جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده به اسرائیل اطمینان داده است که هیچ امتیاز جدیدی به ایران نمی‌دهد و احیای برجام قریب الوقوع نخواهد بود

آمریکا به اسرائیل اطمینان داده است که توافق با ایران قریب الوقوع نیست و پیش از انتخابات اسرائیل در نوامبر اعلام نخواهد شد

آمریکا به اسرائیل اطمینان داده است که هیچ امتیاز جدیدی به ایران نمی دهد و احیای برجام قریب الوقوع نخواهد بود

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به خبرگزاری اکسیوس (Axios) گفتند که دولت بایدن در روزهای اخیر در تلاش بوده تا به اسرائیل اطمینان دهد که با امتیازات جدید به ایران موافقت نکرده است و احیای توافق هسته ای (برجام) قریب الوقوع نیست.

این هفته ایران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا که میانجیگری میان ایران و ایالات متحده را به عهده گرفته بود، پاسخ رسمی داد.

ارائه پاسخ رسمی توسط ایران باعث افزایش گمانه زنی هایی در مورد احتمال رسیدن به توافق و همچنین به وجود آمدن برخی تنش‌ها و اختلافات بین ایالات متحده و اسرائیل شد که با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام مخالف است.

این واقعیت که اسرائیل در آستانه یک کارزار انتخاباتی قرار دارد باعث تشدید هر چه بیشتر نگرانی‌های اسرائیل شده است.

اگر توافق هسته ای قبل از انتخابات نوامبر اعلام شود، می تواند دستاویز سیاسی لازم را در اختیار بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان قرار دهد تا از آن برای حمله سیاسی به یائیر لاپید نخست وزیر فعلی اسرائیل استفاده کند.

طبق گفته مقامات امریکایی در طول هفته گذشته مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علیرغم ادعاهای مطبوعاتی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است.

اما پنجشنبه گذشته مقامات ارشد اسرائیلی به طور غیررسمی به خبرنگاران گفتند که یائیر لاپید به کاخ سفید گفته است که پیش نویس اتحادیه اروپا فراتر از توافق ۲۰۱۵ می‌باشد و حتی خطوط قرمز خود دولت بایدن را نیز زیر پا می‌گذارد.

گزارش‌های مطبوعاتی کاخ سفید را غافلگیر کرد به طوری که در روزهای پنجشنبه و جمعه کاخ سفید تلاش میکرد تا بار دیگر به اسرائیلی‌ها اطمینان دهد که این دولت بایدن نیست که پیشنهاد ارائه امتیاز داده، بلکه این ایران است که از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم آمریکا کوتاه آمده است.

یکی از مقامات امریکایی در تشریح پیامی که به اسرائیلی ها داده شده به خبرگزاری اکسیوس گفت «توافق ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما نتیجه همچنان غیرقطعی می‌باشد زیرا اختلاف نظرها باقی مانده است. در هر صورت، به نظر نمی‌رسد که توافق قریب الوقوع باشد.»

مقامات اسرائیلی تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای پرتنشی با ایالات متحده صورت گرفته و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته باقی مانده و دشوارتر شده است، اما هدف از نشست مطبوعاتی برگزار شده توسط اسرائیل این بود که مطمئن شود کاخ سفید متوجه شده است که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.

ایال هولاتا (Eyal Hulata) مشاور امنیت ملی اسرائیل سه شنبه آینده با جیک سالیوان همتای خود در کاخ سفید در واشینگتن دیدار خواهد کرد و مقامات اسرائیلی انتظار بحث و جدل های سخت تری را دارند. یکی از مقامات اسرائیلی به خبرگزاری اکسیوس گفت «تردیدهای ما برطرف نشده است. ما بسیار نگران هستیم.»

مقامات اسرائیلی می گویند با وجود اینکه اخیراً بحث ها با ایالات متحده در مورد ایران سخت تر شده است، لاپید قصد ندارد در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران وارد یک کارزار علنی علیه بایدن شود.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت «خط مشی ما این نیست که مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد، وارد یک رویارویی علنی با ایالات متحده شویم. ما روابط با دولت بایدن را آنطور که نتانیاهو روابط با اوباما را خراب کرد، خراب نخواهیم کرد.»

یائیر لاپید و جو بایدن انتخابات اسرائیل  یائیر لاپید و جو بایدن  انتخابات اسرائیل   یائیر لاپید و جو بایدن    انتخابات اسرائیل

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا