جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

ترودو می گوید چین کشورهای دموکراتیک جهان را علیه یکدیگر «بازی می دهد» و خواستار تشکیل «جبهه» متحد شد

ترودو در مصاحبه آخر سال خود گفت چین با اعمال نفوذ از طریق اقتصاد خود بین کشورهای دموکراتیک تفرقه می افکند

ترودو می گوید چین کشورهای دموکراتیک جهان را علیه یکدیگر «بازی می دهد» و خواستار تشکیل «جبهه» متحد شد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا می گوید که حکومت چین از اقتصاد خود برای اعمال نفوذ و بازی دادن «بسیار هوشمندانه» کشورهای دموکراتیک علیه یکدیگر استفاده می کند.

اما ترودو گفت تعقیب بازارهای چینی توسط کشورهای دموکراتیک به این معنی است که ایده آل های سیاسی می تواند نسبت به ضرورت های اقتصادی در اولویت های پایین تر قرار بگیرد.

ترودو به مرسدس استیونسون (Mercedes Stephenson) رئیس دفتر گلوبال نیوز در اتاوا گفت «ما با یکدیگر رقابت می کنیم. ما سعی داریم ببینیم چگونه می توانیم دسترسی بهتری برای گوشت گوساله کانادایی نسبت به گوشت گوساله استرالیایی در یک کشور یا یک بازار به دست آوریم.»

نخست وزیر در مصاحبه آخر سال خود که شامل موضوعات گسترده ای بود گفت که کشورهای هم اندیش باید در مقابل «سیاست زورگویانه» پکن که روز به روز بیشتر می شود «یک جبهه متحد به نمایش بگذارند.» 

وی گفت «ما با یکدیگر رقابت می کنیم و چین هر از گاهی به طور بسیار هوشمندانه ای ما را در بازارهای رقابت آزاد علیه یکدیگر بازی می دهد. ما باید به شکل بهتری با یکدیگر همکاری کنیم و قدرتمندانه ایستادگی کنیم تا چین نتواند {می دانید} کار خود را پیش ببرد و بین ما علیه یکدیگر تفرقه بیفکند.»

اظهارات ترودو در حالی مطرح می شود که روابط کانادا با چین به سطح پایینی رسیده است. بازداشت منگ وانژو (Meng Wanzhou) مدیر مالی شرکت هواوی در سال ۲۰۱۸ توسط کانادا {از طرف مقامات امریکایی، که مدیرعامل شرکت مخابراتی هواوی را به اتهام تقلب تحت تعقیب قرار داده بودند} منجر به سرد شدن روابط سیاسی با پکن شد.

این اقدام همچنین باعث شد دو مایکل {مایکل کووریگ، سیاستمدار سابق و مایکل اسپاوور، تاجر} توسط مقامات چین به اتهامات مربوط به امنیت ملی دستگیر شوند. پس از نزدیک به سه سال ماندن در زندان دو مایکل به فاصله کوتاهی پس از اینکه وکلای منگ با بازپرسان ایالات متحده به توافق رسیدند در سپتامبر آزاد شدند.

ترودو هنگام تأمل درباره ملاقات با این دو مرد پس از آزادی آنها گفت آن لحظه «به طرز غافلگیرکننده‌ای احساسی» بود.

ترودو گفت «به عنوان یک رهبر، به عنوان یک نخست وزیر می خواهید کار درست را انجام دهید. می دانید که چه کاری درست است، اما هزینه های انسانی وجود دارد.» «این دو کانادایی در شرایط وحشتناکی و به صورت کاملاً خودسرانه گیر افتاده بودند و حداقل از لحاظ نظری برای من راهی وجود داشت که از میانبرها و توافق های پنهانی برای بازگرداندن آنها به خانه استفاده کنم. اما من می دانستم و احساس می کردم که باید کار درست را انجام دهم و ما در مسیر انجام دادن کار درست باقی ماندیم.»

ترودو گفت یکی از مایکل ها به او گفته که او کار درست را انجام داده است و این «از بسیاری جهات در سطح شخصی برای من بسیار رضایت بخش بود به طوری که حتی خود من را نیز غافلگیر کرد.»

این تجربه به وضوح ترودو را تغییر داد که یک زمانی گفته بود حزب کمونیست چین را برای توانایی آنها در تجهیز سریع کشور خود تحسین می کند و سال های اولیه زمامداری دولت خود را به بهبود روابط و تجارت بین دو کشور گذرانده بود.

ترودو گفت [چین] شی جین پینگ امروز «از بسیاری لحاظ ها دیگر همان چین که ما ده سال پیش یا حتی پنج سال پیش درباره آن فکر می کردیم نیست.» «ما باید در مورد این احتمال همین‌طور این چارچوب ذهنی که آنها رو به جلو حرکت می کنند هوشیار باشیم و بنابراین مسائلی وجود دارد که ما همچنان چین را در مورد آنها به چالش می کشیم؛ حقوق بشر، دموکراسی در هنگ کنگ، حمایت از روزنامه نگاران و همانطور که می دانید، دخالت در رویدادها و امور جاری کشورهای مستقل در آسیا.» ترودو: چین کشورهای دموکراتیک جهان را علیه یکدیگر بازی میدهد/او خواستار تشکیل جبهه متحد شد

ترودو: چین کشورهای دموکراتیک جهان را علیه یکدیگر بازی میدهد/او خواستار تشکیل جبهه متحد شد
ترودو: چین کشورهای دموکراتیک جهان را علیه یکدیگر بازی میدهد تشکیل جبهه متحد

اما ترودو گفت که کانادا باید به همکاری با پکن در مورد مسائلی کلیدی چندجانبه شامل تغییرات اقلیمی ادامه دهد.

دولت لیبرال علاوه بر این با سایر ابرقدرتهای جهانی {ایالات متحده آمریکا} نیز اختلاف نظرها و تقابل هایی داشته است. ترودو و دولت او شاید پس از چندین سال پر التهاب دوره ترامپ امیدوار بودند که روابط کم دردسرتری با رئیس جمهور جو بایدن داشته باشند. اما روندی که نسبت به محافظت گرایی از تولیدات داخلی و بی ثباتی سیاسی داخلی در ایالات متحده وجود دارد پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از میان نرفته است.

کانادا به طور مرسوم قادر بوده است که بر ایالات متحده آمریکا برای تضمین امنیت کشور تکیه کند و ترودو گفت که امریکایی ها متحد قدرتمند ما باقی می مانند.

نخست وزیر کانادا گفت «یک عامل که همواره به نفع کانادا و بسیاری از کشورهای سطح متوسط قدرت در جهان عمل کرده، چندجانبه گرایی، همکاری با کشورهای هم اندیش [و دارای ارزش های مشابه]، همراستا ساختن تمرکز ما، تلاش ها و اقدامات ما در مسیر پیش رو بوده است با دانستن این که هیچ کشوری قادر نیست به تنهای این مسیر را پیش برود.» «و کاملاً صریح و صادقانه بگویم آنچه ما می بینیم و آنچه در طول چهار سال گذشته از ایالات متحده تحت مدیریت (دونالد) ترامپ شاهد بودیم نشان می دهد که حتی ایالات متحده نیز هنگامی که سعی دارد این مسیر را تنها طی کند، نمی تواند واقعاً به تنهایی پیش برود.»  امپراطوری  امپراطوری      امپراطوری        امپراطوری  امپراطوری    امپراطوری  امپراطوری   امپراطوری    امپراطوری      امپراطوری

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا  حکومت چین   جاستین ترودو نخست وزیر کانادا  حکومت چین  جاستین ترودو  حکومت چین نخست وزیر کانادا جاستین ترودو نخست وزیر کانادا  حکومت چین دولت چین    روابط کانادا  دولت چین  روابط کانادا     دولت چین    روابط کانادا    دولت چین    روابط کانادا    دولت چین  روابط کانادا  روابط کانادا  دولت چین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا