جدیدترین اخبارجهان

اوکراین و روسیه قرارداد صادرات غلات از دریای سیاه را با سازمان ملل امضا کردند

اوکراین و روسیه با امضای قراردادهای جداگانه با سازمان ملل با مسیر امن برای صادرات غلات از دریای سیاه موافقت کردند

اوکراین و روسیه قرارداد صادرات غلات از دریای سیاه را با سازمان ملل امضا کردند

اوکراین و روسیه روز جمعه توافق‌نامه‌های جداگانه‌ای را با ترکیه و سازمان ملل امضا کردند که راه را برای صادرات میلیون‌ها تن غلات اوکراینی (و همچنین غلات و کود روسی) باز می‌کند و بدین ترتیب به بن‌بست دوران جنگ که امنیت غذایی در سراسر جهان را تهدید کرده بود، پایان می دهد.

اوکراین و روسیه قرارداد صادرات غلات از دریای سیاه را با سازمان ملل امضا کردند
اوکراین و روسیه قرارداد صادرات غلات از دریای سیاه را با سازمان ملل امضا کردند

سرگئی شویگو (Sergei Shoigu) وزیر دفاع روسیه و الکساندر کوبراکوف (Oleksandr Kubrakov) وزیر زیرساخت اوکراین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه قراردادهای جداگانه‌ای امضا کردند.

این مراسم در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار شد.

آنتونیو گوترش گفت «امروز چراغی در دریای سیاه وجود دارد. چراغ امید، چراغ فرصت، چراغ آرامش در دنیایی که بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.»

این قرارداد به اوکراین اجازه می دهد تا ۲۲ میلیون تن غلات و سایر محصولات کشاورزی را که به دلیل جنگ در بنادر دریای سیاه بلاتکلیف مانده اند، صادر کند.

هیئت‌های نظامی اوکراین و روسیه هفته گذشته به توافقی موقتی در مورد طرح سازمان ملل دست یافتند که به روسیه اجازه می دهد، غلات و کودهای شیمیایی خود را صادر کند. میخایلو پودولیاک (Mykhailo Podolyak) مشاور رئیس جمهور اوکراین روز جمعه تاکید کرد که اوکراین و روسیه قراردادهای جداگانه امضا خواهند کرد.

 میخایلو پودولیاک گفت که اوکراین «هیچ سندی با روسیه امضا نمی کند.»

گوترش گفت این طرح که به عنوان «ابتکار دریای سیاه» شناخته می شود، مسیری را برای صادرات حجم قابل توجهی از مواد غذایی تجاری از سه بندر کلیدی اوکراین در دریای سیاه (اودسا، چرنومورسک و یوژنی) باز می‌کند.

اجرای این طرح «برای کشورهای در حال توسعه که در آستانه ورشکستگی قرار دارند و آسیب پذیرترین افراد که در آستانه قحطی قرار گرفته اند کمک و آسودگی خاطر فراهم خواهد کرد.»

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در جهان می‌باشد، اما حمله روسیه به این کشور و محاصره دریایی بنادر این کشور باعث توقف محموله ها شده است. مقداری از غلات اوکراین از مسیر اروپا و از طریق راه آهن، جاده و رودخانه حمل می شود، اما قیمت کالاهای حیاتی مانند گندم و جو در طول این جنگ که تقریباً پنج ماهه از آغاز آن می گذرد، افزایش یافته است.

این توافق مقرراتی را برای عبور ایمن کشتی ها در نظر گرفته است. یک مرکز کنترل با کارکنان سازمان ملل، ترکیه، روسیه و اوکراین برای اداره و هماهنگی این فرایند در استانبول مستقر خواهد شد. این کشتی ها بازرسی خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که سلاح حمل نمی کنند.

اوکراین به دنبال تضمین های بین المللی است که کرملین از کریدورهای امن برای حمله به بندر کلیدی اودسا در دریای سیاه استفاده نخواهد کرد. مقامات اوکراین همچنین روسیه را به سرقت غلات از شرق اوکراین و خمپاره‌باران عمدی مزارع اوکراین برای آتش زدن محصولات متهم کرده اند.

در واشینگتن، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اصل این توافق استقبال می کند.

صادرات کود از روسیه  صادرات کود از روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا