جدیدترین اخبارجهان

اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است

پایان دور نخست مذاکرات اوکراین و روسیه و توافق برای ادامه گفت‌وگوها

اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است

روز دوشنبه اوکراین درگیر جنگ با امضای درخواستی برای پیوستن به اتحادیه اروپا و تحکیم پیوند خود با غرب حرکت کرد. اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است

اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است
اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا

در حالی که دور اول مذاکرات اوکراین و روسیه با هدف پایان دادن به درگیری ها بدون توافق فوری پس از شش ساعت به پایان رسید، رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه از توافق برای ادامه مذاکرات در مکانی در مرز لهستان و بلاروس خبر داد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی عکس هایی از خود در حال امضای درخواست اتحادیه اروپا منتشر کرد، اقدامی عمدتا نمادین که ممکن است سال ها طول بکشد تا به واقعیت تبدیل شود و بعید به نظر می رسد که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که مدت هاست غرب را به تلاش برای کشاندن اوکراین به مدار خود متهم می کند، خوشایند باشد. ولودیمیر زلنسکیعکس هایی از خود در حال امضای درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا منتشر کرد

ولودیمیر زلنسکی عکس هایی از خود در حال امضای درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا منتشر کرد
ولودیمیر زلنسکی در حال امضای درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا

مقامات روسیه و اوکراین در روز پنجم جنگ در سایه تهدیدات هسته‌ای پوتین و با حمله مسکو به اوکراین با مقاومت شدید غیرمنتظره‌ای روبرو شدند.

اوایل دوشنبه شب [بیست و هشتم فوریه]، میخائیلو پودولیاک (Mykhailo Podolyak)، مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین گفت که دور اول مذاکرات با روسیه به پایان رسیده و هر دو هیئت برای مشورت در پایتخت های خود به کشورشان بازگشته اند.

میخائیلو پودولیاک جزئیات کمی ارائه کرد و فقط گفت «مذاکرات که در نزدیکی مرز اوکراین و بلاروس برگزار شد، بر آتش‌بس احتمالی متمرکز بود و دور دوم ممکن است «در آینده نزدیک» برگزار شود.

پودولیاک برخورد طرف روسی را «به شدت مغرضانه» توصیف کرد و مذاکرات را مشکل خواند.

در همین حال ولادیمیر مدینسکی، رییس هیئت مذاکره کننده روسیه نیز اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.

پیشتر رسانه‌های روسیه با انتشار فیلم‌هایی خبر دادند نشست هیئت‌های دو کشور در نزدیکی مرز اوکراین در سواحل رودخانه پریپیات در منطقه گوملسکی برگزار می‌شود. کانال تلویزیونی دولتی بلاروس هم گزارش داد که به دلایل امنیتی، مکان دقیق مذاکرات اعلام نشده است.

تعدادی از مقام‌های اوکراین و سفیر این کشور در آلمان نسبت به نتایج مذاکرات ابراز بدبینی کرده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌ جمهوری اوکراین نیز اعلام کرده بود که به نتایج مذاکرات خوشبین نیست اما باید اجازه داد هیئت‌ها کار خود را انجام دهند.

الکسیچ رسنیکوف، وزیر دفاع اوکراین رییس هیئت‌ مذاکره این کشور است و اوکراین خواستار آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه می‌باشد.

در این مرحله، اوکراین سال‌ها تا رسیدن به استانداردهای عضویت در اتحادیه اروپا فاصله دارد؛ بلوک ۲۷ کشوری اروپا از توسعه خسته شده و بعید است که به این زودی اعضای جدیدی را جذب کند. همچنین، هرگونه الحاق به اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا تصویب شود و برخی از کشورهای عضو رویه های پیچیده ای برای تصویب دارند.

به طور کلی، اجماع بر این است که فساد عمیق اوکراین می‌تواند پذیرش این کشور را در اتحادیه اروپا دشوار کند. با این حال، اورزلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت «ما آنها را در اتحادیه اروپا می خواهیم.»

در همین حال، نیروهای مسلح اوکراینی موفق شدند پیشروی روسیه را کند کنند و تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داد، اما کرملین دوباره جنگ هسته‌ای را مطرح کرد و گزارش داد که نیروهای هسته‌ای زمینی، هوایی و دریایی این کشور در حالت آماده‌باش هستند.

پوتین با لفاظی های خود، ایالات متحده و متحدانش را به عنوان «امپراتوری دروغ» محکوم کرد. اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است

مردم آواره در پناهگاه ها
اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا

یک آرامش متشنج در کیف حاکم شده، جایی که مردم پس از دو شب که به دلیل ممنوعیت تردد شدید در داخل آن محبوس شده بودند، برای خرید غذا، آب و غذای حیوانات صف کشیدند. در همین حال ویدئوی رسانه های اجتماعی از دومین شهر بزرگ اوکراین [خارکف] نشان می دهد که مناطق مسکونی گلوله باران شده و ساختمان هایی بدلیل انفجارهای مکرر و قدرتمند تکان خورده اند. مقامات خارکف از کشته شدن دست کم هفت نفر و زخمی شدن ده ها نفر خبر دادند. همچنین آنها هشدار دادند که تلفات ممکن است بسیار بیشتر باشد. ولودیمیر زلنسکی عکس هایی از خود در حال امضای درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا منتشر کرد

اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است
اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا

والنتین پتروویچ ۸۳ ساله (Valentin Petrovich) که به دلیل ترس از امنیت خود فقط از نام کوچک و نام میانی خود [به سبک روسی] استفاده می کند، می گوید «آنها می‌خواستند یک حمله رعد آسا داشته باشند، اما شکست خوردند، آنها اینگونه عمل می کنند.

او از تماشای گلوله باران آپارتمانش که در مرکز شهر است، گفت.

ارتش روسیه هدف قرار دادن مناطق مسکونی را با وجود شواهد فراوان مبنی بر گلوله باران منازل، مدارس و بیمارستان ها رد کرده است.

در همین حال، در حالی که بانک مرکزی روسیه تلاش می‌کرد تا روبل را تقویت کند، ولادیمیر پوتین فرمانی را در مورد ارزهای خارجی امضا کرد تا ارزش روبل را تثبیت کند اما این امر باعث کاهش ترس مردم روسیه نشد. در مسکو، مردم برای برداشت پول نقد صف کشیدند زیرا تحریم ها معیشت و پس انداز آنها را تهدید می کند.

در همین حال، در سراسر اوکراین، خانواده‌های وحشت‌زده شبانه در پناهگاه‌ها، زیرزمین‌ها یا راهروها جمع می‌شوند. اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است

مردم آواره در پناهگاه ها
اوکراین همزمان با پایان دور نخست مذاکرات با روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا

الکساندرا میخائیلووا (Alexandra Mikhailova) در حالی که گربه خود را در پناهگاهی موقت در آغوش گرفته بود، گفت «من نشسته‌ام و دعا می‌کنم که این مذاکرات با موفقیت به پایان برسد، تا آنها به توافق برسند تا کشتار پایان یابد و دیگر جنگی رخ ندهد.»

رئیس حقوق بشر سازمان ملل گفت که در بیش از چهار روز درگیری حداقل ۱۰۲ غیرنظامی کشته و صدها نفر زخمی شده اند؛ او هشدار داد که این رقم احتمالاً کمتر از تعداد واقعی است؛ به گفته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حداقل ۱۶ کودک در میان کشته شدگان وجود دارند.

یکی دیگر از مقامات سازمان ملل گفت که بیش از نیم میلیون نفر از زمان حمله به این کشور از اوکراین گریخته اند؛ بسیاری از آنها به لهستان، رومانی و مجارستان رفته اند و میلیون ها نفر خانه های خود را ترک کرده اند.

مذاکرات روز دوشنبه اولین گفتگوی رو در رو بین مقامات اوکراین و روسیه از زمان آغاز تجاوز روسیه به اوکراین بود. هیئت ها در یک میز با پرچم آبی و زرد اوکراین در یک طرف و سه رنگ روسیه در طرف دیگر مذاکره کردند.

در حالی که اوکراین وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد خود را برای مذاکره فرستاده بود، هیئت روسی توسط مشاور پوتین در امور فرهنگی رهبری می‌شد؛ فرستاده‌ای بعید برای پایان دادن به جنگ و شاید نشانه‌ای از عدم جدیت نگاه مسکو به مذاکرات.

دفتر زلنسکی اعلام کرد که خواستار آتش بس فوری و خروج نیروهای روسی است.

دولت آمریکا هم در چارچوب تحریم‌های جدید خود علیه مسکو، شهروندانشان را از هرگونه معامله‌ای که بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی و وزارت دارایی این کشور در آن دخیل باشد، منع کرد. 

درخواست اوکراین به اتحادیه اروپا    درخواست اوکراین به اتحادیه اروپا    

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا