ایرانجدیدترین اخبار

عفو بین الملل: بیش از ۱۰ نفر از جمله چند کودک در جریان اعتراضات روز جمعه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

کمپین فعالان بلوچ: نیروهای سرکوبگر در سیستان و بلوچستان به قصد کشت به معترضان شلیک میکنند

عفو بین‌الملل: بیش از ۱۰ نفر از جمله چند کودک در جریان اعتراضات روز جمعه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

روز جمعه ۱۳ آبان همچون جمعه‌های پیشین، مردم زاهدان پس از نماز جمعه این شهر دست به تظاهرات زدند. معترضان در زاهدان، سراوان، خاش و راسک با سر دادن شعارهایی علیه رژیم جمهوری اسلامی به خیابانها آمدند.

عفو بین‌الملل: بیش از 10 نفر از جمله چند کودک در جریان اعتراضات روز جمعه در سیستان و بلوچستان کشته شدند
عفو بین‌الملل: بیش از ۱۰ نفر از جمله چند کودک در جریان اعتراضات روز جمعه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

معترضانی که در زاهدان به خیابان‌ها آمدند شعارهایی از جمله «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»، «از زاهدان تا کردستان، جانم فدای ایران» و «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» سر دادند.

در جریان اعتراضات سیستان و بلوچستان نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سوی معترضان تیراندازی کردند. وضعیت در خاش بحران‌زده است و چندین تن کشته و مجروح شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که بیم آن می‌رود که روز جمعه در جریان تیراندازی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سوی معترضان در استان سیستان بلوچستان بیش از ۱۰ نفر از جمله چند کودک کشته شده باشند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

عفو بین‌الملل نیروهای سرکوبگر را متهم کرد که از پشت بام ساختمان های دولتی در خاش «گلوله های جنگی» به سمت مردم شلیک می کنند.

عفو بین‌الملل همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد «بیم آن می‌رود که در جریان سرکوبهای امروز ۱۰ نفر از جمله چند کودک کشته شده و ده‌ها نفر مجروح شده باشند.»

این گروه فعال حقوق بشر افزود «با توجه به شرایط قطع اینترنت و گزارش هایی مبنی بر اینکه مقامات در حال اعزام نیروهای امنیتی بیشتر از زاهدان به خاش هستند، به شدت نگران خشونت ها و خونریزی بیشتر است.»

گروه حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ ویدئویی از انتقال قربانیان خون آلود منتشر کرد و گفت که «چند نفر در خاش کشته و مجروح شدند» و نیروهای امنیتی از پشت بام ها تیراندازی می کنند. کمپین فعالان بلوچ مستقر در لندن (BAC) نیز گفت که نیروهای سرکوبگر «به قصد کشتن» به سمت معترضان تیراندازی می کردند و بیمارستان ها مملو از مجروحان بودند.

کمپین فعالان بلوچ در کانال تلگرام خود مدعی شد که «ده ها» نفر کشته شده اند و گفت که هویت ۹ تن از کشته شدگان از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله را تایید کرده است.

وضعیت در خاش بحرانی است و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی صحنه هایی از هرج و مرج در خاش را نشان می‌دهد که دود هوا را پر کرده و ساکنان به کمک مجروحان می شتابند. تصاویر منتشر شده از خاش حاکی از به آتش‌ کشیده شدن یک خودروی نیروی انتظامی در مقابل فرمانداری این شهرستان است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در این شهر از ساختمان فرمانداری به سمت مردم معترضی که مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند، تیراندازی کردند.

جمعه خونین خاش زاهدان سراوان راسک    جمعه خونین خاش زاهدان سراوان راسک  جمعه خونین خاش زاهدان سراوان راسک 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا