جدیدترین اخبارجهان

سازمان ملل عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کرد

سازمان‌ملل روسیه را به دلیل نقض حقوق بشر در اوکراین تعلیق کرد

سازمان ملل عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشبه به تعلیق روسیه از شورای‌حقوق بشر رای داد. نتیجه رای گیری شامل ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع بود.

پیش نویس قطعنامه می گوید که مجمع عمومی سازمان‌ملل می تواند «حق عضویت یکی از اعضا در شورای حقوق بشر را که مرتکب خشونت‌های شنیع و سازمان یافته علیه حقوق بشر می شود تعلیق کند.»

پیش‌نویس قطعنامه می‌افزاید که این شورا درباره گزارش‌های مربوط به «عدم رعایت و نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر» و «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی» که توسط فدراسیون روسیه در جریان تهاجم به اوکراین رخ داده است، «نگرانی های جدی» دارد.

مجمع عمومی سازمان‌ملل برای حذف روسیه از شورای حقوق بشر باید دو سوم آرای موافق را به دست می آورد. عضویت روسیه در شورای حقوق بشر با اجرای این اقدام به حالت تعلیق در می آید و سازمان ملل در صورت صلاحدید، بازنگری تعلیق روسیه را به اجرا می گذارد.

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در مقابل شورای امنیت سازمان ملل از درخواست تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر دفاع کرد.

لیندا توماس گرینفیلد (Linda Thomas-Greenfield) سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت «روسیه نباید در نهادی که هدف آن، هدف اصلی آن، ترویج احترام به حقوق بشر است، جایگاهی داشته باشد. [عضویت روسیه در این شورا] نه تنها اوج ریاکاری است، بلکه خطرناک است.»

سفیر آمریکا گفت «هر روز بیشتر از پیش شاهد هستیم که روسیه تا چه حد احترام اندکی برای حقوق بشر قائل است.»  

سفیر ایالات متحده در نهایت استدلال کرد «مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر به اعتبار شورا لطمه می زند. مشارکت روسیه کل سازمان ملل را تضعیف می کند و این کاملا اشتباه است.»

سرگی کیسلیتا (Sergiy Kyslytsya) سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد پیش از رای گیری در روز پنجشنبه از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست از قطعنامه تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر حمایت کنند.

سفیر اوکراین گفت اقدامات روسیه در اوکراین «معادل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.» سفیر اوکراین در سازمان ملل ضمن اشاره به این موضوع که رای به تعلیق یک کشور از شورای حقوق بشر «اقدامی نادر و استثنایی است» گفت «اقدامات روسیه کاملا غیر قابل قبول است.»

در مقابل، گنادی کوزمین (Gennady Kuzmin) معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواست این قطعنامه را رد کنند و گفت که این قطعنامه یک «مبنای خطرناک» برای تصمیمات آینده ایجاد خواهد کرد.

کوزمین گفت «امروز نه وقت و نه جای این چنین اقدامات نمایشی یا این نوع تئاتر بازی کردن هاست که توسط اوکراین انجام می‌شود. در واقع پیش نویس قطعنامه ای که امروز در حال بررسی آن هستیم هیچ ارتباطی با وضعیت واقعی حقوق بشر در میدان ندارد.»

نماینده روسیه گفت رای گیری برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر «تلاشی از سوی ایالات متحده برای حفظ موقعیت مسلط و کنترل کامل خود برای ادامه دادن به تلاش های خود در جهت استعمار حقوق بشر در روابط بین الملل است.»

سازمان ملل عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کرد
سازمان‌ملل عضویت روسیه درشورای حقوقب‌شر را تعلیق کرد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا