ایرانجدیدترین اخبار

۴ نفر در جریان اعتراضات مردم ایران به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد کشته شدند

طبق گزارش گروه حقوق بشری هنگاوه در اعتراضات مردم ایران به مرگ مهسا امینی دو نفر در شهر دیواندره کشته شدند

اعتراضات مردم ایران به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد چهار کشته در پی داشت

در حالی که تظاهرات در اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد وارد سومین روز خود می‌شود، یک گروه حقوق بشری کُرد اعلام کرد که در جریان اعتراضات مردم ایران دو مرد کشته شدند.

مهسا امینی، ۲۲ ساله هفته گذشته پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران وارد کما شد که این حادثه شعله‌ور شدن جرقه تظاهرات در چندین منطقه از جمله کردستان، استان محل سکونت مهسا، تهران و سایر شهرها شد.

گروه حقوق بشری هنگاوه گفت که این دو مرد در شهر دیواندره کشته شدند؛ دیواندره بخشی از منطقه کردنشین ایران می‌باشد که شاهد گسترده ترین اعتراضات بوده است.

گروه حقوق بشری هنگاوه در توییتر اعلام کرد که دو تن از مردم در تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان در شهر کردنشین سقز، زادگاه مهسا امینی کشته شدند. مرگ این دو معترض هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

تلویزیون دولتی ایران گفت که شماری از معترضان بازداشت شده‌اند اما «برخی ادعاهای مرگ معترضین در شبکه های اجتماعی» را با نشان دادن تصاویر دو جوان مجروح رد کرد و گزارش ها در مورد کشته شدن آنها را تکذیب کرد. اگرچه نام این دو جوان با نام کسانی که در گزارش هنگاوه اشاره شده بود متفاوت بود.

گروه حقوق بشری هنگاوه همچنین در توییتر گفت «در اعتراضات روز دوشنبه در شهر دیواندره “براثر شلیک مستقیم” نیروهای امنیتی دست کم دو شهروند دیگر (فؤاد قدیمی و محسن محمدی) پس از انتقال به بیمارستان کوثر سنندج جان باختند و ۱۵ نفر دیگر مجروح شدند.»

یکی از ویدئوهایی که اوایل روز توسط هنگاوه در توییتر منتشر شد معترضان را در حال پرتاب سنگ نشان می داد و در همین حین صدای مردی شنیده می شد که می گفت «در دیواندره جنگ شده است. ماموران لعنتی (پلیس) حمله می کنند.»

مرگ مهسا امینی در سراسر ایران محکوم شده و هشتگ فارسی #مهسا امینی (#MahsaAmini) از مرز ۲ میلیون منشن در توییتر عبور کرده است.

پلیس ایران اوایل روز دوشنبه گفت که مرگ مهسا امینی یک «حادثه ناگوار» بود و اتهامات مربوط به بدرفتاری و ضرب و شتم را انکار کرد.

برخی گزارش ها از تصاویر سی‌تی ‌اسکن مهسا امینی حاکی از شکستگی جمجمه، خونریزی و اِدم مغزی، و همچنین ترشحات و خونریزی در ریه اوست.

سخنگوی کاخ سفید در واشینگتن گفت که مقامات ایران باید برای مرگ مهسا امینی پاسخگو باشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت «مرگ مهسا امینی در پی جراحات وارده در بازداشت پلیس به دلیل داشتن حجاب «نامناسب» توهینی هولناک و فاحش به حقوق بشر است.»

اعتراضات مردم ایران به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد چهار کشته در پی داشت
اعتراضات مردم ایران به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد چهار کشته در پی داشت

اعتراضات مردم دیواندره و سقز  اعتراضات مردم دیواندره و سقز  اعتراضات مردم دیواندره و سقز

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا