جدیدترین اخبارجهان

نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم چهل سال گذشته رسید و تا ۷% افزایش یافت

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا با رسیدن نرخ تورم به بالاترین رقم چهل سال گذشته نرخ بهره را تا ۴ برابر افزایش دهد

نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم چهل سال گذشته رسید و تا ۷% افزایش یافت

داده های جدید که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می دهد که نرخ تورم ایالات متحده در بالاترین سطح ۴۰ سال گذشته قرار دارد و هیچ نشانه ای از کاهش سرعت بالا رفتن قیمت‌ها دیده نمی شود.

نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم چهل سال گذشته رسید و تا 7% افزایش یافت
نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم ۴۰سال گذشته رسید و تا ۷% افزایش یافت

اداره آمار نیروی کار ایالات متحده اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده تنها در ماه دسامبر تا ۰.۵ درصد افزایش یافته است که برای اولین بار از ۱۹۸۲ تا به حال نرخ تورم سالیانه را به هفت درصد می رساند. این ارقام با آنچه که اقتصاددانان انتظار داشتند مطابقت دارد اما نسبت بالاترین رقم چهل ساله قبلی یعنی ۶.۸ درصد در نوامبر افزایش یافته است.

بالاتر بودن قیمت سکونتگاه، خودروها [وانت های کارکرده] بزرگترین عوامل سهیم در افزایش نرخ تورم بوده‌اند. قیمت وسایل نقلیه کارکرده در طول یک سال گذشته بیش از ۳۷ درصد افزایش یافته است. قیمت‌ها تا حدی زیادی به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه های نیمه هادی می‌باشد که باعث کاهش تولید تعداد خودروهای نو شده است و بدین ترتیب بسیاری از خریداران را برای یافتن خودروهای کارکرده به جای خودروی نو به تکاپو انداخته است.

پس از اینکه به مدت چندین ماه قیمت منابع انرژی یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ بهره بود با افت قیمت بنزین و گاز طبیعی در ماه گذشته قیمت منابع انرژی نیز تا ۰.۴ درصد کاهش یافت. با این وجود قیمت سالیانه منابع انرژی هنوز ۲۹ درصد بالاتر است و به ویژه قیمت بنزین در یک سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم بالا برای سیاست گذاران خزانه داری فدرال که به شدت تلاش می کنند که نرخ بهره را برای کمک به رشد اقتصادی به دلیل وجود شرایط پاندمی پایین نگه دارند مسئله ای چالش برانگیز است. اما تمام این وام های ارزان قیمت که با هدف کمک به رشد اقتصادی اعطا می شود باعث بالا رفتن تقریباً هر نوع کالایی می شوند.

نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم چهل سال گذشته رسید و تا 7% افزایش یافت
نرخ تورم ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم چهل سال گذشته رسید و ۷% افزایش یافت

افزایش نرخ بهره به زودی فرا می رسد

 

سال گواتیری (Sal Guatieri) اقتصاددان بانک مونترال گفت که ارقام روز چهارشنبه یادآوری ناخوشایندی برای دولت فدرال و همه افراد دیگر در مورد تهدیدی است که نرخ تورم به همراه دارد. «جروم پاول (jerome powell) رئیس [خزانه داری فدرال] هشدار داد که نرخ تورم بالا یک تهدید جدی برای بازیابی اقتصاد است و خزانه داری فدرال باید برای پیشگیری از تثبیت و ریشه دار شدن آن اقدام کنند.»

اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا نرخ بهره کل خود را تا چهار برابر افزایش دهند.

گواتیری گفت «واقعاً لازم نبود که [پاول] به همه یادآوری کند که اقتصاد بیش از این به وام های محرک اقتصادی افراطی احتیاج ندارد، و گزارش امروز تنها باعث تحکیم این دیدگاه می شود که شاید خزانه داری فدرال کاملاً از این روند عقب افتاده است و باید برای رسیدن و همگام شدن با آن عجله کند.»

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا