جدیدترین اخبارجهان

گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

رتبه بندی گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱ طبق شاخص جهانی هزینه های زندگی

گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

امسال در سراسر جهان از لحاظ پرداخت هزینه ها سال دشواری بود. گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱ گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

گران ترین شهرهای دنیا در سال 2021
گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

طبق پژوهش جدیدی که در روز چهارشنبه منتشر شد موانع زنجیره تأمین و تغییر در تقاضای مصرف کنندگان موجب افزایش هزینه های زندگی در بسیاری از شهرهای بزرگ شده، و تورم دارای بالاترین سرعت رشد در طول پنج سال گذشته بوده است.

یکی از شهرها امسال شاهد سریع‌ترین تغییرات بوده و در شاخص جهانی هزینه زندگی که توسط واحد تحلیل اقتصادی (EIU) منتشر شده از جایگاه پنجم به رتبه اول رسیده است.

شهر اسرائیلی تل‌ آویو برای اولین بار با تصرف جایگاه پاریس، یعنی پیشتاز سال گذشته در رتبه اول قرار گرفت، پاریس امسال به طور مشترک با سنگاپور در رتبه دوم قرار گرفته است.

واحد تحلیل اقتصادی افزایش شدید و سریع شاخص هزینه زندگی در اسرائیل را ناشی از افزایش قیمت خواروبار و حمل و نقل و قدرت شِکِل (shekel) تل آویو در مقابل دلار ایالات متحده ارزیابی می کند.

 

کالاها و خدمات روزانه

گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

گزارش « شاخص هزینه های زندگی سال ۲۰۲۱ » به بررسی و پیگیری هزینه زندگی در ۱۷۳ شهر جهان {۴۰ شهر بیشتر از سال گذشته} پرداخته است و قیمت بیش از ۲۰۰ محصول و خدمت روزانه را مقایسه می کند.

داده های لازم برای این پیمایش آماری که بیش از سه دهه است که انجام می شود توسط تیم جهانی پژوهشگران واحد تحلیل اقتصادی در ماه مارس و سپتامبر هر سال جمع آوری می شود.

این شاخص در مقایسه با قیمت های نیویورک سنجیده می شود بنابراین شهرهایی که دارای ارزهای قدرتمندتر از دلار ایالات متحده هستند احتمالا به نظر می رسد که دارای رتبه های بالاتری هستند.

زوریخ و هنگ کنگ به ترتیب در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند در حالی که سال گذشته همراه با پاریس در رتبه اول قرار داشتند. نیویورک، ژنو، کپنهاگ، لس آنجلس و اوزاکا جایگاه های باقی مانده در مجموعه ۱۰ رتبه برتر را اشغال کرده اند.

رتبه های بالاتر همچنان در سیطره شهرهای اروپایی و شهرهای توسعه یافته آسیایی قرار دارد. شهرهای دارای پایین ترین جایگاه در رتبه بندی عمدتا در خاورمیانه، افریقا و بخش های کمتر ثروتمند آسیا قرار دارند.

 

مشکلات پاندمی

گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

طبق گزارش واحد تحلیل اقتصادی به طور متوسط قیمت کالاها و خدمات مورد بررسی در این شاخص در مقایسه با ۱.۹ درصد افزایش در همین مقطع از سال گذشته امسال تا ۳.۵ درصد سالیانه براساس ارز محلی هر شهر رشد کرده است.

مشکلات مکرر زنجیره تأمین جهانی در افزایش قیمت‌ها سهیم بوده است، پاندمی کووید-۱۹ و محدودیت های اجتماعی همچنان تولید و تجارت را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. این مسائل با وجود واریانت جدید ویروس کرونا که به نگرانی های گسترده دامن زده است به این زودی برطرف نخواهند شد.

طبق گزارش واحد تحلیل اقتصادی افزایش قیمت نفت منجر به ۲۱% افزایش قیمت بنزین بدون سرب شد اما در عین حال افزایش قیمت بزرگی نیز در گروه تفریحات و سرگرمی، دخانیات و مراقبت های شخصی وجود داشت.

بالاترین افزایش رتبه شهرها در سال ۲۰۲۱ مربوط به شهر تهران بود که به علت کمبودها و افزایش قیمت‌های ناشی از تحریم های ایالات متحده با ۵۰ رتبه صعود از جایگاه ۷۹ به جایگاه ۲۹ رسید.

شهر سوریه ای دمشق یک بار دیگر در رتبه ارزان‌ترین شهر جهان قرار گرفت در حالی که اقتصاد از هم گسیخته شهر در اثر جنگ همچنان دچار مشکل است. دمشق و تهران در سال ۲۰۲۱ دارای بالاترین نرخ تورم بودند و همینطور شهرهای کاراکاس در ونزوئلا و بوینس آیرس در آرژانتین نیز دارای نرخ های تورم بالا بودند. 

 

تورم بیشتر در راه است

گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

اوپاسانا دات (Upasana Dutt) مدیر شاخص جهانی هزینه زندگی در واحد تحلیل اقتصادی در بیانیه ای گفت: «اگرچه با وجود توزیع عمومی واکسن اقتصاد اغلب کشورهای سراسر جهان در حال بازیابی است بسیاری از شهرهای بزرگ هنوز شاهد جهش موردی قیمت‌ها هستند که به محدودیت های اجتماعی منجر می شود. این وضعیت با مختل کردن زنجیره تأمین کالاها به کمبود و قیمت‌های بالاتر منجر شده است.» گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

اثر مشکلات اشاره شده بر شاخص قیمت سال جاری به وضوح قابل مشاهده است و در این میان قیمت نفت به طور خاص دارای شدیدترین افزایش بود. با این حال تمام شهرها شاهد افزایش قیمت‌ها نبودند. بسیاری از شهرهای واقع در انتهای فهرست رتبه بندی ما شاهد رکود قیمت یا حتی افت قیمت بودند که تا حدی ناشی از تضعیف ارز رایج این شهرها در مقابل دلار ایالات متحده بود.

انتظار داریم در طول سال آینده به دلیل افزایش دستمزد در اغلب بخش های اقتصادی شاهد افزایش بیشتر هزینه های زندگی در بسیاری از شهرها باشیم. با این حال علاوه بر افزایش هزینه ها انتظار داریم بانک های مرکزی نیز با احتیاط نرخ بهره را به منظور مهار نرخ تورم افزایش دهند. بنابراین انتظار می رود که افزایش قیمت‌ها در مقایسه با سطح فعلی امسال به تدریج تعدیل پیدا کند.

گران ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۱ گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

  1. تل آویو، اسرائیل

  2. (به طور مشترک) پاریس، فرانسه

  3. (به طور مشترک) سنگاپور گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

  4. زوریخ، سوئیس

  5. هنگ کنگ

  6. شهر نیویورک، ایالات نیویورک

  7. ژنو، سوئیس

  8. کپنهاگ، دانمارک گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

  9. لس آنجلس

  10. اوزاکا، ژاپن

  11. اسلو، نروژ

  12. سئول، کره جنوبی

  13. توکیو، ژاپن

  14. (به طور مشترک) وین، اتریش

  15. (به طور مشترک) سیدنی، استرالیا گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

  16. ملبورن، استرالیا

  17. (به طور مشترک) هلسینکی، فنلاند

  18. (به طور مشترک) لندن، انگلستان گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

  19. (به طور مشترک) دوبلین، ایرلند

  20. (به طور مشترک) فرانکفورت، آلمان

  21. (به طور مشترک) شانگهای، چین تل آویو اسرائیل    تل آویو اسرائیل    تل آویو اسرائیل    تل آویو اسرائیل

شاخص جهانی هزینه‌های زندگی  شاخص جهانی هزینه‌های زندگی  شاخص جهانی هزینه‌های زندگی  شاخص جهانی هزینه‌های زندگی  شاخص جهانی هزینه‌های زندگی   گران ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا