جدیدترین اخبارجهان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، شرکت‌های چینی و اماراتی را هدف گرفت

ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران اعمال می کند و شرکت های چینی و اماراتی را هدف قرار می دهد

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، شرکت‌های چینی و اماراتی را هدف گرفت

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت هایی که متهم به دست داشتن در تجارت پتروشیمی و نفت با ایران هستند [از جمله پنج شرکت مستقر در چین] اعمال کرد و تهران را در حالی که به دنبال احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران است، تحت فشار قرار داد.

واشینگتن به طور فزاینده‌ای شرکت های چینی را بر سر صادرات محصولات پتروشیمی ایران هدف قرار داد، چراکه چشم انداز احیای توافق هسته‌ای کم رنگ شده و مذاکرات غیرمستقیم بر سر این توافق که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، شکست خورده است.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه ای گفت «تا زمانی که ایران از بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک امتناع کند، آمریکا به اجرای تحریم‌های خود بر فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران ادامه خواهد داد».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بیانیه ای جداگانه گفت که وزارت خارجه آمریکا دو شرکت مستقر در چین، Zhonggu Storage and Transportation Co Ltd و WS Shipping Co Ltd را هدف قرار داده است.

بلینکن شرکت ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل Zhonggu را به بهره‌برداری از تأسیسات ذخیره‌سازی نفت خام تجاری ایران و WS Shipping Co Ltd را به مدیریت کشتی برای کشتی‌ای که فرآورده‌های نفتی ایران را حمل می‌کند، متهم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شبکه‌ای از شرکت‌هایی را که در فروش صدها میلیون دلاری محصولات پتروشیمی و نفتی ایران به جنوب و شرق آسیا دست دارند، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این اقدام، کارگزاران و شرکت های پیشرو ایرانی در امارات متحده عربی، هنگ کنگ و هند را هدف قرار داده است.

واشینگتن هشدار داد تا زمانی که تهران به تسریع غنی سازی اورانیوم و برنامه هسته‌ای خود بپردازد، اجرای تحریم‌ها بر فروش نفت و پتروشیمی ایران را تسریع خواهد کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، شرکت‌های چینی و اماراتی را هدف گرفت
تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، شرکت‌های چینی و اماراتی را هدف گرفت

اقتصاد فلج شده

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود کرد تا در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، تولید تسلیحات هسته‌ای را برای تهران دشوارتر کند.

اما پس از آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافق را کنار گذاشت و گفت که این توافق به اندازه کافی برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران کافی نیست و تحریم‌هایی را که اقتصاد ایران را فلج کرده بود، دوباره اعمال کرد.

آنتونی بلینکن گفت: «این اقدامات اجرایی با هدف محدود کردن شدید صادرات نفت و پتروشیمی ایران به طور منظم ادامه خواهد یافت.» «هرکسی که در چنین فروش و معاملاتی دخیل است، اگر می‌خواهد تحت تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد، باید فوراً متوقف شود.»

به عنوان بخشی از اقدام روز پنجشنبه، وزارت خزانه داری آمریکا چندین شرکت را که متهم به معامله با شرکت پتروشیمی Triliance مستقر در هنگ کنگ، که قبلا توسط ایالات متحده تحریم شده بود، هدف قرار داد.

این شرکت گفت که شرکت پتروشیمی Tibalaji Petrochem Private Limited مستقر در هند میلیون‌ها دلار محصولات با واسطه‌گری Triliance را برای ارسال به چین خریداری کرده است.

وزارت خزانه داری همچنین شرکت Clara Shipping LLC مستقر در امارات را متهم کرد که میلیون ها دلار توسط Triliance [از طریق شرکت های پیشرو] به عنوان هزینه حمل و نقل برای محموله محصولات پتروشیمی و نفتی ایران به شرق آسیا پرداخت کرده است.

همچنین شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران مستقر در ایران و شرکت کیمیا پارس خاورمیانه، سیرا ویستا تریدینگ لیمیتد مستقر در هنگ کنگ، و ویرجو مارین مستقر در امارات متحده عربی برای معاملات با Triliance تعیین شدند و هدف قرار گرفتند.

Sophychem HK Limited مستقر در هنگ کنگ و ML Holding Group Limited که به دلیل معاملات با شرکت تجاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس از جمله خرید محصولات پتروشیمی ایران برای ارسال به چین و سنگاپور تعیین شدند، توسط ایالات متحده آمریکا هدف تحریم قرار گرفتند.

شرکت‌های چینی و اماراتی  شرکت‌های چینی و اماراتی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا