ایرانجدیدترین اخبارجهان

کشف حجاب کتایون ریاحی در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی

از گیسبران زنان تا کشف حجاب چهره‌ها : در پی قتل مظلومانه مهسا امینی موج جدیدی از اعتراض‌ها در ایران به پا شد

کشف حجاب کتایون ریاحی در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی

درپی مرگ مهسا امینی، زنان ایرانی از جمله چهره‌های شناخته شده فیلم و سینما با گیسبران و کشف حجاب به این حادثه اعتراض کردند.

کشف حجاب کتایون ریاحی در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی
کشف حجاب کتایون ریاحی در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی

در همین رابطه کتایون ریاحی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا (ژینا) امینی تحت بازداشت گشت ارشاد و «پلیس امنیت اخلاقی»، با انتشار پستی در فضای اینستاگرام کشف حجاب کرد و نوشت: «در سوگ زنان ایران زمین.» #زنان_ایرانی_صدای_یکدیگر_اند

آناهیتا همتی نیز علاوه بر کشف حجاب ویدیویی از تراشیدن موی سرش منتشر کرد.

پیش از این نیز شبنم فرشادجو در اقدامی اعتراضی ضمن ابراز انزجار از رفتار مأموران حکومت جمهوری اسلامی، حجاب از سر برداشته بود.

حمایت نویسنده هری پاتر از مهسا امینی

جی. کی. رولینگ مولف و نویسنده کتابهای «هری‌پاتر» نیز ضمن حمایت از این کمپین نوشت: «شجاعت واقعی این است!»

گیسبران کاربران فضای مجازی

شماری از زنان ایرانی نیز در حرکتی نمادین در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد زیرمجموعه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با ابراز خشم و سوگ موهای خود را قیچی کردند.

در این کارزار اعتراضی که در ساعات گذشته، در روز یکشنبه ۲۷ شهریور آغاز شده و تاکنون چندین زن به آن پیوسته‌اند، زنان معترض با اجرای آیین کهن بریدن گیسو، که در سوگ سیاوش در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، موهای خود را در مقابل دوربین قیچی می‌کنند.

به تعبیر برخی کنشگران، «کمپین گیس‌بُران خروش دوباره زنان ایران» علیه سیاست‌های ضد زن جمهوری اسلامی است.

آیین «گیس‌بُران» یا «گیسوبُران» هنوز هم در میان برخی اقوام ایرانی از جمله بختیاری‌ها به نام «پل‌بران» مرسوم است.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک با انتشار تصاویری از اعتراض این زنان در توییتی نوشت: «زنان ایرانی در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی توسط پلیس حجاب، خشم خود را با کوتاه کردن موهای خود و برداشتن حجاب نشان می‌دهند. آنها از رژیم اسلامی به ستوه آمده‌اند.»

مسیح علینژاد نیز تصاویری از بریدن موی زنان را منتشر کرد و نوشت: «اگر از هفت سالگی موهای خود را نپوشانیم، نمی‌توانیم به مدرسه برویم یا شغلی پیدا کنیم. ما از این رژیم آپارتاید جنسیتی به ستوه آمده‌ایم.»

شبنم فرشادجو  شبنم فرشادجو  شبنم فرشادجو  دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک    دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا