افغانستانجدیدترین اخبارجهان

نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

آغاز خروج نیروی های نظامی ایالات متحده از افغانستان : کشوری چندپاره از جنگ، فقر و ناآرامی

نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

در کشوری که انتقال قدرت همواره با خشونت همراه بوده است، گزینه های چندانی برای اطمینان دادن به افغان ها در مورد توافق مسالمت آمیز در آینده نزدیک وجود ندارد.نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

در حالی که ایالات متحده آماده می شود تا پس از نزدیک به ۲۰ سال به طولانی‌ترین جنگ خود پایان دهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که خروج نیروهای نظامی آمریکا، طولانی‌ترین درگیری‌هایی ویران کننده افغانستان در طول چهار دهه گذشته را به پایان خواهد رساند. در واقع، ممکن است موجب ادامه یافتن درگیری‌ها شود.

با آغاز تهاجم شوروی در سال ۱۹۷۹، جنگ و خشونت کشور افغانستان را با بیش از ۳۰ میلیلون نفر جمعیت در فقر و وابستگی به کمک های خارجی و تشنه صلح رها کرده است. خانواده‌ها از هم پاشیده و تنها و سوگوار رها شدند. بیش از ۱۰۰،۰۰۰ شهروند غیرنظامی تنها در طول یک دهه گذشته کشته یا مجروح شده‌اند. 

در این شرایط، در حالی که ایالات متحده خروج نیروهای خود را آغاز کرده، افغان‌ها نگران بلاتکلیفی‌های بیشتر هستند. در کشوری که انتقال قدرت اغلب با خشونت همراه بوده، گزینه های چندانی برای تضمین توافق مسالمت‌آمیز در آینده نزدیک وجود ندارد. نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند
نیروهای ایالات متحده افغانستان کشوری درگیر جنگ فقر و اضطراب است خارج می شوند

ناامنی فزاینده

 

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، خشونت و حملات علیه غیرنظامیان ظرف شش ماه گذشته پس از شروع گفتگوهای صلح در سپتامبر بین طالبان و هیئت افغانی در دوحه، قطر تا ۳۸ درصد افزایش داشته است.

ناآرامی‌های اخیر شامل موجی از ترورهای هدفمند علیه زنان برجسته، خبرنگاران و ترقی‌خواهان بوده است. بطور گسترده باور بر این است که طالبان مظنون اصلی حملات است اگرچه مدتهاست که هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار می‌کنند.

اواخر ماه گذشته، وزارت کشور به کارکنان دولت دستور داد که به دلیل گزارش‌های رو به افزایش خشونت و تهدید، اگر وظایف شغلی قابل انجام دادن در جای دیگری است، سفارت ایالات متحده در کابل را ترک کنند.». علاوه بر این توصیه شد که شهروندان ایالات متحده «هرچه سریعتر» کشور را ترک کنند.

در میان مردم افغانستان نیز این نگرانی وجود دارد که طالبان می تواند پس از خروج ایالات متحده به خشونت‌های بیشتری روی آورد.

در پاسخ به بیانیه رئیس جمهور جو بایدن در ماه گذشته مبنی بر اینکه تمامی نیروهای نظامی ایالات متحده تا ۱۱ سپتامبر کشور افغانستان را ترک می‌کنند، رهبر طالبان گفت از شرکت در مذاکرات صلح خودداری خواهند کرد، مگر اینکه نیروهای ایالات متحده مطابق توافق صورت گرفته با دولت دونالد ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ نیروهای خود را تا اول ماه می خارج کند.

خانم اورزالا نعمت (Orzala Nemat)، یکی از پژوهشگران و فعالان حقوق بشر افغانستانی ساکن بریتانیا می گوید که واکنش گروه شورشی نشان می دهد که آمادگی پذیرفتن صلح یا تشکیل دولت فراگیری که نماینده تمامی مردم افغان است، را ندارد و ممکن است در مسیر انهدام بسیاری از تشکیلات سیاسی قرار داشته باشد.

او گفت، «طالبان باید این واقعیت را درک کند که رویکرد فعلی می تواند شعله‌ور کننده جنگی دیگر باشد.»

بنا بر اظهارات دو تن از فرماندهان طالبان، یکی از استان غزنی (Ghazni province) و دیگری از استان هلمند (Helmand province) در روز چهارشنبه، رهبر ارشد آنها در حال مشورت با وکلا و کارشناسان بین‌المللی بودند تا ببینند چگونه می‌توانند از موافقتنامه فوریه ۲۰۲۰ با ایالات متحده خارج شود که مطابق آن طالبان متعهد شده است مانع استفاده گروه های تروریستی از خاک افغانستان برای تهدید واشنگتن و متحدانش شود و با هیئت افغانستانی وارد مذاکرات صلح شود.

بنا به گفته دو فرماندهی که به شرط ناشناس ماندن مصاحبه کردند، به محض اینکه به طور رسمی از پیمان خارج شوند، حمله به نیروهای ایالات متحده را از سر می‌گیرند.

یکی از سخنگویان رسمی طالبان از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد. نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

کلاس درس در افغانستان
نیروهای ایالات متحده افغانستان کشوری درگیر جنگ فقر و اضطراب خارج می شوند

حکمرانی ضعیف

 

حکومت تحت حمایت ایالات متحده در کابل بر ائتلاف شکننده‌ای بین رئیس جمهور اشرف غنی (President Ashraf Ghani) و رقیب سیاسی سابق او عبدالله عبدالله (Abdullah Abdullah)، ریاست شواری آشتی ملی، متکی است.

طالبان، که با حمله نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ از قدرت برکنار شد و حالا نیمی از کشور را تحت کنترل یا ستیزه‌جویی خود قرار داده است، دولت را به رسمیت نمی شناسد.

اشلی جکسون (Ashley Jackson)، یکی از پژوهشگران نهاد توسعه برون‌مرزی، اتاق فکر لندن می گوید که امید به پیروزی دولت افغان در جنگ بین طرفداران سیاسی رو به کمرنگ شدن است و این اطمینان به احتمال زیاد پس از خروج نیروهای ایالات متحده بیشتر تحلیل خواهد رفت.

بنا به گفته او، روحیه نیروهای نظامی نیز احتمالا پس از پی بردن به ناتوانی نیروهای امنیتی افغان در حفظ برخی از خطوط مقدم بدون پشتیبانی نظامی ایالات متحده، رو به کاهش خواهد گذاشت.

او با اشاره به در دست داشتن کشور توسط دولت افغان، گفت «آنچه پیش روست یک فروپاشی آهسته است.»

بایدن می گوید که ایالات متحده به پشتیبانی از دولت و نیروهای امنیتی و همینطور گفتگوهای صلح و اقدامات سیاسی و بشردوستانه در کشور افغانستان ادامه خواهد داد. نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند
نیروهای ایالات متحده افغانستان کشوری درگیر جنگ فقر و اضطراب خارج می شوند

فقر، فساد و کمک خارجی

 

با گذشت بیش از ۴۰ سال از جنگ، افغانستان توانمندی و آمادگی لازم برای ایستادن روی پای خود را ندارد.

بنا به عقیده بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان، که یکی از دیده‌بان‌های دولت ایالات متحده است، علاوه بر خشونت های مداوم و حکومت ضعیف، کشور در کشمکش مبارزه با فساد بوده، دلگرمی خود به کمک‌های خارجی را از دست داده و با پاندمی ویروس کرونا مقابله می کند، که تمامی این عوامل مانع پیشرفت اقتصادی آن شده است.

افغانستان که در نقطه تقاطع آسیای جنوبی و آسیای میانه واقع شده، مدت های مدیدی ست که از کشورهای فقیر جهان است، اما شرایط اقتصادی بسیاری از افغان ها به طور فزاینده ای رو به وخامت است. در ماه جولای، سازمان ملل برآورد کرد که نرخ فقر به دلیل پاندمی از ۵۵ درصد به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت.

افغانستان برای تامین مالی نیروی های امنیتی خود برای استقرار در مدارس، متکی به کمک های مالی بین‌المللی است. مطابق گزارش نهاد توسعه برون‌مرزی در سال ۲۰۱۸، حداقل ۸.۶ میلیارد دلار کمک های مالی بلاعوض خارجی دریافت کرده است، که در مجموع ۸۰ درصد از ۱۱ میلیارد دلار برنامه مخارج عمومی محسوب می شود.

اگرچه کمک های مالی خارجی نیز با کاهش کمک‌های اختصاص یافته اهداکنندگان در کنفرانس مجازی افغانستان در ماه نوامبر نسبت به کنفرانس قبلی در سال ۲۰۱۶، رو به کاهش هستند.

هنوز مشخص نیست که ایالات متحده تا چه حدی به تامین بودجه امور بازسازی افغانستان ادامه خواهد داد. بنا بر گزارش بازرس کل ویژه ایالات متحده، از سال مالی ۲۰۰۲، کنگره بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است.

در همین حین، مطابق گزارش دیده‌بان بازرسی کل امور افغانستان، فساد موجود، تمامی تلاش‌های بین المللی و اقدامات ایالات متحده در افغانستان {بخصوص توسعه یک دولت کارآمد و نیروهای امنیتی تاثیرگذار برای مقابله با شورش طالبان} را تهدید می‌کند. نیروهای ایالات متحده از افغانستان، کشوری که درگیر جنگ، فقر و اضطراب است، خارج می شوند

افغان ها درگیر فقر هستند
نیروهای ایالات متحده افغانستان کشوری درگیر جنگ فقر و اضطراب خارج می شوند

وضعیت زنان

 

زنان افغان، به طور خاص، نگران مسیر دشوار پیش رو هستند. زندگی زنان تحت سلطه طالبان افراطی، به شدت کنترل‌شده بود. بسیاری از زنان اجازه نداشتند خارج از خانه کار کنند یا بدون پوشش کامل سرتاپای بدن و حضور همراه مرد در انظار عمومی ظاهر شوند.

ستیزه‌جویان طالبان طرفدار نسخه‌ای سختگیرانه و خشن از اسلام هستند و بسیاری از زنان می‌ترسند که اگر طالبان به قدرت برگردند، قوانین بی رحمانه خود را دوباره برپا خواهند کرد.

آن دسته از زنانی که در قلمرو تحت سلطه طالبان زندگی می‌کنند از قبل با محدودیت و سختگیری روبرو هستند. طبق پژوهش منتشر شده توسط اشلی جکسون (research Ashley Jackson published) در سال ۲۰۱۸، تحصیلات برای اغلب زنان در سن بلوغ متوقف می‌شود و اجازه ندارند بدون همراهی مردان به بازار، یا فروشگاه بروند.

 

research Ashley Jackson published

 

زنان در سرتاسر افغانستان قربانی خشونت نیز هستند.

سال گذشته، سازمان ملل بالاترین تعداد زنان کشته شده در طول یک سال را از زمان آغاز مستندسازی نظام‌مند اثرات جنگ بر غیرنظامیان در سال ۲۰۰۹، به ثبت رسانده است.

سخنگوی وزارت کشور، ند پرایس (Ned Price) در یک کنفرانس رسانه‌ای در هفته گذشته گفت که ایالات متحده «به صراحت مشخص کرد که هر کشوری که به دنبال مشروعیت بین‌المللی است، که می‌خواهد منفور نباشد، باید به زنان و دختران احترام بگذارد و این قاعده شامل هر دولت آینده در افغانستان است.»

علاوه بر این زنان بسیاری نگرانند که حتی اگر صلح برقرار باشد، برای شنیده شدن باید بجنگند. از میان ۲۱ نماینده افغان در مذاکرات با طالبان تنها چهار نفر زن هستند.

خانم اورزالا نعمت، از پژوهشگران افغان، گفت جامعه گسترده‌تر مردسالار کشور و بی اعتنایی طالبان به حقوق زنان یعنی زنان با دوران بسیار چالش برانگیزی مواجه هستند.

خانم نعمت با اشاره به برخی از مسئولین افغان گفت، «ما در حال پیش رفتن به سوی وضعیتی هستیم که در آن طالبان و همینطور بسیاری از گروه‌های زن ستیز قرار است مناصب کلیدی قدرت را در دست بگیرند.»

طولانی‌ترین جنگ  خروج نیروی های نظامی    خروج نیروی های نظامی    خروج نیروی های نظامی    خروج نیروی های نظامی    خروج نیروی های نظامی    خروج نیروی های نظامی  خروج نیروی های نظامی   طولانی‌ترین جنگ    طولانی‌ترین جنگ    طولانی‌ترین جنگ    طولانی‌ترین جنگ    طولانی‌ترین جنگ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا