جدیدترین اخبارجهان

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لیز چینی منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، لیز چینی منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب اخراج کردند

جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لیز چینی را منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات‌متحده روز چهارشنبه لیز چینی نماینده جمهوری‌خواه را در اقدامی تنبیهی برای سرزنش مکرر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق به دلیل ادعاهای کذب تقلب انتخاباتی و نقش او در تحریک حمله ۶ ژانویه به پایتخت، از جایگاه سوم دفتر رهبری جمهوری‌خواهان اخراج کردند. جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لیز چینی را منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در جلسه‌ای پشت درهای بسته به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه با استفاده از رأی‌گیری علنی، نماینده ایالت وایومینگ در کنگره را از مقام رهبری حزب اخراج کردند؛ اقدامی که نشان می‌دهد به چالش کشیدن دونالد ترامپ می‌تواند تهدیدکننده، حرفه شغلی اعضای حزب باشد.

او بالاترین مقام جمهوری‌خواه زن کنگره، دختر دیک چینی معاون سابق رئیس‌جمهور بود، و کنار گذاشتن او تکان‌دهنده‌ترین تغییر موضع نسبت به اولین پیشرفت درون‌حزبی اوست.

چینی حاضر نشد از طرد و انکاری ترامپ دست بردارد و پس از جلسه نیز به‌طور قاطع نشان داد که قصد دارد از خلع قدرت خود برای تلاش در جهت دور کردن حزب از دونالد ترامپ استفاده کند.

لیز چینی به خبرنگاران گفت، «من هر کاری که بتوانم برای اطمینان از اینکه رئیس‌جمهور سابق هرگز تحت هیچ شرایطی حتی به دفتر بیضوی کاخ سفید نزدیک نشود، انجام خواهم داد.»

سرنوشت چینی با دونالد ترامپ مدت‌ها بود که روشن‌شده بود، کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و رهبر شماره دو (۲) جمهوری‌خواهان، استیو اسکالیس (Steve Scalise) نماینده لوئیزیانا هر دو علیه چینی موضع گرفتند.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه شاکی بودند که تخلف چینی دیدگاه او نسبت به دونالد ترامپ نبوده بلکه اصرار او به بیان عمومی آن، تضعیف وحدتی که رهبران حزب قصد دارند به امید در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان پیش از انتخابات سال بعد از خود به نمایش بگذارند، بوده است.

با همه این احوال، حذف چینی، ۵۴ ساله از منصب رهبری اتفاقی برجسته و شاید یکی از لحظات تعیین‌کننده برای جمهوری‌خواهان بود.

یکی از دو حزب اصلی ملت عملاً الزام تعجب‌آوری برای به دست آوردن بالاترین مقام در حزب اعلام کرد : وفادار بودن به دونالد ترامپ، یا دست‌کم سکوت نسبت به ‌عقاید آقای ترامپ درباره باختن در رقابت‌های تجدید انتخاب خود در نوامبر به دلیل تقلب گسترده. در ایالت‌های سراسر آمریکا، مسئولان و قضات هر دو حزب هیچ شواهدی در حمایت از ادعاهای آقای ترامپ مبنی بر اینکه قانون‌شکنی‌های فراگیر موجب شکست او شده باشد، پیدا نکردند.

به‌طور گسترده‌ای انتظار می‌رفت که جایگزین چینی، لیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه از نیویورک باشد، که در سال ۲۰۱۵ در سن ۳۰ سالگی وارد مجلس نمایندگان شد و همین‌طور جوان‌ترین زنی است که تابه‌حال در کنگره انتخاب شده است.

استفانیک از سطح آراء متوسطی نسبت به چینی برخوردار است اما به یکی از مدافعان سرسخت آقای ترامپ تبدیل شده که برخی از ادعاهای او درباره تقلب گسترده انتخاباتی را نیز تکرار می‌کند.

در ابتدا مشخص نبود که چه موقع رأی‌گیری جداگانه در مورد جایگزین چینی انجام خواهد شد.

رأی‌گیری علنی روز چهارشنبه از یک سنجش عمومی مشخص در مورد حمایتی که ممکن است چینی از آن برخوردار باشد اجتناب کرد، اگرچه روشن شد که تمایل عمومی میان ۲۱۲ نماینده جمهوری‌خواه به‌شدت در جهت عزل او بود. چینی که برای جلب حمایت همکاران خود تلاش چندانی نکرده بود، به‌ صراحت نشان داد که قصد دارد با قاطعیت در مسیر ضد ترامپ خود پیش برود.

چینی گفت، «ما باید بر اساس حقیقت پیش برویم.» «ما نمی‌توانیم یک دروغ بزرگ را بپذیریم و همزمان پذیرای قانون اساسی باشیم.»

چینی به جمهوری‌خواهان گفت که قصد دارد در کنگره باقی بماند و در سال آینده برای انتخاب مجدد در ایالات خود که کاملاً طرفدار دونالد ترامپ است، تلاش کند. رئیس‌جمهور سابق گفته است که یک رقیب اصلی جمهوری‌خواه برای رقابت در مقابل او پیدا خواهد کرد.

چینی در یکی از اخطارهای جسورانه خود مبنی بر عقب‌نشینی نکردن، سه‌شنبه‌ شب به یکی از دفترهای نسبتاً خالی مجلس رفت و یک سخنرانی تهاجمی حق‌به‌جانب چهاردقیقه‌ای نسبت به مخالفان جمهوری‌خواه و در دفاع از موضع خود ایراد کرد.

لیز چِینی درحالی‌که می‌گفت، «سکوت پیشه کردن و چشم پوشیدن بر دروغ، دروغگو را جسورتر می‌کند.» اضافه کرد که ، «من عقب نمی‌نشینم تا در سکوت شاهد باشم دیگران حزب ما را در مسیری پیش می‌برند که حاکمیت قانون را رها می‌کند و به نهضت رئیس‌جمهور سابق در تضعیف دموکراسی ما می‌پیوندد.»

بسیاری از جمهوری‌خواهان روگردانی از آقای ترامپ را خودکشی سیاسی می‌دانند و با سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی موافق‌اند که می‌گوید که سرسپردگی بسیاری از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه نسبت به دونالد ترامپ آنچنان پرشور است که حزب بدون او نمی‌تواند موفق شود.

آقای ترامپ بدون هیچ اتلاف وقتی مشغول ابراز خوشحالی کینه‌توزانه نسبت به عزل چینی شد.

آقای ترامپ گفت، «لیز چینی یک انسان ناراحت و ناخوشایند است. من دیروز او را تماشا کردم و متوجه شدم که او چقدر برای حزب جمهوری‌خواه بد است. او هیچ شخصیت و هیچ ویژگی خوبی ندارد که به سیاست یا کشور ما ربط داشته باشد. او مبنای استناد دموکرات‌هاست، خواه موضوع مرزها، خطوط گاز، تورم یا ویران کردن اقتصاد ما باشد.»

پیش از رأی‌گیری چهارشنبه، لیز چِینی که تقریباً همه‌جا غیر از بیلبوردهای شهری در حال تبلیغ جدال او با ترامپ بودند، هفته گذشته در ستون واشنگتن‌پست اعلام کرد، «حزب جمهوری‌خواه در آستانه یک نقطه عطف قرار دارد و جمهوری‌خواهان باید تصمیم بگیرند آیا قرار است حقیقت و وفاداری به قانون اساسی را انتخاب کنیم یا خیر.»

او سال ۲۰۱۷ با نامی کاملاً شناخته‌شده به‌عنوان محافظه‌کار سنتی، طرفدار کاهش مالیات‌ها، توسعه انرژی و اعمال قاطعانه قدرت ایالات‌متحده در خارج از کشور به کنگره آمد. تا نوامبر ۲۰۱۸ که بدون هیچ مخالفتی در مقام فعلی رهبری حزب برگزیده شده بود و به نظر می‌رسید در مسیری جاه‌طلبانه قرار داد که به‌طور بالقوه می‌توانست برای مقام سخنگوی حزب، سناتور یا حتی ریاست جمهوری نامزد شود.

لیز چِینی در بیانیه‌ای به‌یادماندنی پیش از رأی‌گیری استیضاح در مجلس نمایندگان گفت: «رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اوباش است، اوباش را بسیج کرد و شعله این حمله را برافروخت و هر چه پس‌ازآن اتفاق افتاد کار او بود.»

کلمات او- و بیانیه پیش از رأی‌گیری او، که به دموکرات‌ها اجازه داد که در طول بحث‌ها به موضع مخالف او استناد کنند، بسیاری از حامیان ترامپ در مجلس نمایندگان را خشمگین کرد.

او در مقابل تلاش‌های فوریه برای اخراج از مقام رهبری حزب در یک رأی‌گیری غیرعلنی ۱۴۵ به ۶۱، با سخنرانی مک‌کارتی در حمایت از او که تصور می‌رود باعث نجات او شد، در مقام خود باقی ماند. اتفاقی که این بار رخ نداد.

علاوه بر این استفانیک با سوابق اعتبار تثبیت‌شده تمام‌عیار جمهوری‌خواهی وارد کنگره شد. فارغ‌التحصیل هاروارد، که در کاخ سفید رئیس‌جمهور جورج دابلیو بوش و در کارزار انتخاباتی تعیین معاون ریاست جمهوری ۲۰۱۲ جمهوری‌خواهان، برای پل رایان، نماینده ویسکانسین و بعدها سخنگوی حزب کار کرده بود.

حوزه انتخابی او، هم‌مرز با کانادا و ورمانت، در طول چهار انتخابات ریاست جمهوری گذشته، دو بار به باراک اوباما و سپس دو بار به دونالد ترامپ رأی داد. او با کاهش‌های مالیاتی ۲۰۱۷ که نشان تجاری معروف ترامپ بود و تلاش‌های او برای هزینه کردن یک‌طرفه میلیاردها دلار روی دیوار مرز جنوب غربی مخالفت کرد.

در ماجرای استیضاح آقای ترامپ به دلیل تلاش‌های او برای تحت‌فشار قرار دادن اوکراین باهدف تهیه اطلاعات زیان‌بار علیه رقیب دموکرات جو بایدن، استفانیک به‌عنوان مدافع سرسخت دونالد ترامپ وارد صحنه شد.

باوجوداینکه تحسین ترامپ نسبت به خودش را برانگیخته بود، اما برخی از محافظه‌کاران سرسخت دست راست همچنان نسبت به سوابق متوسط او بدگمان بودند.

چیپ روی، نماینده تگزاس یکی از اعضای فراکسیون آزادی مجلس نمایندگان، روز سه‌شنبه در نوشته‌ای برای همکاران خود، «جمهوری‌خواهانی که به‌عنوان جمهوری‌خواه کارزار انتخاباتی برپا می‌کنند اما پس از قسم یاد کردن در جهت پیشبرد و برای منافع دموکرات‌ها رأی می‌دهند.» را سرزنش کرد. 

هنوز هیچ رقیبی برای استفانیک مطرح نشده، و سایر محافظه‌کاران مانند اسکالیس و نماینده جمهوری‌خواه اوهایو، جیم جردن، در خیل حامیان او قرار دارند.

جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان لیز چینی منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند

جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لیز چینی را منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند
جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لیز چینی را منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند

جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان لیز چینی منتقد دونالد ترامپ را از مقام ارشد حزب برکنار کردند لیز استفانیک لیز استفانیک لیز استفانیک لیز استفانیک لیز استفانیک لیز استفانیک

کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا      کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا      کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا    کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا   

کوین مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا       چیپ روی نماینده تگزاس چیپ روی نماینده تگزاس  چیپ روی نماینده تگزاس 

چیپ روی نماینده تگزاس  چیپ روی نماینده تگزاس

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا