جدیدترین اخبارجهان

حتی مقامات غربی نیز از پیشروی های سریع اوکراین در ضد حملات شمال کشور غافلگیر شدند

زلسنکی گفت اوکراین ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک خود را در ضد حملات رعدآسا بازپس گرفته است

آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراین از ابتدای ماه سپتامبر ۶،۰۰۰ کیلومتر مربع (۲۴۰۰ مایل مربع) از سرزمین تحت کنترل روسیه را بازپس گرفته اند.

زلنسکی در ویدئوی شبانه خود گفت «از ابتدای سپتامبر تا امروز رزمندگان ما بیش از ۶،۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را در جنوب و شرق آزاد کرده اند. پیشروی نیروهای ما ادامه دارد.»

حتی پنتاگون نیز انتظار نداشت که حمله رعدآسای اوکراین تا این حد سریع پیش برود.

آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند
آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند

چهار مقام آگاه ایالات متحده آمریکا گفتند که مقامات ارشد دفاعی غربی از قبل مطلع شده بودند که اوکراین در حال برنامه‌ریزی یک ضدحمله در دو جبهه برای بازپس‌گیری قلمروهای تصرف شده توسط روسیه است، اما با این حال آنها نیز از سرعت فوق العاده بالای پیشروی های کی‌یف در شمال غافلگیر شده‌اند.

نیروهای اوکراینی روز دوشنبه تصرفات ارضی خود را گسترش دادند و تا مرز شمال شرقی کشور پیش رفتند و مدعی شدند که در جریان این پیشروی های رعدآسا که مسکو را به عقب نشینی عجولانه وادار کرد، تعداد بی سابقه ای از سربازان روسی را اسیر کرده‌اند.

پرچم‌های آبی-و- زرد اوکراین بر فراز شهرهای تازه آزاد شده در پهنه وسیعی از سرزمین های بازپس گرفته شده به اهتزاز درآمد. ارتش اوکراین اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰ شهرک را آزاد کرده است. وزارت دفاع بریتانیا گفت نیروهای کی‌یف در روزهای اخیر حداقل دوبرابر مساحت لندن بزرگ [پایتخت انگلستان] را از اشغال روسیه آزاد کرده اند.

یک مقام ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت که روسیه تا حد زیادی تصرفات خود در نزدیکی خارکیف را واگذار کرده است و بسیاری از سربازان روسی که عقب‌نشینی کرده‌اند از اوکراین خارج شده‌اند و از طریق مرز به روسیه بازگشته‌اند.

این مقام نظامی ایالات متحده که به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد گفت «آمریکا همزمان با عقب نشینی روسیه برخی گزارش های روائی را دریافت کرده است که می گویند نیروهای روسی هنگام عقب نشینی تجهیزات خود را رها کرده اند، «که می‌تواند نشان دهنده بی نظمی فرماندهی و کنترل روسیه باشد.»

عقب نشینی اخیر ارتش روسیه که بزرگترین شکست نیروهای روسی از زمان عقب نشینی از مناطق اطراف کی‌یف در پی تلاشی ناکام برای تصرف پایتخت اوکراین در اولین روزهای تهاجم است باعث شد که کرملین برای پاسخ به ضد حملات اخیر با مشکل مواجه شود.

وزارت دفاع روسیه با نمایش نقشه‌ای که نشان می‌داد نیروهای این کشور در امتداد یک قطعه زمین باریک در مرز با روسیه عقب رانده شده‌اند، به عقب‌نشینی ارتش روسیه اعتراف نمود و به طور ضمنی تصرفات بزرگ اوکراین را تایید کرد.

روسیه در واکنش خود به ضد حملات اوکراین، شهر خارکیف را هدف حملات موشکی قرار داد که برای دومین بار ظرف ۲۴ ساعت گذشته به قطع آب و برق شهر منجر شد؛ به طوری که صبح روز دوشنبه تنها چند ساعت پس از آن که مقامات شهری ۸۰ درصد از شبکه (آب و برق) که در طول شب قطع شده بود را وصل کرده بودند مجددا جریان آب و برق قطع شدند.

اوکراین همچنین گفت روسیه در طول شب ۱۸ حمله موشکی و ۳۹ حمله هوایی انجام داده است. دفتر ریاست جمهوری در کی‌یف افزود که در حملات روسیه در ۹ منطقه دست کم چهار غیرنظامی کشته و ۱۱ تن دیگر مجروح شدند.

ستاد کل ارتش اوکراین در اخبار شبانگاهی اعلام کرد که تلاش‌های روسیه برای پیشروی در دو منطقه مهم در دونتسک شامل شهر باخموت (Bakhmut) و مایورسک (Maiorsk) در نزدیکی شهر تولیدکننده زغال‌سنگ هورلیوکا (Horlivka) را دفع کرده است.

به گفته مقامات اوکراینی اکنون تیم های اوکراینی در حال خنثی سازی مین های زمینی و سایر سلاح های منفجر نشده در مناطق آزادشده و جستجوی نیروهای روسیه باقی مانده هستند.

اخبار آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند     اخبار آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند  اخبار آخرین تحولات جنگ در اوکراین : غربی‌ها هم از پیشروی‌ها و ضد حملات اوکراین غافلگیر شدند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا