ایرانجدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران «پلیس امنیت و اخلاق» ایران را تحریم می کند

ترودو خطاب به زنانی که در ایران اعتراض می کنند گفت «ما با شما هستیم»

جاستین ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران پلیس امنیت و اخلاق را تحریم می کند

در حالی که نیروهای امنیتی در ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان ادامه می‌دهند، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که کانادا «ده‌ها» فرد و نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت و اخلاق (گشت ارشاد) ایران را تحریم خواهد کرد.

از زمانی که مهسا امینی ۲۲ ساله پس از بازداشت توسط گشت ارشاد (به اتهام عدم رعایت حجاب مناسب) کشته شد، ایران صحنه تظاهرات اعتراضی است. 

در حالی که مردم برای نشان دادن خشم خود از حکومت دین سالار و سرکوب حکومتی نحوه پوشش زنان به خیایان ها آمده اند، تظاهرات به تمام ۳۱ استان ایران گسترش یافته است.

به گزارش رسانه های دولتی ایران دست کم ۴۱ نفر در جریان اعتراضات کشته شده اند.

جاستین ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران پلیس امنیت و اخلاق را تحریم می کند
جاستین ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران پلیس امنیت و اخلاق را تحریم می کند

شامگاه یک‌شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۱ سازمان حقوق بشر ایران از افزایش شمار جان‌باختگان اعتراضات خبر داد و نوشت که تاکنون ۵۷ نفر در جریان اعتراضات خیابانی مردم ایران کشته شده‌اند. دولت تظاهرکنندگان را با گلوله های جنگی هدف قرار می دهد و نیروهای امنیتی را در مناطق کردنشین غرب ایران جایی که محل آغاز و تمرکز اعتراضات بود، تقویت کرده است.

ترودو خطاب به زنانی که در ایران اعتراض می‌کنند و به کسانی که از آنها حمایت می‌کنند گفت : «ما با شما هستیم.»

«ما صدای خود و صدای همه کانادایی‌ها را به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌رسانیم که از دولت ایران می‌خواهند صدای مردمش را بشنود، به سرکوب آزادی و حقوق آنها پایان دهد، و به زنان و همه مردم ایران اجازه دهد زندگی خود را ادامه دهند و نظرات خود را به طور مسالمت آمیز بیان کنند.»

ترودو نگفت که دقیقا چه کسی تحریم خواهد شد.

سخنگوی ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای از قصد کانادا برای تحریم برخی از ایرانیان از جمله اعضای پلیس امنیت و اخلاق (گشت ارشاد) و رئیس این نهاد خبر داد، اما جزئیات دیگری ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا گفت «ما در وقت مناسب جزئیات بیشتری در مورد این تحریم‌ها ارائه خواهیم کرد.»

از زمان انتخاب شدنابراهیم رئیسی (یک اسلام‌گرای معروف) بعنوان رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۲۱، پلیس امنیت و اخلاق گشت‌های خود را در شهرهای بزرگ کشور افزایش داده است.

عامل محرک این اعتراضات نه تنها مخالفت شدید با حجاب اجباری برای زنان، بلکه ناامیدی از مدیریت تورم توسط رئیسی (براساس گزارش مرکز آمار ایران که نرخ تورم سالانه در ایران در ماه جون ۲۰۲۲ را با ۵۲.۵ درصد افزایش نشان داد) و عواقب تحریم های فلج کننده بین المللی و بحران آب است.

محافظه‌کاران اپوزیسیون و برخی دیگر پس از سرنگون کردن پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) ایرلاین اوکراینی توسط ایران (که در جریان آن ده‌ها کانادایی کشته شدند) از دولت فدرال درخواست کردند که موضع سرسخت‌تری در مورد ایران اتخاذ کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (یک نیروی شبه‌نظامی که وظیفه دفاع از رژیم در برابر تهدیدات داخلی و خارجی را دارد) به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

ترودو در پاسخ به سوالی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که کانادا «در حال حاضر یکی از قوی ترین نظام های تحریمی در جهان را دارد و ما برای انجام کارهای بیشتر آماده خواهیم بود.»

ترودو گفت «ما برخی افراد عضو سپاه پاسداران را تحریم کرده‌ایم و هر کاری را که بتوانیم در رابطه با تحریم‌ها انجام دهیم، بررسی می‌کنیم.»

کانادا تحریمهای تسلیحاتی را علیه ایران اعمال کرده، برخی از دارایی های مربوط به رژیم را توقیف کرده، در اعتراض به تخریب هواپیمای پی‌اس۷۵۲ (PS752)، جاه طلبی های هسته ای ایران و بسیاری دیگر از موارد نقض حقوق بشر در این کشور محدودیت‌های صادرات و واردات و ممنوعیت های مالی وضع نموده است.

جاستین ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران پلیس امنیت و اخلاق را تحریم می کند
جاستین ترودو در پی گسترش اعتراضات در سراسر ایران پلیس امنیت و اخلاق را تحریم می کند

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

تحریم های کانادا علیه ایران    تحریم های کانادا علیه ایران  تحریم های کانادا علیه ایران  تحریم های کانادا علیه ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا