جدیدترین اخبارجهان

دولت بایدن دارایی‌های مسدود شده ایران را برای جمهوری اسلامی آزاد خواهد کرد

دولت دموکرات آمریکا باز هم به مردم ایران خیانت کرد

دولت بایدن دارایی‌های مسدود شده ایران را برای جمهوری اسلامی آزاد خواهد کرد

منابع اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق و کره جنوبی به زودی به توافق خواهد رسید. با این حال، اجرای این توافق ممکن است زمان بر باشد.

اطلاعات نشان می‌دهد که مذاکرات بین تهران و واشنگتن بر روی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق تمرکز داشته و در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

براساس آخرین برآوردها که مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، دارایی‌های ایران در بانک‌های عراق به حدود ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر می‌رسد. همچنین، عراق گاز طبیعی و برق را از ایران وارد می‌کند، اما تحریم‌های آمریکا، منع انتقال دلار به تهران را به عنوان تقابل آن با این معاملات قرار داده است.

در مورد کره جنوبی، ایران حدود ۷ میلیارد دلار طلب از این کشور دارد که به واردات نفت ایران قبل از تحریم‌های جامعه بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

بر اساس گزارش‌ها، در ابتدای سال جاری یک توافق بین وزارت خارجه آمریکا و جمهوری اسلامی برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در ازای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده جمهوری اسلامی در سئول به دست آمده بود، اما کاخ سفید آن را تأیید نکرد.

مشخص نیست که آیا آزادی زندانیان خارجی در ایران تنها برای اتباع آمریکایی است یا اینکه شامل سایر زندانیان غربی نیز می‌شود.

در روز جمعه، ایران و بلژیک با همکاری عمان، دو زندانی را با یکدیگر تبادل کردند. بلژیک اسدالله اسدی ، دیپلمات تروریست و مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی را که به اتهام تروریسم در بلژیک زندانی بودند، آزاد کرد و در مقابل یک امدادگر بلژیکی به نام اولیویه واندکاستیل از ایران آزاد شد و به کشور خود بازگشت.

قبل از این، اکسیوس در اوایل ماه آوریل با استناد به ۱۰ منبع مطلع اسرائیلی و غربی گزارش داد که دولت جو بایدن ایده یک “توافق هسته‌ای جزئی” با ایران را مطرح کرده و آن را در میان متحدان خود مورد بحث قرار داده است.

بر اساس این گزارش، طبق توافق، در صورت بازگرداندن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد از سوی ایران، آمریکا برخی از تحریم‌ها را کاهش خواهد داد.

اگر این اطلاعات صحیح باشند، جمهوری اسلامی ایران مزیتی را کسب می‌کند که در عرض چند ماه قادر به تولید اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد خواهد بود که برای سلاح اتمی لازم است و در عین حال از لغو تحریم‌ها نیز بهره‌مند شود.

در این گزارش آمده بود که مقام‌های اسرائیل به تیم بایدن هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی در مسیر خطرناکی قرار دارد و غنی‌سازی به سطح ۶۰ درصد می‌تواند منجر به حمله نظامی اسرائیل به ایران شود.

بعضی از کارشناسان هسته‌ای حکومت ایران که مجاز به بیان نظر خود در رسانه‌های تحت کنترل حکومت هستند، در ماه‌های اخیر احتمال دستیابی به یک توافق جزئی را مطرح کرده‌اند.

اما وزارت خارجه آمریکا در همان زمان، گزارش‌های مربوط به توافق جزئی را رد کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که صحبت درباره توافق هسته‌ای موقت “شایعاتی” است که “به ندرت صحت دارد”.

او افزود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، “مدت‌هاست اعلام کرده که متعهد است ایران به هیچ عنوان به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و همچنان باور داریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است. در عین حال، با هماهنگی با متحدان و شرکای خود، برای تمام گزینه‌ها و موارد احتمالی آماده می‌شویم.”

این همان پاسخی است که به رسانه اکسیوس داده شد، که این گزارش‌ها را به طور قطع تکذیب نکرد، اما تلاش کرد آن را یک شایعه تلقی کند.

بیشتر کارشناسان و مقام‌های غربی و اسرائیلی معتقدند که ایران انبوهی از اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ و ۶۰ درصد را ذخیره کرده که به اندازه کافی است تا در عرض چند ماه حداقل دو بمب اتمی تولید کند.

در اکتبر سال گذشته، دولت بایدن اعلام کرد که احیای برجام دیگر اولویت دولتش نیست و مذاکرات را پیگیری نخواهد کرد.

در ماه‌های اخیر، تحویل پهپادهای ایران به روسیه و سرکوب وحشتناک معترضان، دلایلی بودند که دولت آمریکا را که قبل از این، ۱۸ ماه را در مذاکرات غیرمستقیم با ایران سپری کرده بود، ناامید کرد. دارایی‌های بلوکه شده ایران  دارایی‌های بلوکه شده ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا