جدیدترین اخبارجهان

پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد

در حالی که روسیه پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد، اوکراینی ها نگران حمله شدیدتر هستند

پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد

مقامات اوکراینی که نگران تشدید حملات روسیه بودند روز دوشنبه از اوکراینی‌ها خواستند که به آژیرهای حمله هوایی توجه کنند و در پناهگاه‌های بمب بمانند زیرا مسکو سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد.

پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد
پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ریاست نمایش قدرت آتش گسترده روسیه در مسکو را بر عهده داشت، بیش از ۱۰ هفته پس از تهاجم به همسایه خود که آن را “عملیات نظامی ویژه” می نامد. او به سربازان گفت که اکنون برای امنیت روسیه می جنگند.

پوتین با اشاره به شبه جزیره کریمه در دریای سیاه که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و ضمیمه خودش کرد و هیچ مدرکی برای ادعای خود ارائه ننمود، گفت: مداخله روسیه در اوکراین ضروری بود زیرا غرب برای تهاجم به سرزمین ما از جمله کریمه آماده می شد.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک شرقی اوکراین گفت: «امروز نمی‌دانیم از دشمن چه انتظاری باید داشته باشیم، چه کار وحشتناکی ممکن است انجام دهند، بنابراین لطفاً تا حد امکان در پناهگاه‌ها بمانید.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر کشته شدن ده‌ها نفر را در بمباران روسیه در مدرسه‌ای در بیلوهوریوکا در شرق اوکراین تایید کرد.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی گفت: «در نتیجه حمله روسیه به بیلوهوریوکا در منطقه لوهانسک، حدود ۶۰ نفر از غیرنظامیانی که در مدرسه پنهان شده و پناه گرفته بودند، کشته شدند.»

گایدای گفته بود که حدود ۹۰ نفر در مدرسه پناه گرفته بودند. هیچ واکنشی از سوی مسکو دریافت نشد.

در بندر جنوبی ماریوپل، که بیشترین ویرانی ها را در طول ۱۰ هفته جنگ متحمل شده، معاون فرمانده هنگ آزوف که در کارخانه فولاد آزوفستال مستقر شده بود، از جامعه بین المللی درخواست کمک کرد تا سربازان مجروح را تخلیه کنند.

کاپیتان اسویاتوسلاو پالامار در کنفرانس خبری آنلاین گفت ما تا زمانی که زنده هستیم برای عقب راندن اشغالگران روسی به مبارزه ادامه خواهیم داد.

زلنسکی گفت کشورش در برابر روسیه پیروز خواهد شد و هیچ زمینی را واگذار نخواهد کرد.

او در سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی جنگ جهانی دوم گفت: هیچ مهاجمی نیست که بتواند بر مردم آزاده ما حکومت کند. دیر یا زود ما پیروز خواهیم شد.

رهبران کشورهای صنعتی گروه ۷ (G7) روز یکشنبه متعهد شدند که انزوای اقتصادی روسیه را عمیق‌تر کنند و کمپین را علیه نخبگان مرتبط با کرملین «افزایش دهند». 

گروه ۷ اعلام کرد که متعهد به حذف تدریجی یا ممنوعیت نفت روسیه است و حمله پوتین به اوکراین را محکوم کرد.

این گروه با اشاره به نقش روسیه شوروی در شکست آلمان نازی در ۷۷ سال پیش گفت: «اقدامات پوتین باعث شرمساری روسیه و فداکاری های تاریخی مردم آن میشود.»

پوتین بارها جنگ در اوکراین را – که او آن را نبردی علیه ملی گرایان خطرناک “نازی” در اوکراین می داند – به چالشی که اتحاد جماهیر شوروی در زمان حمله آدولف هیتلر در سال ۱۹۴۱ با آن روبرو شد تشبیه کرده است.

اوکراین و متحدانش اتهام نازیسم و ​​این ادعا که روسیه برای بقا در برابر غرب متجاوز می جنگد را رد می کنند و می گویند پوتین در تلاش برای بازسازی اتحاد جماهیر شوروی، جنگی غیرقابل توجیه به راه انداخته است.

پیش از رژه نظامی، یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که این کشور در حال توسعه نسل جدید موشک‌های مافوق صوت است و موشک‌ها و مهمات با دقت بالا برای انجام تمام وظایف محوله به نیروهای مسلح خود به اندازه کافی در اختیار دارد.

پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد
پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد

مسکو از زمان تهاجم خود در ۲۴ فوریه تحت تحریم‌های تنبیهی فزاینده‌ای قرار گرفته است که تجارت به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و دارایی‌های آن توقیف شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صحبت با فایننشال تایمز گفت: این اتحادیه باید استفاده از ذخایر ارز خارجی روسیه را برای کمک به پرداخت هزینه بازسازی اوکراین پس از جنگ در نظر بگیرد.

در شهر زاپروژیا که تحت کنترل اوکراین است، در حدود ۲۳۰ کیلومتری (۱۴۰ مایلی) شمال غربی ماریوپل، ده ها نفر از مردمی که از شهر و مناطق اشغالی مجاور فرار کرده بودند، منتظر ثبت نام در پارکینگی بودند که برای تخلیه غیرنظامیان ایجاد شده بود.

ویکتوریا آندریوا، معلم تاریخ ۴۶ ساله، که گفت هنوز افراد زیادی در ماریوپل هستند که می خواهند بروند اما نمی توانند.

او در چادری که داوطلبان در آن غذا، لوازم اولیه و اسباب‌بازی‌ [به تخلیه‌شدگان که بسیاری از آنها با بچه‌های کوچک سفر کرده بودند] ارائه می‌کردند، گفت: «هوا اینجا متفاوت و آزاد است.

جدایی طلبان گفتند که در مجموع ۴۰۸ نفر از ماریوپل در ۲۴ ساعت گذشته تخلیه شده‌اند که ۶۵ نفر از آنها کودک هستند.

ماریوپل کلید تلاش مسکو برای پیوند شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه تصرف شد و بخش‌هایی از مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک که از آن زمان توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه کنترل شده‌اند، است.

فرماندار گایدای روز دوشنبه گفت که در مناطق لوهانسک و دونتسک، نیم دوجین از حملات روسیه دفع شد و تانک ها و خودروهای زرهی جنگی منهدم شدند.

ویکتور آندروسیو، مشاور وزیر کشور گفت که اوکراین منتظر تحویل تسلیحات پیشرفته‌تر و همچنین منتظر حملات بیشتر روسیه در روز دوشنبه است.

او گفت ما امروز برای حملات موشکی آماده می‌شویم – لطفاً امروز هشدارهای هوایی را بسیار جدی بگیرید.

تعدادی از مقامات غربی از جمله جیل بایدن بانوی اول ایالات متحده آمریکا، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، رئیس پارلمان آلمان و وزیر امور خارجه نروژ روز یکشنبه برای نشان دادن حمایت وارد اوکراین شدند.

پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد
پوتین پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم را همزمان با حملات شدید به اوکراین جشن می‌گیرد

بونو، رهبر گروه راک ایرلندی U2 و هم گروهش The Edge یک کنسرت ۴۰ دقیقه ای را در ایستگاه متروی کی‌یف در روز یکشنبه اجرا کردند و از اوکراینی هایی که برای آزادی خود می جنگند تمجید کردند.

بونو گفت: «آنها می توانند جان شما را بگیرند، اما هرگز نمی توانند غرور شما را بگیرند.»

حملات روسیه جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا حملات روسیه  جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا  جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا  حملات روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا