جدیدترین اخبارجهان

نشست ویژه شورای امنیت با موضوع سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن برگزار شد

نازنین بنیادی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و گذار از این رژیم کلید صلح و ثبات در خاورمیانه است

شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد

نشست ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سرکوب انقلاب مردم ایران با گزارشی از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران آغاز شد و پس از آن شیرین عبادی، وکیل و حقوقدان و همچنین نازنین بنیادی بازیگر و سفیر سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا در این نشست سخنرانی کردند.

شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد
شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد

نمایندگان کشورهای حاضر در این جلسه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند و حمایت خود را از معترضان اعلام داشتند.

شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد
شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد

جاوید رحمان و همچنین نازنین بنیادی خواستار تشکیل یک مکانیزم بین‌المللی برای انجام تحقیقات مستقل درباره سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران شدند.

جاوید رحمان گفت در شش هفته اخیر بسیاری از شهروندان ایران از جمله روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی بازداشت شده‌اند و تاکنون دست‌کم ۲۷۷ نفر از جمله ۴۰ کودک در اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل در سخنان خود خواستار اقدام بین‌المللی درباره وضعیت ایران شد و گفت «در چنین شرایطی مردم ایران از حکومت‌های غربی به خصوص آمریکا می‌خواهند که از انعقاد هر قراردادی که به بقای رژیم کمک کند، خودداری کنند.»

شیرین عبادی در ادامه گفت «جمهوری اسلامی پول های دریافتی حاصل از توافق را برای رفاه مردم خرج نمی‌کند و [توافق با ایران] تنها موجب کشتار بیشتر در منطقه و ایران خواهد شد.»

عبادی گفت که دامنه خشونت حکومت حتی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کشیده شده و اضافه کرد که حکومت‌های دموکراتیک و متعهد به آزادی بیان باید سفرای خود را از ایران خارج کنند.

در ادامه نشست نازنین بنیادی،‌ بازیگر و فعال حقوق بشر گفت «اکنون بیش از چهارده سال است که در فضای دفاع از حقوق بشر ایران فعالیت می کنم.»

«هرگز در این مدت به اندازه این روزهای ایران شاهد چنین مخالفت گسترده و متعهدانه‌ای علیه رژیم جمهوری اسلامی نبوده‌ام. بی‌سابقه‌ترین بخش این اعتراض‌ها این است که توسط زنان رهبری می شود.»

«زنان به خیابانها می آیند و نه تنها روسری‌های خود را برمی‌دارند و در هوا تکان می‌دهند، بلکه آنها را به آتش می‌کشند، موهایشان را می برند و اعتراض می‌کنند. دختران دانش آموز با وجود اینکه می‌دانند دستگیر خواهند شد و به مراکز ارزیابی روانی فرستاده می‌شوند، ضرب و شتم می‌شوند، مورد تجاوز قرار می گیرند و حتی کشته می‌شوند اما همچنان حجاب اجباری خود را بر می دارند و شعار «ما جمهوری اسلامی نمی خواهیم» سر می دهند.

شعار این جنبش، «زن، زندگی، آزادی» به منزله اعلامیه مخالفت با رژیمی است که خود را بر پایه زن ستیزی، شهادت طلبی و سرکوبگری بنا نهاده است.

واضح است که این قیام صرفا علیه حجاب اجباری نیست، اگرچه حجاب اجباری به بارزترین نماد انقیاد زنان ایرانی تبدیل شده است.

اکنون زنان و مردان ایرانی شانه به شانه علیه تبعیض جنسیتی توسط رژیم جمهوری اسلامی ایستاده‌اند که قدرت خود را نه تنها از طریق تفکیک و سرکوب زنان در ایران بلکه با محروم ساختن تمام ایرانیان از آزادی بیان، تجمعات اعتراضی و همچنین محکمه‌های عادلانه و رسیدگی منصفانه حفظ می کند.

این که حجاب اجباری یک مسئله فرهنگی است و ما نباید در آن دخالت کنیم، افسانه‌ای ساختگی است. زیرا برای رعایت هنجارهای فرهنگی نیازی به سرکوب و انقیاد مردم نیست، در حالی که دختران دانش آموز جسورانه یک عمر خشم فروخورده از انقیاد را به چالش می کشند، در کلاس های درس به پای می خیزند و ده‌ها هزار نفر از مردم علی‌رغم خطر کشته شدن به دست مقامات برای اعتراض به این موضوع به خیابانها می‌آیند، بنابراین می توانید با خیال راحت فرض کنید که این بخشی از فرهنگ آنها نیست.

اجبار و سرکوب که ناقض حقوق بشر است در هیچ فرهنگی جایی ندارد و ایرانیان خطر از دست دادن همه چیز را به جان خریده اند تا دنیا این را بفهمد. افسانه ساختگی دیگر این است که این رژیم اصلاح پذیر می‌باشد.

ولی فقیه در این مدت تمام سطوح قوای قهری حکومتی را تثبیت و تقویت کرده است؛ ایرانیان و جهانیان را به طور مکرر فریب داده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری که هیچگاه آزاد و عادلانه نبوده ممکن است بتواند تغییری برای آنها ایجاد کند. اما انتخابات در ایران نمایشی است. نقض حقوق بشر به یکی از صادرات اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

رژیم جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود خارجی ها را به عنوان امتیازهای چانه زنی سیاسی گروگان گرفته و ده ها نفر از مخالفان را فراتر از مرزهای خود تهدید کرده، ربوده و به قتل رسانده است.

پتانسیل اعتراضات فعلی برای گذار از حکومت دینی ایران به حکومتی که نماینده مردم است می تواند یک برگ برنده ژئوپلیتیکال و مهمترین عامل کلیدی برای برقراری ثبات در خاورمیانه باشد.

در ادامه این نشست لیندا توماس گرینفیلد نماینده ایالات متحده در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت «ما باید اقدام عملی را پشتوانه سخنان خود قرار دهیم، به همین دلیل ایالات متحده پلیس امنیت اخلاقی را تحریم کرده است.»

گرینفیلد افزود ایالات متحده از شرکت‌های تکنولوژی ارتباطات برای ارائه خدمات به ایرانیان در این زمینه حمایت می‌کند. لیندا توماس گرینفیلد همچنین عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون را «لکه زشتی» بر آن دانست.

نماینده چین همانطور که انتظار می رفت گفت «آنچه در ایران رخ می‌دهد، ربطی به خارج ندارد و ما معتقدیم دولت ایران می‌تواند مسائل خودش را حل کند.»

به همین ترتیب نماینده روسیه نیز به تکرار ادعای رژیم جمهوری اسلامی پرداخت و هدف نشست شورای امنیت را «یک حمله سیاسی به ایران» خواند.

با این حال نمایندگان سایر کشورهای حاضر در نشست از جمله بریتانیا، فرانسه، نروژ، نیوزیلند،گابن، کنیا، برزیل،‌ مکزیک و ‌امارات متحده عربی از جمله دیپلمات‌هایی بودند که بر ضرورت توقف سرکوب و خشونت تاکید کردند و خواستار رعایت حقوق بشر و حقوق زنان شدند.

نماینده فرانسه در این نشست گفت «مردم ایران گروگان حکومت خود هستند و آمار اعدام اقلیت‌های قومی و جنسیتی در ایران باور کردنی نیست.»

شیرین عبادی  نازنین بنیادی   شیرین عبادی  نازنین بنیادی  شورای امنیت سرکوب‌ معترضان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را بررسی کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا