جدیدترین اخبارجهان

بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

درحالی‌که سرمایه‌گذاران مشغول هضم و درک صورتحساب بالقوه مالیات ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک هستند سهام تسلا بدترین روز خود در ۸ ماه گذشته را سپری کرد

بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

مدیرعامل سازنده خودروهای الکتریکی تسلا ۳۳۰ میلیارد دلار ثروت دارد و ممکن است ناچار شود برای پرداخت مالیات تا ۱۵ میلیارد دلار از سهام خود را بفروشد. بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته  مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

روز دوشنبه سهام ارزشمندترین شرکت روی زمین افت کرد چراکه ثروتمندترین انسان روی زمین ممکن است مجبور باشد مقداری مالیات بپردازد.

پس از واکنش سرمایه‌گذاران به این خبر که ایلان ماسک مدیرعامل جنجالی شرکت تسلا ممکن است مجبور باشد میلیون‌ها سهم شرکت را برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار مالیات بر درآمد که موعد آن در حال فرارسیدن است بفروشد، روز دوشنبه ارزش سهام تسلا تا هفت درصد کاهش یافت.

در یکی از نظرسنجی‌های عجیب‌وغریب توییتری در طول آخر هفته ماسک در حال تفکر و بررسی بود که آیا باید در حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های خود در شرکت تسلا را {که در طول دوره پاندمی شاهد جهش صعودی ارزش آن بود} بفروشد یا خیر. در حال حاضر شرکت تسلا ۱.۲ تریلیارد دلار ارزش دارد که بیش از مجموع ارزش تمامی خودروسازی‌های بزرگ دیگر در جهان است. بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

ماسک که مالک ۱۷۰ میلیون سهم در این شرکت است گفت که از نتایج نظرسنجی هر چه که باشد پیروی خواهد کرد و بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان پاسخ دادند که بفروشد.

با قیمت‌های فعلی اگر ماسک ۱۰ درصد از سهام تسلا را بفروشد در حدود ۲۱ میلیارد دلار ارزش خالص دریافت خواهد کرد. بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

بدترین روز سهام تسلا در طول 8 ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه 15 میلیارد دلاری ایلان ماسک
Tesla shares have been a 🚀 to the 🌙 in the pandemic

سهام بادآورده مالیات هنگفت به بار می‌آورد

بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

باوجوداینکه مطرح کردن اظهارات عجیب‌وغریب در توئیتر از ایلان ماسک بعید نیست، اما پس‌ازاینکه مشخص شد ایلان ماسک هم‌زمان با فرارسیدن موعد پرداخت سود آپشن سهام [اختیار خرید سهام] که یک دهه پیش به او تعلق گرفته بود مالیات هنگفتی در سال آینده بدهکار خواهد شد، تصمیم به فروش حجم بالایی از سهام تسلا کمی منطقی‌تر به نظر رسید.

در سال ۲۰۱۲ هنگامی‌که سهام شرکت زیان ده تسلا {که تنها چند هزار خودرو در هرسال می‌فروخت} به ازای هر سهم صرفاً ۵ دلار بود، ماسک ۲۳ میلیون آپشن سهام در تسلا دریافت کرد. امروز همان سهام به قیمت تقریباً ۱،۲۰۰ دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود که به این معناست که ایلان ماسک در آگوست سال آینده در موعد پرداخت سود سهام مشمول دریافت ۲۸ میلیارد دلار خواهد بود.

درحالی‌که این پرداخت سود طبق هر معیار معقولی یک مبلغ فوق‌العاده محسوب می‌شود اما این سهام بادآورده طبق قانون کالیفرنیا که ماسک در طول اغلب اوقات یک دهه گذشته در آنجا سکونت داشته است مشمول یک مالیات هنگفت خواهد بود.

ماسک شهرت دارد به اینکه حقوق و دستمزد چندانی از نوع مرسوم دریافت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد که بخش بزرگی از حقوق و پاداش خود را به‌صورت سهام دریافت کند. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که او در سال ۲۰۲۰ حقوق پایه صفر دلار دریافت کرده است که نسبت به ۲۳،۷۶۰ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۵۸،۳۸۰ دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است. بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

اگرچه ماسک در توییت خود گفته بود که نیاز دارد در حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های سهام خود را برای پرداخت مالیات بفروشد اما درواقع نیازی به فروش این مقدار سهام ندارد و به همین دلیل دنیل ایوس (Daniel Ives) از شرکت وِدبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) می‌گوید که این رقم برخی از مردم را غافلگیر کرد و سرمایه‌گذاران را وادار کرد که سهام تسلا را بفروشند.

سهام تسلا روز جمعه روی رقم ۱،۲۲۲ دلار بسته شد و در یک مقطع زمانی در روز جمعه با یک کاهش ۶.۶ درصدی تا ۱،۱۴۱ دلار پایین آمد، اگرچه بعدازظهر دوشنبه مقداری از این زیان جبران شد. اما به گفته ایوس اگر ماسک مقادیر بالایی از سهام خود را بفروشد «درنهایت مقدار فروخته شده رقم قابل‌جذبی خواهد بود که ما چندان در مورد آن نگران نیستیم.»

 

یک دردسر دیگر با نهادهای نظارتی؟

بدترین روز سهام تسلا در طول ۸ ماه گذشته در پی واکنش سرمایه گذران به مالیات بالقوه ۱۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک

برخی پرسش‌ها نیز مطرح است که آیا ماسک با این توییت یک‌بار دیگر دچار تعارض و کشمکش با قوانین اوراق بهادار شده است یا خیر.

در سال ۲۰۱۸ ایلان ماسک با یک توییت در صدر خبرها قرار گرفت چراکه گفته بود برای تبدیل تسلا به شرکت سهامی خاص با ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم بودجه کافی تهیه ‌کرده است درحالی‌که در آن زمان ارزش شرکت بسیار کمتر از این حد بود. این ادعا قیمت سهام شرکت را بالا برد و پس از اعتراف او به اینکه برنامه اشاره‌شده چندان قطعی نیست سهام شرکت دوباره پایین آمد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل گمراه کردن سرمایه‌گذاران از طریق آن توییت علیه ایلان ماسک اقامه دعوای حقوقی کرد که ازجمله بندهای حل‌وفصل این دعوی حقوقی این بود که ماسک باید از گفتن چنین سخنانی در توییتر که ابتدا باید با نهادهای نظارتی و سرمایه‌گذاران در میان گذاشته شود خودداری کند.

هالی فروم (Holly Froum) تحلیلگر استراتژیست بلومبرگ می‌گوید که نظرسنجی توییتری ماسک «به‌احتمال‌زیاد ازلحاظ قراردادی الزام‌آور نیست، اما اگر ماسک از برنامه خود پیروی نکند در این صورت این موضوع می‌تواند به‌عنوان گمراه‌سازی در نظر گرفته شود و در صورت زیان سرمایه‌گذاران به طرح دعوی کلاه‌برداری اوراق بهادار منجر شود.»

فروش سهام ایلان ماسک          فروش سهام ایلان ماسک          فروش سهام ایلان ماسک          فروش سهام ایلان ماسک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا