جدیدترین اخبارجهان

وزارت خزانه داری ایالات متحده گفت صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران مجاز است

دفتر کنترل دارایی های خزانه داری آمریکا گفت از درخواست مجوز فعالیت‌های حمایت از آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند

وزارت خزانه داری آمریکا گفت صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره ای به ایران مجاز است

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که برخی از تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را می‌توان به ایران صادر کرد و تلویحا اشاره کرد که ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس احتمالا برای ارائه خدمات پهن باند ماهواره‌ای استارلینک در ایران نیازی به مجوز ندارد.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره ای به ایران مجاز است
وزارت خزانه داری آمریکا گفت صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره ای به ایران مجاز است

ماسک روز دوشنبه گفت که شرکت اسپیس ایکس برای دریافت معافیت از تحریم‌ها علیه ایران درخواست خواهد داد. ماسک در پاسخ به یکی از کاربران در توییتر نوشت «استارلینک برای معافیت از تحریم‌های ایران در زمینه [اینترنت ماهواره ای] درخواست معافیت خواهد کرد.»

ماسک جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های خود در این توییت ارائه نکرد، اما اظهارات او در زمانی مطرح می شود که ایران شاهد اعتراضات گسترده به دلیل کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد است. وزارت خزانه‌داری آمریکا مشخص نکرد که آیا این مجوز برای برنامه های ماسک اعمال می شود یا خیر.

برخی از کاربران در توییتر از ایلان ماسک خواسته بودند که ایستگاه های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را ارائه کند. دسترسی به رسانه های اجتماعی و برخی از محتواها در ایران به شدت محدود شده است.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) از مدتها پیش مجوزی صادر کرده است که طبق آن «صادرات برخی از سخت افزارها، نرم افزارها و خدمات بخصوص در زمینه ارتباطات اینترنتی به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت در سطح استاندارد مصرف کننده (غیرنظامی) و پایانه های ماهواره ای مصرف کننده خانگی تحت مجوز عمومی D-1 مجاز است.»

در این بیانیه آمده است «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) برای هرگونه صادراتی که تحت مجوزهای موجود نباشد، از درخواست مجوزهای خاص برای اجازه فعالیت های حمایت از آزادی اینترنت در ایران استقبال می کند.»

اسپیس‌ایکس قصد دارد به سرعت استارلینک را گسترش دهد و در حال رقابت با شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای رقیب از جمله وان‌وب (OneWeb) و شرکت آمازون (Amazon.com Inc) است که هنوز پروژه کویپر (Project Kuiper) خود را راه‌اندازی نکرده است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران    اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا