جدیدترین اخبارجهان

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی

اوکراین می‌گوید روسیه می‌خواهد کشور را تجزیه کند و خواستار تسلیحات بیشتر است

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی

  • رئیس اطلاعات اوکراین جنگ چریکی را پیش بینی کرد
  • زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی بیشتری از غرب است
  • بایدن: پوتین نمی تواند در قدرت بماند
  • منطقه تحت حمایت روسیه از همه پرسی احتمالی خبر می دهد
  • اوکراین و روسیه بر سر دو کریدور بشردوستانه به توافق رسیدند

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین روز یکشنبه گفت که روسیه می‌خواهد اوکراین را به دو بخش تقسیم کند، همانطور که در مورد کره شمالی و جنوبی اتفاق افتاد؛ او قول داد برای جلوگیری از تجزیه کشور جنگ چریکی انجام شود.

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی
مردم شاهد بلند شدن دود پس از یک حمله هوایی در لویو. ۲۶ مارس ۲۰۲۲

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی از غرب خواست تانک ها، هواپیماها و موشک ها را برای مقابله با نیروهای روسیه که به گفته دولت کی‌یف به طور فزاینده ای انبارهای سوخت و مواد غذایی را هدف قرار می دهند، به اوکراین بفرستد.

مقامات آمریکایی برای ملایم‌تر کردن اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که روز شنبه در یک سخنرانی آتشین در لهستان گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «نمی‌تواند در قدرت بماند» به تلاش‌های خود ادامه دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که واشینگتن هیچ استراتژی برای تغییر رژیم در مسکو ندارد و اظهارات بایدن صرفاً به این معنا بوده که پوتین نمی تواند اختیار جنگ علیه اوکراین یا هر جای دیگر را داشته باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان رویدادی در ورشو لهستان سخنرانی می کند. 26 مارس 2022
سخنرانی آتشین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ورشو لهستان. ۲۶ مارس ۲۰۲۲

پس از بیش از چهار هفته درگیری، روسیه نتوانست هیچکدام از شهر‌های مهم اوکراین را تصرف کند و مسکو روز جمعه اعلام کرد که از جاه طلبی های خود برای تمرکز بر تامین امنیت منطقه دونباس در شرق اوکراین، جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه با ارتش اوکراین می جنگند، کاهش می‌دهد.

یک رهبر محلی در جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک روز یکشنبه گفت که این منطقه می تواند به زودی یک همه پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار کند، همانطور که در کریمه پس از تصرف شبه جزیره اوکراین در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه اتفاق افتاد.

کریمه ها با اکثریت قاطع به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند؛ رأیی که بسیاری از جهان از به رسمیت شناختن آن خودداری کردند.

کیریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در بیانیه ای با اشاره به تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم گفت «در واقع این تلاشی برای ایجاد کره شمالی و جنوبی در اوکراین است.»

او پیش بینی کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسیه را عقب خواهد زد.

او گفت «علاوه بر این، یک جنگ چریکی اوکراینی به زودی آغاز خواهد شد و سپس یک سناریو برای روس ها باقی خواهد ماند: اینکه چگونه زنده بمانند.» روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین همچنین صحبت درباره برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین را رد کرد.

اولگ نیکولنکو گفت «همه رفراندوم‌های جعلی در سرزمین‌های اشغالی-موقت باطل هستند و هیچ اعتبار قانونی ندارند.»

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی
مردم شاهد بلند شدن دود پس از یک حمله هوایی. لویو اوکراین ۲۶ مارس ۲۰۲۲

“بی رحمانه و بی معنی”

مسکو در توجیه حمله به اوکراین آنچه «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند می‌گوید اهداف پوتین، غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی همسایه‌اش است اما اوکراین و متحدان غربی‌اش این را بهانه‌ای برای تهاجم بی‌دلیل می‌خوانند.

این تهاجم چندین شهر اوکراین را ویران کرده، یک بحران انسانی بزرگ ایجاد کرده و حدود ۱۰ میلیون نفر را آواره کرده است که تقریباً یک چهارم کل جمعیت اوکراین است.

تاتیانا مانیک که روز یکشنبه به همراه سایر پناهجویان به وسیله یک کشتی از رود دانوب عبور کرد و به رومانی رفت گفت که مردم شهر زادگاهش اودسا بسیار ترسیده اند اما اگر دخترش نبود، او می ماند.

او در حالی که یک سگ خانگی را در آغوش گرفته بود، گفت «تامین شرایط اولیه زندگی برای کودک بسیار دشوار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که آنجا را ترک کنیم.»

پاپ فرانسیس در دعای روز یکشنبه خود خواستار پایان دادن به درگیری “بی رحمانه و بی معنی” شد.

او گفت «ما باید جنگ را کنار بگذاریم، جایی که پدران و مادران فرزندان خود را در آن دفن می‌کنند، جایی که مردان برادران خود را بدون اینکه حتی آنها را ببینند می‌کشند، جایی که قدرتمندان تصمیم می گیرند و فقرا می میرند.»

ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی آخر شب روز شنبه از کشورهای غربی خواست تجهیزات نظامی را که در انبارها “گرد و غبار می‌خورند” برای اوکراین بفرستند.

او گفت که کشورش تنها به ۱ درصد از هواپیماهای ناتو و ۱ درصد از تانک های آنها نیاز دارد.

کشورهای غربی تاکنون به اوکراین موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی و همچنین سلاح‌های کوچک و تجهیزات حفاظتی بدون ارائه هیچ زره یا هواپیمای سنگین داده‌اند.

زلنسکی گفت «ما قبلاً ۳۱ روز منتظر بودیم. چه کسی مسئول جامعه یورو-آتلانتیک است؟ آیا واقعاً هنوز به دلیل ارعاب از مسکو است؟»

زلنسکی گفت که رهبران غربی به دلیل ترس از روسیه از تامین و تجهیز تسلحیات خودداری می کنند.

وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفت که روسیه تخریب مراکز ذخیره سوخت و مواد غذایی اوکراین را آغاز کرده است.

امدادگران درمحل تأسیسات ذخیره سوخت مورد اصابت موشک های کروز. 27 مارس 2022
امدادگران درمحل تأسیسات ذخیره سوخت مورد اصابت موشک های کروز. ۲۷ مارس ۲۰۲۲

روسیه که ظاهراً این موضوع را تأیید می‌کند، اعلام کرد که موشک‌هایش روز شنبه یک انبار سوخت و همچنین یک کارخانه لجستیکی نظامی را در نزدیکی شهر غربی لویو، تنها در ۶۰ کیلومتری (۴۰ مایلی) از مرز لهستان نابود کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که به نظر می رسد نیروهای روسیه تلاش های خود را بر محاصره نیروهای اوکراینی که مستقیماً با مناطق جدایی طلب در شرق روبرو هستند متمرکز کرده اند.

این وزارتخانه گفت «میدان نبرد در سراسر شمال اوکراین تا حد زیادی ثابت است و ضدحمله‌های محلی اوکراین مانع تلاش‌های روسیه برای سازماندهی مجدد نیروهای خود می‌شود.»

 در ادامه حمله روسیه به اوکراین، امدادگران در محل تأسیسات ذخیره سوخت مورد اصابت موشک های کروز کار می کنند. 27 مارس 2022
امدادگران درمحل تأسیسات ذخیره سوخت مورد اصابت موشک های کروز. ۲۷ مارس ۲۰۲۲

“مبارزه تاریخی”

جو بایدن به دلیل اظهارات بداهه خود طی یک سخنرانی در ورشو که در پی آن بود که جنگ را به عنوان بخشی از مبارزه تاریخی برای آزادی های دموکراتیک چارچوب بندی کند، مورد انتقاد قرار گرفت.

بایدن درباره پوتین گفت «به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت بماند. او پیشتر پوتین را «قصاب» خطاب کرده بود.

مقامات آمریکایی سعی کردند سخنان رئیس جمهور را توجیه کنند. روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به اورشلیم به خبرنگاران گفت «همانطور که می‌دانید، و همانطور که بارها از ما شنیده‌اید، ما استراتژی تغییر رژیم در روسیه یا در هر جای دیگری را نداریم.»

سازمان ملل متحد کشته شدن ۱۱۱۹ غیرنظامی و ۱۷۹۰ مجروح در سرتاسر اوکراین را تایید کرده است، اما می گوید تلفات واقعی احتمالاً بیشتر خواهد بود. اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون ۱۳۹ کودک در این درگیری کشته و بیش از ۲۰۵ کودک زخمی شده اند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت که روز یکشنبه اوکراین و روسیه با دو «کریدور بشردوستانه» برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق خط مقدم از جمله اجازه دادن به مردم برای خروج با خودرو از شهر جنوبی ماریوپل موافقت کردند.

بندر محاصره شده، واقع بین کریمه و مناطق شرقی تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در هفته ها بمباران شدید ویران شده است. هزاران نفر از ساکنان در زیرزمین هایی با آب، غذا، دارو یا نیرو کمیاب پناه گرفته اند.

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی
در ادامه حمله روسیه به اوکراین، دود ناشی از یک حمله هوایی در لویو. ۲۶ مارس ۲۰۲۲ 

روسیه درصدد تجزیه اوکراین است / زلنسکی خواستار تجهیزات نظامی  جنگ چریکی جنگ چریکی جنگ چریکی آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین  آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا