جدیدترین اخبارجهان

اوکراین گفت دو قایق گشتی روسیه را در نزدیکی یک جزیره استراتژیک اوکراین در دریای سیاه غرق کرده است

اوکراین همزمان با وقوع انفجارهای جدید در شهر مرزی روسیه از غرق کردن دو قایق گشتی نیروی دریایی روسیه خبر داد

اوکراین گفت دو قایق گشتی روسیه را در نزدیکی یک جزیره استراتژیک اوکراین در دریای سیاه غرق کرده است

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که دو قایق گشتی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه را با حملات پهپادی غرق کرده؛ در حالی که در همین اثنا یک بار دیگر انفجارها به منطقه مرزی بلگورود در روسیه گسترش یافته‌اند و درگیری‌های سنگین در شرق اوکراین ادامه دارد.

اوکراین گفت دو قایق گشتی روسیه را در نزدیکی یک جزیره استراتژیک اوکراین در دریای سیاه غرق کرده است
اوکراین گفت دو قایق گشتی روسیه را در نزدیکی یک جزیره استراتژیک اوکراین در دریای سیاه غرق کرده است

اوکراین با انتشار یک ویدئو ضبط شده مدعی شد که با هواپیماهای بدون سرنشین مسلح بایراکتار تی‌بی ۲ (Bayraktar TB-2) دو قایق گشتی کلاس رپتور (Raptor) روسیه را در ساعت ۴:۵۱ صبح روز دوشنبه در نزدیکی جزیره اسنیک (Snake Island) [جزیره اوکراینی که در روز اول جنگ در ۲۴ فوریه به تصرف نیروهای روسی درآمد] هدف قرار داده است. به نظر می رسید هر دو قایق مورد اصابت قرار گرفته بودند، اما مشخص نبود که آیا آنها غرق شده اند یا خیر.

ارتش اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد که چندین حمله هوایی به جزیره استراتژیک اسنیک (Snake Island) واقع در ۲۲ مایلی سواحل اوکراین در جنوب غربی اودسا انجام داده و سیستم دفاع هوایی و سایر تسلیحات سنگین یگان نظامی روسی اشغالگر جزیره را منهدم کرده است. دو قایق گشتی موجود در منطقه که هر کدام قادر به حمل ۲۰ تفنگدار دریایی به اضافه سه خدمه بودند، احتمالاً تجهیزات کمکی و تدارکاتی را حمل می‌کردند.

این جزیره اهمیت نمادین زیادی برای اوکراین دارد، زیرا [طبق روایت اوکراینی از وقایع که به یک افسانه ملی شاخ و برگ پیدا کرده است] مدافعان جزیره حاضر به تسلیم نشدند و هنگامی که مسکوا، رزمناو موشکی و کشتی پرچمدار ناوگان روسیه در دریای سیاه در ۲۴ فوریه به این جزیره اولتیماتوم داد که تسلیم شوند، مدافعان جزیره در تماس رادیویی به رزمناو مسکوا گفتند «ناو جنگی روسیه برو به جهنم»

مسکوا در ۱۴ اپریل توسط حمله موشکی اوکراین غرق شد و ده‌ها ملوان همچنان توسط مقامات روسی مفقود شده محسوب می شوند. از ابتدای آغاز جنگ تا به حال اوکراین علاوه بر مسکوا یک کشتی فرود اسکله (کشتی تخلیه تانک) روسی به نام ساراتوف (Saratov) را غرق کرده و در یکی دیگر از حملات موشکی به بندر بردیانسک در دریای آزوف که تحت اشغال روسیه قرار دارد حداقل یک کشتی دیگر را نیز غرق کرده است.

به نظر می رسد که مبارزه با دشمن از طریق اعمال فشار بر خطوط تدارکاتی روسیه در داخل روسیه به بخش مهمی از تلاش اوکراین برای دفع حمله روسیه تبدیل شده است. نیروهای روسی روز دوشنبه با درگیری شدید در شمال شهر اسلویانسک (Slovyansk) به فشار به منطقه دونباس در شرق اوکراین ادامه دادند.

مقامات اوکراینی گفتند که در روزهای اخیر یک سری حملات به پایگاه‌های روسی در منطقه ایزیوم در شمال اسلویانسک انجام دادند که منجر به کشته شدن فرماندهان ارشد از جمله یک ژنرال شد. در حالی که نمی‌توان این ادعا را به‌طور مستقل تأیید کرد، فیلم‌های پهپادی که روز دوشنبه توسط داوطلبان اوکراینی همکار ارتش منتشر شد، مجموعه‌ای از حملات دقیق به گروه بزرگی از خودروهای زرهی روسی در جنوب ایزیوم را نشان می داد.

روسیه در هفته های اخیر بارها شاهد وقوع حوادثی از جمله انفجارهایی در مناطق مرزی بلگورود، بریانسک و کورسک بود که به عنوان پایگاه لجستیکی نیروهای روسیه در حمله به اوکراین مورد استفاده قرار می گیرند و در این انفجارها انبارهای مهمات، تأسیسات سوخت و پل های راه آهن روسیه تخریب شده اند.

روسیه، اوکراین را به حملات پراکنده و اقدامات خرابکارانه در قلمرو خود متهم کرد. مقامات اوکراینی سیاست عدم اظهار نظر در مورد حوادثی که در خاک روسیه رخ می دهد را اتخاذ کرده اند و میخایلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین اخیراً انفجارها در مناطق مرزی روسیه را «کارمای» جنایات جنگی روسیه در اوکراین دانست.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا