جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

ترودو در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی و مدارس شبانه‌روزی دست‌به‌گریبان است به اجلاس جی-۷ و ناتو سفر می‌کند

ترودو در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی و مدارس شبانه‌روزی دست‌به‌گریبان است به اجلاس جی-۷ و ناتو سفر می‌کند

در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی دست‌به‌گریبان است ترودو به اجلاس جی-۷ و ناتو سفر می‌کند

نخست‌وزیر جاستین ترودو در شرایطی که کشور زیر سایه تراژدی و خواهان عدالت برای مردم بومی و مسلمانان است، کانادا را به مقصد اجلاس جی-۷ ترک کرد. در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی دست‌به‌گریبان است ترودو به اجلاس جی-۷ و ناتو سفر می‌کند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

جاستین ترودو قرار است امروز برای شرکت در اجلاس سه‌روزه رهبران جی ۷ وارد کورنوال انگلستان شود و سپس برای شرکت در اجلاس ناتو و در ادامه شرکت در جلسه‌ای بین کانادا و اتحادیه اروپا وارد بروکسل خواهد شد. در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی دست‌به‌گریبان است  اجلاس جی-۷ و ناتو سفر می‌کند

در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی دست‌به‌گریبان است ترودو به اجلاس جی-7 و ناتو سفر می‌کند
در شرایطی که کانادا با اسلام هراسی دست‌به‌گریبان ترودو به اجلاس جی-۷ و ناتو سفر

پایان دادن به پاندمی، بازیابی و بهبود اقتصاد جهانی {ازجمله در ارتباط با سفرهای بین‌المللی} و تهیه واکسن برای کشورهای نه‌چندان ثروتمند برنامه کار این دوره از جی ۷ را تحت‌الشعاع قرار داده است.

هرچند به‌تازگی، سیل اندوه و ماتم ناشی از قتل هدف‌گیری شده یک خانواده مسلمان و اکتشاف آنچه باور می‌رود بقایای ۲۱۵ کودک بومی اقوام اولیه در مدرسه شبانه‌روزی سابق باشند بر اقدامات بهداشت و اقتصاد کانادا در پاسخ به کووید-۱۹ سایه افکنده است.

دو روز پیش ترودو در مراسم یادبود خانواده افضل در لندن انتاریو سخنرانی کرد. چهار عضو این خانواده عصر روز یکشنبه هنگام پیاده‌روی توسط راننده‌ای که با یک تراک با آنها برخورد کرده کشته شدند. پسر ۹ ساله آنها زنده ماند.

نخست‌وزیر این حادثه را حمله تروریستی خواند.

علاوه بر این دولت لیبرال او به دلیل فقدان پیشرفت در مورد وعده پیاده‌سازی ۹۴ «دستورالعمل فوری» صادره از طرف کمیسیون حقیقت و آشتی در سیستم مدارس شبانه‌روزی سابق کانادا زیر سؤال است.

در همین راستا نیز ترودو به‌طورجدی خواستار عذرخواهی پاپ فرانسیس بابت نقش کلیسای کاتولیک در اداره این تسهیلات شد که چندین نسل از کودکان بومی در آنجا به علت خشونت و جداسازی آنها از خانواده و فرهنگ خود رنج کشیدند.

در حالی که ترودو راهی اجلاس جی-۷ است دفتر او اعلام کرد که علاوه بر موضوع پاندمی او بر تغییرات اقلیمی {که از سیاست‌های اصلی دولت لیبرال او است} و همچنین رشد اقتصادی و هماهنگ کردن رویکردهای ترویج برابری جنسیتی و حقوق بشر تمرکز خواهد داشت.

کانادا همچنین به سایر کشورهایی خواهد پیوست که وزیران دارایی آنها متعهد به اجرای یک اصلاح مالیاتی شده‌اند که کمترین مالیات جهانی شرکت‌ها را به حداقل ۱۵ درصد می‌رساند، تصمیمی که موجب برانگیختن انتقادهای حزب محافظه‌کار رقیب شده است که معتقدند کشور کانادا باید به‌طور مستقل سیاست‌های مالیاتی را تنظیم و مدیریت کند.

سفر ترودو از چندین جنبه اولین سفر محسوب می‌شود.

این سفر به دلیل پاندمی کووید-۱۹ اولین سفر او به خارج از کانادا در طول یک سال گذشته است و این اولین بار پس از سال ۲۰۱۹ است که تمامی رهبران جی-۷ به‌جز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده همزمان در یک اتاق خواهند بود.

رئیس‌جمهور فعلی ایالات‌متحده جو بایدن نیز از زمان انتخاب در کاخ سفید در پاییز گذشته اولین سفر خارجی خود را برای حضور در اجلاس انجام می‌دهد که علاوه بر این اولین فرصت گفتگوی رودررو برای او و ترودو را نیز از زمان ‌به عهده گرفتن مقام خود فراهم می‌کند.

برایان هیگینز (Brian Higgins) نماینده نیویورک در کنگره روز پنج‌شنبه گفت که کاخ سفید تائید کرده است که بایدن و ترودو قرار است در حاشیه اجلاس جی-۷ دیدار کنند و برنامه‌های بازگشایی مرز کانادا-ایالات‌متحده را به بحث خواهند گذاشت.

هیگینز یکی از صریح‌ترین منتقدان محدودیت‌های ادامه‌دار مرزها ایالات‌متحده، همراه با وین ایستر (Wayne Easter) نماینده لیبرال مجلس در یک میزگرد درباره این موضوع شرکت و بحث کرد.

جان کیرتُن (John Kirton) مدیر گروه پژوهشی جی-۷ در دانشگاه تورنتو گفت «این‌یکی از انحصاری‌ترین باشگاه‌ها در جهان است.»

«این همان گروهی است که گاهی اوقات من آن را «باشگاه قلب‌های تنها» {جلسه گروه‌درمانی} می‌نامم. هیچ‌کسی به‌جز رهبران قدرتمندترین کشورهای دموکراتیک در جهان که بر پیشرفته‌ترین اقتصادها حکومت دارند، نمی‌تواند درک کند که این شغل تا چه اندازه دشوار است.»

ترودو پیش از انجام این سفر دوز دوم واکسن آکسفورد-آسترازنکا را دریافت کرده است. دفتر ترودو اعلام کرد که او پس از بازگشت در هفته آینده به مدت سه روز خود را در هتلی در اتاوا قرنطینه خواهد کرد.

کشورهای عضو جی-۷ شامل کانادا، ایالات‌متحده، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و آلمان و همین‌طور اتحادیه اروپا است.

ناظران این اجلاس می‌گویند که ترودو به‌عنوان رهبری که پس از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طولانی‌ترین دوره خدمت را داشته است وارد اجلاس می‌شود.

نخست‌وزیر بریتانیا بوریس جانسون از کشورها خواست تا با تعهد جدی نسبت چگونگی پایان دادن به پاندمی تا پایان سال ۲۰۲۲ در اجلاس حضور یابند.

کارشناسان می‌گویند که کانادا ناچار خواهد شد که در مورد چگونگی مشارکت خود در تلاش‌های تأمین واکسن به‌عنوان‌مثال از طریق تأمین مالی یا اعطاء واکسن تصمیم‌گیری کند.

کانادا باوجود دریافت تضمین برای تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در سال جاری هنوز برنامه‌ای برای به اشتراک گذاشتن واکسن‌ها پس از تزریق دو دوز لازم برای ۷۶ میلیون جمعیت خود اعلام نکرده است.

تراژدی و خواهان عدالت      تراژدی و خواهان عدالت    تراژدی و خواهان عدالت    تراژدی و خواهان عدالت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا