جدیدترین اخبارجهان

رئیس جمهور اوکراین رئیس سازمان اطلاعات و دادستان کل کشور را به دلیل کشف خیانت در زیرمجموعه های آنها برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، رئیس ارشد سازمان امنیت و دادستان کل را برکنار کرد

رئیس جمهور اوکراین رئیس سازمان اطلاعات و دادستان کل کشور را به دلیل کشف خیانت در زیرمجموعه های آنها برکنار کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه به طور ناگهانی رئیس سازمان امنیت قدرتمند اوکراین (SBU) و دادستان کل کشور را به دلیل ده ها مورد همکاری با روسیه توسط مقامات مشغول به کار در سازمان های تحت مدیریت آنها برکنار کرد.

اخراج ایوان باکانوف (Ivan Bakanov) رئیس سازمان امنیت اوکراین و دوست دوران کودکی زلنسکی، و ایرینا وندیکتوا (Iryna Venediktova) دادستان کل اوکراین که نقش کلیدی در پیگرد قضایی جنایات جنگی روسیه ایفا کرده است، به صورت احکام اجرایی روی وب سایت رئیس جمهور اعلام شد.

این اخراج ها قطع به یقین بزرگترین اخراج های سیاسی از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه است که کل ماشین دولتی اوکراین را مجبورکرد که بر فعالیت ها و امور جنگی تمرکز کند.

زلنسکی در یک پست تلگرامی گفت که مقامات ارشد را برکنار کرده زیرا مشخص شده است که بسیاری از کارکنان و مقامات این سازمان ها با روسیه همکاری کرده اند، که به گفته او این مسئله سایر سازمان ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

زلنسکی گفت ۶۵۱ پرونده اتهام خیانت و همکاری علیه مقامات سازمان دادگستری و مقامات مجری قوانین تشکیل شده است و بیش از ۶۰ مقام از سازمان های تحت مدیریت باکانوف و وندیکتوا اکنون در سرزمین های تحت اشغال روسیه در حال فعالیت علیه اوکراین هستند.

تعداد چشمگیر پرونده های خیانت مقامات پرده از چالش بزرگ نفوذ روسیه برای اوکراین بر می دارد، در حالی که این کشور در آنچه که به عنوان مبارزه برای بقا توصیف می کند، علیه مسکو می جنگند.

زلنسکی گفت: «چنین مجموعه ای از جنایات علیه پایه های امنیت ملی کشور … سوالات بسیار جدی را در مورد رهبران هر یک از این سازمان ها مطرح می کند.»

زلنسکی گفت «هر یک از این سوالات پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد.»

نیروهای روسیه بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین را در جریان تهاجمی که هزاران کشته بر جای گذاشت، میلیون‌ها نفر را آواره کرد و شهرها را ویران کرد، به تصرف خود درآوردند.

هنوز مشخص نیست که چگونه منطقه جنوبی خرسون که اکنون تحت اشغال روسیه است به سرعت سقوط کرد، در حالی که مقاومت شدید در اطراف کی‌یف در نهایت روسیه را مجبور به عقب نشینی کرد تا بتواند توان خود را بر تصرف قلب صنعتی دونباس در شرق اوکراین متمرکز کند.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود خطاب به ملت در مورد دستگیری اخیر مدیر سابق سازمان امنیت ملی در کریمه (شبه جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه ضمیمه شد و کی‌یف و غرب هنوز آن را سرزمین اوکراینی می‌دانند) به ظن خیانت صحبت کرد.

زلنسکی گفت که در آغاز تهاجم این مقام ارشد امنیتی را برکنار کرده و اکنون مشخص شده است که تصمیم او موجه و منطقی بوده است.

زلنسکی گفت «شواهد کافی برای گزارش این فرد به ظن خیانت جمع آوری شده و تمام فعالیت های مجرمانه وی مستند شده است.»

باکانوف که در سال ۲۰۱۹ به ریاست سازمان امنیت اوکراین منصوب شد، یکی از چهره های جدیدی بود که پس پیروزی  زلنسکی در انتخابات اوایل همان سال به شهرت رسید.

زلنسکی در یک فرمان اجرایی جداگانه که در سایت رئیس جمهور نیز منتشر شد، اولکسی سیموننکو (Oleksiy Symonenko) را به عنوان دادستان کل جدید منصوب کرد.

رئیس سازمان اطلاعات اوکراین  رئیس سازمان اطلاعات اوکراین ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه به طور ناگهانی رئیس سازمان امنیت قدرتمند اوکراین (SBU) و دادستان کل کشور را به دلیل ده ها مورد همکاری با روسیه توسط مقامات مشغول به کار در سازمان های تحت مدیریت آنها برکنار کرد. رئیس سازمان اطلاعات اوکراین  رئیس سازمان اطلاعات اوکراین ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه به طور ناگهانی رئیس سازمان امنیت قدرتمند اوکراین (SBU) و دادستان کل کشور را به دلیل ده ها مورد همکاری با روسیه توسط مقامات مشغول به کار در سازمان های تحت مدیریت آنها برکنار کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا