جدیدترین اخبارجهان

ترکیه در غیاب اروپا واردات نفت خود از روسیه را دو برابر کرده است

ترکیه با دو برابر کردن واردات نفت از روسیه خلاء ناشی از خروج اتحادیه اروپا از بازار نفت روسیه را جبران می کند

ترکیه در غیاب اروپا واردات نفت خود از روسیه را دو برابر کرده است

داده های رفینیوتیو ایکان (Refinitiv Eikon) که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد که ترکیه در سال جاری واردات نفت خود از روسیه را دو برابر کرده، در حالی که دو کشور قرار است در مواجهه با تحریم های غرب علیه مسکو همکاری گسترده تری در تجارت و به ویژه تجارت انرژی داشته باشند.

ترکیه در غیاب اروپا واردات نفت خود از روسیه را دو برابر کرده است
ترکیه در غیاب اروپا واردات نفت خودازروسیه را دو برابر کرده است

تجارت بین ترکیه و روسیه از بهار سال جاری در حال رونق گرفتن بوده است زیرا شرکت های ترک که ممنوعیتی از  لحاظ معامله با همتایان روسی خود ندارند دست به کار شده اند تا خلأ ناشی از خروج کسب و کارهای اتحادیه اروپا از روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین در اوایل سال جاری را پر کنند.

داده‌های رفینیتیو نشان می‌دهد که ترکیه در سال جاری واردات نفت از روسیه از جمله گریدهای نفت اورال و نفت سبک سیبری را تا کنون به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز (bpd) افزایش داده است که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ تنها ۹۸ هزار بشکه در روز بود.

ترکیه روسیه را به دلیل اقداماتش در اوکراین تحریم نکرد و گفت که همچنان به انرژی روسیه متکی است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل ماه آگوست با یکدیگر دیدار کردند و برای تقویت همکاری‌های تجاری به توافق رسیدند.

داده ها نشان می دهد پالایشگاه های اصلی توپراس (Tupras) ترکیه و پالایشگاه سوکار استار (SOCAR’s STAR) آذربایجان در سال جاری به میزان قابل توجهی مصرف نفت اورال روسیه و نفت سبک سیبری را افزایش دادند و در عین حال خرید نفت دریای شمال، عراق و غرب آفریقا را کاهش دادند.

طی چند سال گذشته، پالایشگاه استار آذربایجان خرید نفت نروژی یوهان سوردراپ (Johan Sverdrup) و گریدهای نفت عراق را که از نظر کیفیت به اورال نزدیک هستند افزایش داده است چرا که در طول چند سال گذشته قیمت نفت روسیه در حال افزایش بود.

اما در سال جاری قیمت نفت روسیه در برابر قیمت مرجع نفت برنت (که معادل ارزش معاملاتی نفت برنت در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر لندن است) به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیده است در حالی که قیمت نفت دریای شمال و عراق بهبود یافت.

داده‌های رفینیتیو ایکان نشان می‌دهد که انتظار می‌رود پالایشگاه استار آذربایجان در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ حدود ۹۰ هزار بشکه در روز نفت از روسیه خریداری کند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴۸ هزار بشکه در روز بود.

بر اساس داده‌های رفینیتیو پالایشگاه‌های توپراس در ماه ژانویه تا آگوست سال جاری حدود ۱۱۱ هزار بشکه در روز نفت از روسیه خریداری خواهد کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۵ هزار بشکه در روز بود.

یک تاجر در بازار نفت مدیترانه که به دلیل نداشتن مجوز گفتگو با مطبوعات خواست ناشناس بماند گفت «گزینه قابل انتخاب برای پالایشگاه های ترکیه واضح بود زیرا آنها هیچ محدودیتی برای خرید نفت روسیه ندارند.»

تاجر بازار نفت مدیترانه افزود که حاشیه سود خوب حاصل از پالایش نفت اورال به افزایش سود پالایشگاه های ترکیه کمک می کند.

رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین    رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین  رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا