جدیدترین اخبارجهان

دولت بایدن مترصد بروز نشانه هایی از قرار گرفتن اعتراضات در مسیر ایجاد تحول سیاسی و سقوط نظام است

اگرچه هنوز زود است که بتوان گفت اما مقامات دولت بایدن امیدوارند که این اعتراضات پایان کار سران تهران باشد

دولت بایدن مترصد بروز نشانه هایی از قرار گرفتن اعتراضات در مسیر ایجاد تحول سیاسی و سقوط نظام است

دولت بایدن منتظر و مترصد تاثیری است که اعتراضات در ایران می تواند بر نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده این بار بسیار سریعتر از رئیس قبلی خود باراک اوباما برای ابراز حمایت از تظاهرات مشابه با سال ۲۰۰۹ اقدام کرده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در برنامه «ملاقات با مطبوعات» شبکه ان‌بی‌سی (NBC News) در روز یکشنبه گفت که اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی توسط به اصلاح گشت ارشاد «مسئله شأن و حقوق اساسی» است.

با این حال اینکه دست اندرکاران داخلی دولت بایدن سردرگم و مردد هستند که این روزهای خشمگین به کجا ختم خواهند شد. یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت «هنوز خیلی زود است که بتوان گفت.» سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده با تکرار طرز فکر مشابهی گفت «ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که آیا این اعتراضات به تغییر سیاسی تبدیل خواهد شد یا خیر.»

اما ایالات متحده می تواند مترصد و چشم انتظار نشانه هایی مبنی بر از دست رفتن تسلط حکومت روحانیت بر قدرت باشد.

این نشانه ها شامل این است که آیا ایرانیان از اهمه اقشار در کنار یکدیگر قرار می گیرند و به اعتراضات ضد دولتی فزاینده و رو به گسترش پر التهام و هیاهو می پیوندند یا خیر. روز دوشنبه صنف فرهنگیان از معلمان و دانش آموزان و دانشجویان خواست که اعتصاب کنند.

پاسخ نظام اسلامی به اعتراضات نیز یک نشانه کلیدی است. نیروهای امنیتی ایران متاسفانه در سرکوب خیزش‌های مردمی مهارت دارند و چندین دهه است که به طرز خشونت آمیزی سرکوب می کنند. اما اگر مقاومت فزاینده مردم تشدید اعمال زور نیروهای امنیتی را در پی داشته باشد و به انتشار صحنه ها و تصاویر چشمگیر و خشونت‌بار در داخل ایران و گوشه و کنار جهان بینجامد، در این صورت این احتمال وجود دارد که نظام اسلامی اعتبار خود را حتی در میان حامیان‌اش از دست بدهد.

آنچه ایالات متحده در طول۱۰ روز گذشته شاهد بوده است اگرچه دلگرم کننده بوده، اما هیچ تغییری در طرز فکر داخلی حامیان حکومت ایجاد نکرده است. یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به روزنامه امنیت ملی نت‌سک دیلی (NatSec Daily) گفت «من در محل کارم هیچ سخنی از اینکه اعتراضات برای سرنگونی نظام کافی باشد، نشنیده ام.»

با این حال چنین مسئله ای نمی تواند دولت بایدن را از حمایت از تظاهراتی که عوامل محرک آن زنان خشمگین از کشته شدن مهسا امینی، فقدان برابری در جامعه ایران و چشم انداز اقتصادی رو به تنزل است، باز بدارد. هفته گذشته ایالات متحده تحریم ها علیه خدمات اینترنت را برای کمک به گسترش جریان اطلاعات در داخل ایران کاهش داد. و ایلان ماسک قول داد که سیستم اینترنت ماهواره ای استارلینک را برای آنلاین نگه داشتن معترضان به ایران بفرستد.

با این حال به کار انداختن استارلینک مستلزم هزینه های شخصی و مالی سنگینی است. هزاران ترمینال اتصال ماهواره ای باید به داخل کشور قاچاق شود زیرا دولت با راه اندازی آنها مخالف است. این مسئله کاملا در تضاد با موفقیت استارلینک در اوکراین است که کی‌یف خواستار حفظ اتصال به اینترنت بود و از ترمینال ها برای دفع روسیه استفاده کرد.

یکی از مسائلی که برای روزنامه نت‌سک دیلی (NatSec Daily) مطرح است: آیا اگر اعتراضات در یک کشور دوست مثل مصر یا عربستان سعودی در حال وقوع بود، تیم بایدن به همین اندازه سریع و آشکارا اقدام می کردند؟ به هر حال بایدن هنگامی که معاون نخست وزیر (در دولت باراک اوباما) بود از حسنی مبارک دیکتاتور وقت مصر در جریان اعتراضات «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ حمایت کرد. شاید صحبت کردن با اقتدار اخلاقی هنگامی که تظاهرکنندگان در مقابل یک دشمن ایستاده اند آسان تر باشد.

صرف نظر از این موضوع بسیاری از مقامات در داخل دولت ایالات متحده قویا امیدوارند که این [اعتراضات] برای پایان دادن به کار سران تهران کافی باشد.

یکی از دستیاران سناتورهای دموکرات گفت «سطح حمایت ها و ابراز همبستگی ها از طرف حلقه های پیشرو داخلی در ایالات متحده و گوشه و کنار جهان که به طور سنتی کمتر در چنین اموری دخالت می کنند باعث به وجود آمدن این امیدواری شده است که این بار وضع فرق می کند.» « جنبش جهانی زنان توانمند برای توانمندسازی و پشتیبانی از زنان می تواند هر رژیمی را فلج کند.»

سقوط نظام رژیم جمهوری اسلامی  باراک اوباما     سقوط نظام رژیم جمهوری اسلامی   باراک اوباما   سقوط نظام رژیم جمهوری اسلامی  سقوط نظام رژیم جمهوری اسلامی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا