ایرانجدیدترین اخبارجهان

مالی از نزدیک بودن توافق هسته‌ای ایران مطمئن نیست

رابرت مالی گفت سپاه از فهرست تروریستی بیرون نخواهد آمد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نزدیک بودن توافق هسته‌ای برجام مطمئن نیست

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز یکشنبه گفت مطمئن نیست که توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی قریب‌الوقوع باشد و این امر انتظارات را پس از ۱۱ ماه مذاکرات در وین که به بن‌بست رسیده، کاهش داده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نزدیک بودن توافق هسته‌ای برجام مطمئن نیست
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نزدیک بودن توافق هسته‌ای برجام مطمئن نیست

تحلیلگران می گویند شکست تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق ۲۰۱۵، که برنامه هسته‌ای تهران را در ازای لغو تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده، محدود می کند، خطر افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه و افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت را به همراه دارد.

رابرت مالی در کنفرانس بین‌المللی «فروم دوحه» گفت «مطمئن نیستم که توافق قریب‌الوقوع باشد… چند ماه پیش فکر می‌کردیم که به آن خیلی نزدیک هم هستیم.» «وقتی در هر مذاکره‌ای مسائلی وجود دارد که برای مدت طولانی باز می‌مانند، به شما می‌گوید که پر کردن شکاف چقدر سخت است.»

ارزیابی او از مذاکرات وین پس از آن صورت گرفت که کمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که توافق به زودی ممکن است حاصل شود.

کمال خرازی در مجمع دوحه ۲۰۲۲ گفت «بله، قریب الوقوع است. این به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نزدیک بودن توافق هسته‌ای برجام مطمئن نیست
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران

مطالبات لحظه آخری

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تهران را بر آن داشت تا شروع به شکستن محدودیت‌های هسته‌ای تعیین‌شده در این توافق کند.

پس از ماه‌ها گفتگوهای مداوم برای احیای توافق برجام در اوایل این ماه مذاکرات به تعویق افتاد چراکه روسیه به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین درخواست جدیدی از ایالات متحده مبنی بر تضمین ادامه روابط اقتصادی با ایران کرد.

مشاور ارشد علی خامنه‌ای گفت «واشینگتن برای احیای این توافق باید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) حذف کند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی ایجاد شد، بیش از یک نیروی نظامی است و دارای نفوذ سیاسی بسیار زیادی می‌باشد. سپاه در سال ۲۰۱۷ تحت تحریم قرار گرفت و در آوریل ۲۰۱۹ در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار گرفت.

خرازی گفت «سپاه یک ارتش ملی است و قرار گرفتن ارتش ملی در فهرست گروه های تروریستی قطعا قابل قبول نیست.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت صرف نظر از اینکه چه اتفاقی بیفتد، بسیاری از تحریم‌ها علیه سپاه باقی خواهند ماند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل از ایالات متحده خواست تا به درخواست ها در خصوص حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم آمریکا توجه کند.

بنت به بلینکن گفت «ما نگران حذف سپاه از فهرست تروریسیتی هستیم. امیدوارم که ایالات متحده صدای نگران منطقه، اسرائیل و دیگران را در مورد این موضوع بسیار مهم بشنود.»

ایران به دنبال گارانتی

تهران به دنبال تضمین عدم خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌ها می‌باشد که یکی دیگر از مسائل حل‌نشده در توافق است.

متحدان ایالات متحده در خلیج فارس و اسرائیل بر این باورند که ایران یک تهدید امنیتی است و نسبت به این مذاکرات تردید عمیقی دارند.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه گفت که اسرائیل و ایالات متحده به همکاری برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای ادامه خواهند داد.

یائیر لاپید در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت «ما در مورد توافق هسته‌ای و پیامدهای آن اختلاف نظر داریم، اما گفتگوی باز و صادقانه بخشی از قدرت دوستی ماست.»

بلینکن گفت بازگشت به توافق ۲۰۱۵ بهترین راه برای مهار برنامه هسته ای ایران است اما چه این اتفاق بیفتد یا نه، «تعهد ما به اصل اصلی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تزلزل ناپذیر است.»

این موضوع احتمالاً در نشست دو روزه در اسرائیل که شامل وزرای خارجه سه کشور عربی است، مطرج خواهد شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده این مذاکرات است، روز یکشنبه با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در تهران دیدار و درباره موضوعات معلق در مذاکرات هسته‌ای گفتگو کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نزدیک بودن توافق هسته‌ای برجام مطمئن نیست
انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که به تهران سفر کرده، با علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشستی به مورا گفت «عدم تصمیم سیاسی آمریکا مانع کنونی ما برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات وین است.»

سفر انریکه مورا به تهران    سفر انریکه مورا به تهران    سفر انریکه مورا به تهران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا