جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کارشناسان اقتصادی کانادا می گویند دو ماه متوالی کاهش مشاغل نشانه تغییر جهت اقتصاد است

تعداد مشاغل در اقتصاد کانادا با وجود ثابت ماندن نرخ بیکاری روی ۴.۹ درصد برای دومین ماه متوالی کاهش یافت

کارشناسان اقتصادی کانادا می گویند دو ماه متوالی کاهش مشاغل نشانه تغییر جهت اقتصاد است

به نظر می رسد اقتصاد کانادا در حال عقب نشینی از روند رشد سریع مشاغل باشد که در اوایل سال جاری مشاهده شد، به طوری که در جولای برای دومین ماه متوالی تعداد مشاغل حتی با وجود ثابت ماندن نرخ بیکاری کاهش یافت.

کارشناسان اقتصادی کانادا می گویند دو ماه متوالی کاهش مشاغل نشانه تغییر جهت اقتصاد است
کارشناسان اقتصادی کانادا : دو ماه متوالی کاهش مشاغل نشانه تغییر جهت اقتصاد است

سازمان آمار کانادا روز جمعه در آخرین گزارش آماری خود در زمینه نیروی کار اعلام کرد که نرخ بیکاری در جولای روی ۴.۹ درصد باقی مانده که پایین ترین رقم از زمان شروع ثبت سوابق داده های مشابه در سال ۱۹۷۶ است. اقتصاد کانادا پس از حذف ۴۳،۰۰۰ شغل در ماه جون، ۳۱،۰۰۰ شغل دیگر را نیز در ماه جولای از دست داد.

برندون برنارد (Brendon Bernard) اقتصاددان ارشد به درستی اشاره کرد که با وجود اینکه نرخ از بین رفتن مشاغل هنوز در محدوده خطای این پیمایش آماری قرار دارد، با این حال نشانه ای از یک تغییر است.

برنارد گفت کاهش نرخ مشارکت نیروی کار باعث شده که حتی با وجود کاهش تعداد مشاغل نرخ بیکاری نسبت به ماه جون بدون تغییر باقی بماند.

این گزارش ها خاطرنشان می کند که نسبت افرادی که کار می کنند یا به طور فعال جویای کار هستند نسبت به بالاترین سطح بی سابقه که در ماه مارس ۲۰۲۲ شاهد بودیم، کاهش یافته است.

بازار کار کانادا با بیش از یک میلیون موقعیت شغلی پرنشده در سرتاسر کشور به شدت منقبض است.

آخرین گزارش سازمان آمار کانادا نشان می دهد که با وجود کمبود مداوم نیروی کار شواهدی مبنی بر افزایش نسبت افرادی که شغل خود را ترک می کنند یا تغییر می دهند، وجود ندارد.

علاوه بر این نرخ مشارکت نیروی کار برای کانادایی‌های ۲۵ تا ۵۴ ساله نسبت به قبل از پاندمی نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است.

در ماه جولای تعداد کارمندان بخش دولتی کاهش یافت، در حالی که تعداد کارگران خوداشتغال افزایش یافت و تغییر کمی در تعداد کارگران بخش خصوصی وجود داشت.

اندرو گرنتام (Andrew Grantham) اقتصاددان ارشد بانک سی‌آی‌بی‌سی کانادا (CIBC) در ایمیلی که صبح جمعه ارسال شد خاطرنشان کرد که از بین رفتن مشاغل در ماه جولای بیشتر در بخش خدمات شامل عمده فروشی و خرده فروشی، آموزش و بهداشت متمرکز بوده است.

سرعت رشد دستمزدها نیز در مقایسه با ماه جون ثابت ماند و میانگین دستمزد ساعتی ۵.۲ درصد افزایش سالیانه داشت.

کمبود نیروی کار در کانادا ناشی از تغییرات نسبت جمعیتی در میان جمعیت است، به طوری که تعداد بازنشستگان از تعداد افرادی که وارد نیروی کار می شوند پیشی گرفته است. با این حال میکل اسکوترود (Mikal Skuterud) استاد اقتصاد دانشگاه واترلو انتظار دارد که اوضاع در بلندمدت بهبود یابد.

گزارش سازمان آمار کانادا همچنین کمبود مداوم کارکنان مراقبت های بهداشتی را با تمرکز بر پرستاران بررسی کرده است. طبق داده های سازمان آمار کانادا بیش از یک نفر از هر پنج پرستار در ماه جولای اضافه کاری همراه با حقوق و دستمزد داشته که بالاترین سطح از زمان ثبت سوابق داده های مشابه در سال ۱۹۹۷ است.

برای مقایسه باید در نظر داشت که حدود ۱۰ درصد از همه کارکنان دیگر در ماه جولای اضافه کاری انجام دادند.

در حالی که کانادا با موج هفتم ابتلا به کووید-۱۹ مواجه بود، ۱۱.۲ درصد از پرستاران حداقل برای بخشی از هفته در طول مدت اجرای پیمایش آماری نیروی کار در مرخصی استعلاجی بودند.

بانک مرکزی کانادا در حالی که برای اعلام نرخ بهره کلیدی بعدی خود در ماه سپتامبر آماده می شود، به دقت سطح اشتغال در کشور را زیر نظر دارد؛ انتظار می رود بانک مرکزی در ماه سپتامبر یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

در حالی که رشد اقتصادی در کشور با توجه به تلاش بانک مرکزی برای مهار تورم از طریق نرخ‌های بهره بالاتر رو به کاهش است، اقتصاددانان خاطرنشان می کنند که بازار کار منقبض باعث می شود این کاهش رشد اقتصادی در ماهیت خود منحصر به فرد باشد.

بانک مرکزی کانادا به یک فرود نرم (کاهش ملایم رشد اقتصادی) امیدوار است، که در این شرایط افزایش نرخ بهره بدون این که باعث رکود جدی اقتصادی شود، نرخ تورم را کاهش می دهد.

در ادامه مطلب نگاهی گذرا  به نرخ اشتغال ماه جولای کانادا داریم (اعداد داخل پرانتز مربوط به ماه قبل است):

  • نیوفاندلند و لابرادور ۱۰.۲ درصد (۹.۹)
  • جزیره پرنس ادوارد ۵.۷ درصد (۴.۹)
  • نوااسکوشیا ۵.۹ درصد (۷.۰)
  • نیوبرانزویک ۷.۱ درصد (۶.۱)
  • کبک ۴.۱ درصد (۴.۳)
  • انتاریو ۵.۳ درصد (۵.۱)
  • منیتوبا ۳.۵ درصد (۳.۸ )
  • سسکچوان ۴.۰ درصد (۳.۹)
  • آلبرتا ۴.۸ درصد (۴.۹)
  • بریتیش کلمبیا ۴.۷ درصد (۴.۶)

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا