR5NBVub/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

 “دریچه ای رو به سوی جهان”

 

 آنتونی بلانگر ، دبیر کل “فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران” IFJ) ) در گفتگو با DW گفت: اینستاگرام برای جامعه ایران دریچه ای رو به جهان و پلی برای آزادی _ آزادی بیان و اندیشه  و  به طور کلی رسیدن به جهان بیرون است.

مردم ایران تحصیلکرده و کنجکاو هستند. اینستاگرام این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا تصاویر خود _ حتی تصاویری که رژیم  آنها را ممنوع کرده _ را به اشتراک بگذارند.

ایرانیان از رسانه های دیجیتالی به شدت استفاده می کنند. براساس اطلاعات سرویس اطلاعاتی DataReportal ، بیش از ۵۸ درصد از جمعیت تقریباً ۸۲ میلیون نفری ایران در شبکه جهانی اینترنت در حال فعالیت هستند.

تنها در دوازده ماه اخیر تعداد این کاربران ۵.۷ میلیون نفر افزایش یافته است. بیش از نیمی از کاربران نیز در رسانه های اجتماعی فعال هستند. تعداد آنها نیز به تازگی افزایش یافته است : براساس سرویس اطلاعاتی DataReportal ، این تعداد تنها بین ماه آوریل سال گذشته و ژانویه امسال، ۹.۴ میلیون نفر افزایش یافته اند.

 

https://www.instagram.com/p/B5hpYqqpxTE/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

مسدود کردن تدریجی رسانه های اجتماعی

 

چنانچه اینستاگرام قطع شود، ایرانیان از آخرین پلتفرم دیجیتال و رایگان جهانی نیز محروم می شوند. اگرچه سابق بر این فیسبوک و توییتر پس از انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۹ مسدود شدند، اما با این وجود می توانند به صورت غیرقانونی با نرم افزارهایی برای دور زدن تا حدودی استفاده شوند. پس از آن، تلگرام به پلتفرم اصلی کاربران در ایران تبدیل شد. اما تلگرام نیز در پی اعتراضات سراسری به هنگام تحویل سال ۲۰۱۷  به ۲۰۱۸ مسدود شد.

 

مهسا علیمردانی از دست اندرکاران «کارگاه فناوری اصل ۱۹ » (این کارگاه نام خود را از بند نوزدهم منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل گرفته و در تازه ترین گزارش خود به نام «محدودیت اینترنت»، وضعیت آزادی بیان در فضای مجازی ایران را پایش و تحلیل کرده است) که برای آزادی بیان و اطلاعات راه اندازی شد، گفت : این یک اتفاق مهم بود، چرا که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که میانه رو محسوب می‌شد، همچنین به دلیل وعده های آزادی بیشتر اینترنت نیز انتخاب شد. وی بارها ادعا کرده بود که هرگز ‘دکمه فیلتر’ را فشار نخواهد داد.

 

اعتراض زنان ایران به حجاب اجباری
اعتراض به محدودیت ها در ایران

 

اینستاگرام به عنوان یک تهدید

 

نگار متحده، استاد یار برنامه ادبیات و مطالعات زنان در دوک یونیورسیتی کارشناس رسانه های اجتماعی، در کتاب خود با عنوان #iranelection  می نویسد که جامعه مدنی ایران نخستین بار در اعتراضات پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ تجربه کرده است که جنبش سیاسی می تواند از رسانه های دیجیتال نشات بگیرد.

این اعتراضات به واسطه رسانه‌های اجتماعی نیز برای اولین بار توسط بخش های وسیعی از جامعه جهانی دنبال شدند.

نگار متحده گفت: این همبستگی بین المللی، این حس عالی علاقه و قرابت بین کاربران و معترضین در محل، اشکال و عملکردهای پلتفرم های رسانه های اجتماعی را به همان گونه که امروز آنها را می شناسیم، مشخص کرده است.

 

به گفته آنتونی بلانگر، دلایلی که اکنون می‌تواند رژیم ایران را به ممنوع کردن اینستاگرام وادار کنند، به این لحاظ آشکار هستند. این دولت نمی تواند محتوای شبکه های اجتماعی غربی را کنترل کند. همچنین هیچ نفوذی در گفته ها و نوشته های آنجا ندارد. از این جهت این پلتفرم ها را تهدید قلمداد می‌کند.

 

محدودیت زنان و حجاب اجاری
گشت ارشاد زنان برای بد حجابی

 

ترس از “سبک زندگی غربی”

 

به گفته مهسا علیمردانی، بیشتر چهره های محافظه کار و مذهبی در ایران با آنچه که  آن را “غیراخلاقی” یا “سبک زندگی لیبرال” احساس می‌کنند و آن را “تحت نفوذ غرب” می‌خوانند، مشکل دارند.

 وی می‌گوید: هر چند ماه یکبار کاربران محبوب اینستاگرام دستگیر می شوند. اخیرا در ماه می امسال، علیرضا جاپلقی، ورزشکار مشهور پارکور که پیش از این عکس هایی را با دوست دختر خود که با بی قیدی لباس پوشیده بود، منتشر کرده بود. اندکی پس از آن پلیس سایبری ایران هشداری را برای بانوان صادر کرد: چنانچه آنها خودشان را در اینستاگرام و سایر رسانه های اجتماعی بدون حجاب یا در حین تخلفات از قوانین اخلاقی کشور نشان دهند، بایستی احتمال دستگیری خود را بدهند.

مهسا علیمردانی که در مؤسسه اینترنت آکسفورد فعالیت می کند، در سال ۲۰۱۵  در تحقیقات خود دریافته بود که سانسور ایران عمدتاً بر روی اخبار و عکس های آن زنان و برخی از مردانی متمرکز است که از نظر مسئولان، سبک زندگی لیبرال را ترویج می‌کردند. این سانسورها به عنوان مثال شامل رفتار و سلوک کیم کارداشیان یا برند مد کالوین کلاین بودند.

 

https://www.instagram.com/p/BiXSzOEFQMF/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

” ایرانیان همیشه موانع را دور می زنند”

 

 به گفته علیمردانی، گرچه دولت ایران سعی کرده است کاربران پلتفرم های خارجی را به پلتفرم های داخلی جذب کند، اما امنیت اطلاعات در ایران وجود ندارد. به همین دلیل ایرانیان در مورد استفاده از این جایگزین های داخلی تردید دارند.

 

به گفته آنتونی بلانگر، چنانچه رژیم تصمیم به مسدود کردن اینستاگرام بگیرد، این تنها یک موفقیت موقت خواهد بود. شهروندان برای دور زدن این ممنوعیت هر کاری انجام می دهند. آنها یک شبکه اجتماعی دیگر پیدا می کنند، اشکال دیگری برای بیان و به اشتراک گذاشتن نظرات خود پیدا می کنند. این کار برای آنها دشوار نیست، زیرا در عصر دیجیتال مرزهای داخلی یا دیوارها وجود ندارند. اگر رژیمی آنها را بنا کند، باز هم خیلی زود آنها را دور می‌زنند. این کار چندان دشوار نیست، چرا که هر روز اختراعات دیجیتالی جدیدی وجود دارند.

 

 تهدید علیه اینستاگرام در ایران

اخبار ایران| روزنامه های تورنتو | تهرانتو | Tehranto

ترجمه: تهرانتو نیوز /  منبع: دویچه وله

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا