جدیدترین اخبارجهان

اوکراین مدعی شد در اولین هفته ضدحملات خود علیه روسیه سه شهر در استان جنوبی خرسون را بازپس‌گرفته است

اوکراین از بازپس‌گیری سه شهر در استان خرسون در جریان ضد حملات خود خبر داد در حالی که قطع جریان گاز روسیه باعث سقوط بازارهای اروپا شد

اوکراین در اولین هفته ضدحملات خود علیه روسیه سه شهر در استان جنوبی خرسون را بازپس گرفت

اوکراین جسورانه ترین ادعای پیروزی خود در میدان نبرد را پس از گذشت یک هفته از آغاز ضدحملات علیه نیروهای روسیه در جنوب در حالی مطرح کرد که در همین اثنا بازارهای سهام اروپایی روز دوشنبه پس از خبر عدم اتصال مجدد خط لوله گاز اصلی روسیه به آلمان با سقوط آزاد شاخص ها بازگشایی شدند.

مقامات اوکراینی پس از روزها امتناع از ارائه جزئیات در مورد ضدحملات جدید خود تصویری از سه سرباز در حال برافراشتن پرچم (اوکراین) را بر فراز شهری در استان خرسون در جنوب اوکراین که از روزهای آغازین جنگ توسط روسیه اشغال شده بود، منتشر کردند.

تصویری از نصب پرچم بر روی میله ای روی پشت بام شهری که ظاهراً ویسوکوپیلیا (Vysokopyllya) در شمال خرسون است در حالی منتشر می شود که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی دو شهر در جنوب و یک شهر در شرق را بازپس گرفته‌اند.

اوکراین اکثر جزئیات کارزار جدید خود را تاکنون مخفی نگه داشته و حضور خبرنگاران در خط مقدم را ممنوع کرده و اظهارات اندکی را به طور عمومی مطرح نموده و گفته است که این کار برای حفظ غافلگیری تاکتیکی لازم می‌باشد.

خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام منتصب مسکو در خرسون در اعترافی کم سابقه از طرف روسیه مبنی بر این که ضد حملات اوکراین نقشه‌های مسکو برای سرزمین های تصرف شده روسیه را نقش بر آب کرده است گفت برگزاری رفراندوم برای الحاق این منطقه به روسیه به دلیل وضعیت امنیتی به حالت تعلیق درآمده است.

مارک هرتلینگ (Mark Hertling) فرمانده سابق بازنشسته نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا در اروپا گفت که به نظر می رسد هدف کی‌یف این است که هزاران سرباز روسی را در ساحل شرقی رودخانه وسیع دنیپرو به دام بیندازد و پل‌هایی را که روس ها در حال حاضر برای تدارکات استفاده می کنند و برای فرار به آنها نیاز دارند را ویران نماید.

هرتلینگ در توییتر نوشت روسیه «ارتشی را در خرسون به جای گذاشته که [تنها راه عقب نشینی آن] از پشت به رودخانه می‌رسد و خطوط تدارکات محدودی دارد» و اوکراین با «سلاح‌های دقیق» آنها را هدف قرار می‌دهد، و نیروهای روسی را که از قبل روحیه بسیار پایین و رهبری ضعیفی داشتند، سردرگم کرده است.

زلنسکی در سخنرانی عصر روز یکشنبه خود خبرهای اعلام موفقیت خود را با هشدار به کشورهای اروپایی در مورد احتمال مواجه شدن با زمستانی سخت تعدیل کرد.

مسکو با مقصر دانستن تحریم‌های غرب می‌گوید که تحریم ها در روال تعمیر تجهیزات تداخل ایجاد کرده و روسیه را مجبور ساخته تا جریان گاز از طریق خطوط لوله نورد استریم ۱ که خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به آلمان است را متوقف کند. روسیه قرار بود روز شنبه خط لوله نورد استریم ۱ را بازگشایی کند اما اعلام کرد که این خط انتقال گاز برای مدت نامحدودی بسته خواهد ماند.

کشورهای اروپایی قطع گاز را باج خواهی می دانند و می گویند که در حال یافتن منابع جایگزین گاز هستند و از قبل نسبت به هدف گذاری‌های خود برای پر کردن مخازن ذخیره سازی گاز برای زمستان پیشی گرفته اند.

کشورهای اروپایی و در رأس آنها آلمان بسته های چند میلیارد یورویی حمایتی را برای مصرف کنندگان و مشاغل ارائه کرده‌اند که هفته گذشته به کاهش شدید قیمت گاز اروپا از بالاترین قیمت بی سابقه گاز کمک کرد.

اما اخبار آخر هفته در مورد تعطیلی طولانی نورد استریم باعث شد قیمت‌ها بار دیگر در روز دوشنبه افزایش یابد و نرخ مرجع معیار اروپایی حدود یک چهارم افزایش یابد و به نگرانی‌های مصرف کنندگان و کسب و کارها از زمستانی سخت در سراسر قاره اروپا دامن زد.

اوکراین در اولین هفته ضدحملات خود علیه روسیه سه شهر در استان جنوبی خرسون را بازپس گرفت
اوکراین در اولین هفته ضدحملات خود علیه روسیه سه شهر در استان جنوبی خرسون را بازپس گرفت

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا