سبک زندگیفرهنگ و هنر

نگاهی به فیلم دو زن

نگاهی به فیلم دو زن به بهانه روز جهانی نه به خشونت علیه زنان

فیلم دو زن

این هفته به بهانه روز ۲۵ نوامبر روز جهانی نه به خشونت علیه زنان به این فیلم میپردازیم.

بانو راسخی
بانو راسخی – دانش آموخته حقوق

در این فیلم به سرگذشت زنی پرداخته می‌شود که در کشمکش با خود و محیط زندگی اش از طرف سه مرد مورد تأثیر قرار می‌گیرد.

حسن عاشق مزاحم ،همسرش احمد و پدرش.

فیلم دو زن
فیلم دو زن

فرشته با دوست قدیمی‌اش رویا تماس می‌گیرد و به او خبر می دهد که شوهرش در بیمارستان قلب بستری است.

رویا مهندس یک شرکت ساختمانی است و در طول راه تا رسیدن به بیمارستان خاطرات مشترکش با فرشته را از سال ۱۳۵۹ مرور می‌کند.

آن دو دانشجوی دانشگاه هستند و به دنبال انقلاب ایران و به دنبال انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاه‌ها فرشته به شهرستان زادگاهش اصفهان باز می‌گردد.

در روزهایی که در تهران است جوانی به نام محسن مزاحم او می‌شود و فرشته را تا زادگاهش تعقیب می کند و باعث تصادف و کشته شدن پسر در خیابان شده و به زندان می‌افتد.

فیلم دو زن
فیلم دو زن

فرشته در این ماجرا درگیر شده و ناخواسته تن به ازدواج با مردی به نام احمد می دهد که در آزادی از پاسگاه به وی کمک کرده‌ است.

احمد قول می‌دهد که از ادامه تحصیل فرشته خود داری نکند اما از نخستین روزهای زندگی مشترک فرشته را تحت فشار قرار می‌دهد و به او گوشزد می‌کند که فرشته آبرو و زندگی خویش را مدیون فداکاری احمداست.

او محدودیت‌های زیادی را برای فرشته فراهم می‌کند تا سال‌ها بعد حسن از زندان آزاد می شود و دوباره به سراغ فرشته می‌آید.

احمد و همسرش
فیلم دو زن

فرشته که صاحب دو فرزند شده است فرار می‌کند و احمد و حسن با یکدیگر درگیر می‌شوند احمد به سختی مصدوم می‌شود. فرشته او را به بیمارستان قلب در تهران منتقل می‌کند.

پس از فوت همسرش نگران آینده خود و دو فرزندش است چرا که در کنار احمد، زندگی کردن را فراموش کرده است.

خشونت علیه زنان موضوعی همیشگی که در جوامع به راهکارها و پیامدهای آن پرداخته می شود.

تعریفی که از خشونت علیه زنان ارائه شده عبارت است از اعمال هرگونه عمل خشونت آمیز بر مبنای جنسیتی، آسیب یا آزار جسمی، جنسی یا روانی زنان منجر و احتمال آن وجود داشته باشد که منجر به تهدید، اجبار یا محروم کردن زنان از آزادی ها شود.

در مورد نفی خشونت علیه زنان همیشه و همیشه در اسناد بین المللی و دادخواهی از قانون موارد بسیاری بوده است اما در مقابل قوانین این نابرابری را نشان می‌دهد.

وقتی که قانون دیه زنان و مردان را در موقعیتی نابرابر قرار می‌دهد، وقتی اجازه تعدد زوجات به مردها را می‌دهد و … با خشونت قضایی علیه زنان مواجه می‌شویم.

رفتارهای خشونت‌آمیز دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد ؛ علاوه بر کتک زدن ، پرتاب اشیا ، هل دادن و رفتارهایی که جنبه‌های فیزیکی دارند و برخی رفتارهایی که بیشتر جنبه هیجانی دارند نیز در زمره رفتارهای خشونت‌آمیز قرار می‌گیرد.

پوشش زنان نیز در ایران به عنوان عامل افزایش خشونت خیابانی است و تعبیر های جامعه شناختی خشونت گویای این است که شرایط خاص فرهنگی اجتماعی و تاریخی زمینه بروز خشونت را فراهم می آورد .

از جمله پیامدهای خشونت این است که باعث افسردگی، خدشه دار شدن امنیت و خودکشی زنان می‌شود و از موارد راهکارها می‌توان به تغییر باورهای غلط فرهنگی از قبیل برتری مرد ، بر تری مرد نسبت به سایر اعضای خانواده، فراهم کردن امکانات تحصیل و درآمد بیشتر برای مردان اشاره کرد.

این خشونت پیامدهای بسیار زیادی را برای اجتماع وارد می‌کند.

فیلم دو زن بیانگر خشونتی است که به زندگی زنی از سوی مردان وارد شده است اما پنهان می‌ماند و در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود اما این گونه خشونت‌ها عواقب جسمی، روانی و اجتماعی متعددی را دارند.

فرزندانی که شاهد این خشونتها هستند از لحاظ عاطفی آسیب‌های جدی می‌بینند که در زندگی آنها تأثیر منفی خواهد داشت .

این فرزندان همواره از استرس رنج می برند به احتمال قوی خود نیز در زندگی زناشویی آینده این خشونت را بازتولید خواهند کرد یا قربانی خشونت خواهند بود.

افسردگی اعتیاد به مواد مخدر بزهکاری و فرار از خانه در میان این جوامع بیشتر می‌باشد، شاید جوامعی که زن و مرد در آن از حقوق متعادل و برابری برخوردار نیستند در نهایت این که فرزندانی که شاهد خشونت ها می‌باشند نمیتوانند از سلامت عقلی و روانی برخوردار باشند.

دخترانی که در خانه شاهد خشونت‌های پدر یا ناپدری خود علیه مادرشان بودند بیشتر از دخترانی که خشونت ندیده‌اند خشونت را می‌پذیرندو از طرف دیگر پسرانی که شاهد خشونت در خانواده بودند بعد از ازدواج شریک زندگی خود را مورد خشونت فیزیکی و یا روانی قرار خواهند داد.

بنابراین خشونت علیه زنان تنها محدود به آنچه که ذکر شد نیست بلکه عوارض زیادی را در پی دارد که مهمترین عوارض خشونت خانوادگی تحقیر و توهین کرامت ذاتی و انسانی زنان است متاسفانه علیرغم تمام راهکارهایی که در جهت احقاق حقوق و مهار خشونت علیه زنان در جهان صورت گرفته است هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و ما همچنان شاهد خشونت های خانوادگی و اجتماعی در جوامع متفاوت هستیم.

زنان همواره از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که به دلیل ویژگی خاص زیستی و روانی و اجتماعی از جمله حساسیت جسمی و سایر عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر از دیگران در معرض خشونت هستند به همین دلیل این گروه آسیب پذیر نیازمند حمایت ویژه بین الملل، جامعه و خانواده از جوامع بزرگتر تا کوچکتر می باشند.

بانو راسخی  نیکی کریمی  مریلا زارعی بانو راسخی  نیکی کریمی مریلا زارعی بانو راسخی  مریلا زارعی   نیکی کریمی  مریلا زارعی  بانو راسخی  مریلا زارعی  نیکی کریمی  مریلا زارعی  بانو راسخی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا