جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده آمریکا به نظرات ایران در مورد پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا پاسخ داد

منابع آگاه گفتند بعید است که آمریکا در پاسخ خود به ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا با هیچ یک از مطالبات ایران موافقت کرده باشد

ایالات متحده آمریکا به نظرات ایران در مورد پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا پاسخ داد

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه تأیید کردند که دولت بایدن پاسخ خود را به نظرات ایران در مورد پیش نویس توافقنامه اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای برجام ارسال کرده است.

ایالات متحده آمریکا به نظرات ایران در مورد پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا پاسخ داد
ایالات متحده آمریکا به نظرات ایران در مورد پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا پاسخ داد

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران روز چهارشنبه پاسخ های واشینگتن را دریافت کرد و در حال بررسی است. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ایران پاسخ ایالات متحده آمریکا را به دقت مطالعه خواهد کرد و پس از تکمیل بررسی، نظرات خود را با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت.

افراد آگاه از مذاکرات می گویند بعید است واشینگتن خواسته های ایران را پذیرفته باشد؛ که این امر می تواند به یک سری مذاکرات جدید یا مبادله پیشنهادات دیگری منجر شود و مذاکرات را طولانی تر کند.

آدرین واتسون (Adrienne Watson) سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما به عنوان بخشی از بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ امتیازات جدیدی را برای ایران پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی چنین امتیازهایی هستیم، مطلقاً کذب است.»

با نزدیک‌تر شدن واشینگتن و تهران به احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه از توافق مورد مذاکره انتقاد کرد و گفت که این توافق ایران را از توسعه سلاح هسته‌ای باز نمی دارد و امتیاز مالی قابل توجهی به تهران می‌دهد.

یائیر لاپید که در ماه نوامبر انتخابات نخست وزیری را در پیش دارد، روز چهارشنبه گفت این توافقنامه سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای دولت ایران ارزش خواهد داشت که می تواند از این پول برای تامین مالی نیروهای نیابتی خود در منطقه استفاده نماید و پایگاه های اسرائیلی و آمریکایی را در منطقه تهدید کند.

آقای لاپید روز چهارشنبه مجددا تهدید کرد که از آنجایی که دولت اسرائیل جزو طرفین این توافق نیست، خود را موظف نمی داند که از اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران خودداری کند.

ارتش ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که به تلافی حملاتی که مقامات نظامی آمریکا، گروه های تحت حمایت ایران را مسئول آن می دانند به مهمات و سنگرهای لجستیکی مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال شرق سوریه حمله کرده است.

ایران روز چهارشنبه ارتباط با سایت های هدف قرار گرفته توسط ایالات متحده در سوریه را رد کرد. ایالات متحده گفته است که تحت توافقنامه احیا شده به تلاش برای مهار جاه طلبی های منطقه‌ای ایران ادامه خواهد داد.

تامیر هایمن (Tamir Hayman) رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل که روز چهارشنبه با یک ایستگاه رادیویی اسرائیل مصاحبه می‌کرد، آخرین مقام نظامی بود که توافق هسته‌ای در شرف وقوع را «گزینه بد در مقابل گزینه بدتر» خواند.

هایمن گفت « ایران یک قدم تا تبدیل شدن به یک کشور آستانه هسته ای فاصله دارد. این وضعیت باید هرچه سریعتر به عقب بازگردانده شود.»

هایمن افزود، این توافق حداقل تا سال ۲۰۳۰ زمانی که محدودیت‌های اصلی توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شوند، برای اسرائیل زمان می خرد.

دولت بایدن  احیای برجام    احیای برجام  احیای برجام

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا