جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد

زلنسکی از اسرائیل بدلیل خودداری از تحریم روسیه انتقاد کرد

اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد

  • شورای شهر ماریوپل می‌گوید هزاران نفر به زور به روسیه برده شدند
  • زلنسکی می‌گوید محاصره ماریوپل جنایت جنگی است
  • روسیه می گوید موشکهای مافوق صوت شلیک کرده است
  • وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید روسیه و اوکراین به آتش بس نزدیک شده‌اند

در حالی که رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی از اسرائیل درخواست کمک برای عقب راندن حملات روسیه به اوکراین را کرد، روز یکشنبه مقامات محلی ماریوپل گفتند که نیروهای روسیه و اوکراین برای کنترل شهر بندری ماریوپل درگیری شدید داشتند و جنگیدند.

ولودیمیر زلنسکی در آخرین درخواستی که برای کمک از خارج انجام داد، از طریق لینک ویدیویی در پارلمان اسرائیل سخنرانی کرد و از عدم تمایل اسرائیل برای فروش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خود به اوکراین سوال کرد.

زلنسکی که یهودی است گفت «همه می‌دانند که سیستم‌های دفاع موشکی شما بهترین هستند… و قطعاً می‌توانید به مردم ما کمک کنید، جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهید.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل تماس‌های متعددی با ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به درگیری داشته است.

ماریوپل از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، متحمل شدیدترین بمباران ها شده است. بسیاری از ۴۰۰,۰۰۰ نفر از ساکنان آن با اندکی غذا، آب و برق در آنجا گیر افتاده اند.

پاولو کیریلنکو فرماندار منطقه بدون اشاره به جزئیات گفت که درگیری در داخل شهر روز یکشنبه ادامه یافت.

فرماندار سواستوپل (Sevastopol) که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین جدا و ضمیمه روسیه کرد، روز یکشنبه گفت که کاپیتان آندری پالی (Captain Andrei Paliy)، معاون فرماندهی ناوگان روسیه در دریای سیاه در جریان درگیری در ماریوپل کشته شده است.

روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپل خواست سلاح های خود را زمین بگذارند و گفت که یک “فاجعه انسانی وحشتناک” در حال رخ دادن است.

در این بیانیه آمده است «مدافعانی که این کار را انجام می‌دهند تضمین شده است که از شهر خارج شوند؛ روز دوشنبه کریدورهای بشردوستانه از ماریوپل در ساعت ۱۰۰۰ به وقت مسکو (۰۷:۰۰ GMT) باز خواهند شد.»

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین گفت ۷۲۹۵ نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند که ۳۹۸۵ نفر از آنها از ماریوپل بودند. او گفت که دولت قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس برای تخلیه بیشتر به ماریوپل بفرستد.

روسیه و اوکراین در طول جنگ در مورد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان توافقاتی کرده‌اند، اما یکدیگر را به نقض مکرر آن متهم می‌کنند.

تصرف ماریوپل به نیروهای روسیه کمک می‌کند تا یک کریدور زمینی به شبه جزیره کریمه را که مسکو در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و ضمیمه روسیه کرد، داشته باشد.

شورای شهر ماریوپل روز شنبه در تلگرام اعلام کرد که طی هفته گذشته چندین هزار نفر از ساکنان این شهر به روسیه منتقل (اخراج) شده‌اند. خبرگزاری های روسی می گویند که اتوبوس ها در روزهای اخیر صدها نفر را که مسکو از ماریوپل آواره می‌خواند به روسیه برده‌اند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که گزارش‌های اخراج در صورت صحت، “ناراحت کننده” و “غیر وجدانی” هستند، اما گفت واشینگتن هنوز آنها را تایید نکرده است.

شورای ماریوپل گفت که نیروهای روسی روز شنبه یک مدرسه را بمباران کردند که در آن ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند، اما تعداد تلفات هنوز مشخص نیست.

اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد
اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند

روز شنبه، زلنسکی محاصره ماریوپل را جنایت جنگی و تروریست که برای قرن ها به یادگار خواهد ماند، خواند.

سرکنسول یونان در ماریوپل، آخرین دیپلمات اتحادیه اروپا که شهر را تخلیه کرد، گفت که این شهر به صفوف مکان‌هایی می پیوندد که به دلیل ویران شدن در جنگ ها شناخته شده اند. او گفت «آنچه را که دیدم، امیدوارم هیچ کس هرگز نبیند.»

پوتین می گوید هدف “عملیات ویژه” روسیه خلع سلاح اوکراین و ریشه کن کردن ملی گرایان خطرناک است. کشورهای غربی آن را یک جنگ انتخابی تهاجمی می نامند و تحریم های تنبیهی را با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه اعمال کرده اند.

اوکراین و حامیان غربی آن می گویند که نیروهای زمینی روسیه در هفته گذشته پیشرفت های کمی داشته اند و به جای آن بر حملات توپخانه ای و موشکی متمرکز شده اند.

الکسی آرستویچ، مشاور زلنسکی، روز یکشنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته آرامش نسبی وجود داشته و عملاً هیچ اصابت موشکی به شهرها وجود ندارد. او گفت که خطوط مقدم “عملا یخ زده” است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت ۱۰ میلیون اوکراینی آواره شده اند، از جمله حدود ۳.۴ میلیون نفر که به کشورهای همسایه مانند لهستان گریخته‌اند. 

اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد
اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد

آنها این جا چه کار میکنند؟

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که حداقل ۹۰۲ غیرنظامی اوکراینی تا نیمه شب شنبه کشته شده اند، اگرچه تلفات واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است. دادستان اوکراین اعلام کرد که ۱۱۲ کودک نیز در بین کشته‌شدگان بوده است.

مارگاریتا موروزوا، ۸۷ ساله، که از محاصره لنینگراد توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده و در خارکیف شرق اوکراین زندگی می‌کند، گفت «من می‌خواهم جنگ تمام شود، می‌خواهم آنها (نیروهای روسیه) اوکراین را با آرامش ترک کنند.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد موشک‌های کروز از کشتی‌های دریای سیاه و دریای خزر و همچنین موشک‌های مافوق صوت از حریم هوایی کریمه شلیک شده‌اند. موشک های مافوق صوت سریعتر از پنج برابر سرعت صوت حرکت می کنند و سرعت، قدرت مانور و ارتفاع آنها رهگیری آنها را دشوار می کند.

روسیه روز شنبه آنها را برای اولین بار در اوکراین استفاده کرد و گفت که به وسیله آنها یک انبار زیرزمینی موشک و مهمات هواپیما را منهدم کرده است.

در شهر جنوبی خرسون، ویدئویی که رویترز به دست آورده، ده ها معترض را نشان میدهد که برخی از آنها پرچم آبی و زرد اوکراین را به دور خود پیچیده بودند و در مقابل دو خودروی نظامی با علامت های روسی به زبان روسی شعار می دادند “به خانه برگرد”. خودروها چرخیدند و رفتند.

اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد
اوکراین، اسرائیل را برای کمک و استفاده از گنبد آهنین تحت فشار می‌گذارد

“مسائل حیاتی”

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که مانند اسرائیل تلاش کرده میانجیگری کند گفت که طرفین در حال نزدیک‌تر شدن به توافق در مورد موضوعات “بحرانی” هستند.

کی‌یف و مسکو هفته گذشته پیشرفت هایی را به سمت فرمول سیاسی که امنیت اوکراین را تضمین می کند، در حالی که آن را خارج از ناتو نگه می‌دارد [یکی از خواسته های اصلی روسیه] گزارش کردند، اگرچه هر یک از طرفین طرف دیگر را به طولانی کردن کارها متهم می‌کنند.

نیروهای روسیه تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند و ستون‌های طولانی از سربازان که به پایتخت کی‌یف آمده‌اند در حومه شهر متوقف شده‌اند.

اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که تلفات جنگی مسکو شامل ۱۴۷۰۰ پرسنل و ۴۷۶ تانک بوده است.

روسیه آخرین بار در دوم مارس اعتراف کرد که نزدیک به ۵۰۰ سرباز این کشور کشته شده است.

زلنسکی در گفتگو با سی‌ان‌ان بار دیگر تاکید کرد که برای مذاکره با پوتین آماده است و جنگ بدون مذاکره پایان نخواهد یافت.

او گفت «ما باید از هر فرمتی و از هر فرصتی استفاده کنیم تا امکان مذاکره و امکان گفتگو با پوتین را داشته باشیم. اما اگر این تلاش ها با شکست مواجه شود به این معنی است که این یک جنگ جهانی سوم است.

حملات روسیه به اوکراین  رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی  حملات روسیه به اوکراین  رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی  حملات روسیه به اوکراین    حملات روسیه به اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا