جدیدترین اخبارجهان

سازمان ملل و ایالات متحده پس از اقدامات یکجانبه طرفین جنگ یمن در اعلام آتش‌بس موقت، خواستار آتش‌بس گسترده‌تر شدند

سازمان ملل و ایالات متحده ضمن استقبال از اقدامات آتش‌بس یکجانبه طرفین جنگ یمن بر لزوم آتش‌بس جامع تر تأکید کردند

سازمان ملل و آمریکا پس از اقدام طرفین جنگ یمن در اعلام آتش‌بس موقت خواستار آتش‌بس دائم شدند

نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از اقدامات آتش‌بس یکجانبه طرفین جنگ یمن به عنوان گام های دلگرم کننده استقبال کردند و در عین حال بر لزوم آتش‌بس جامع تر برای کمک به التیام بحران انسانی هولناک در یمن تأکید کردند.

پس از اینکه این هفته گروه حوثی های تحت حمایت ایران یک آتش‌بس سه روز در زمینه حملات فرامرزی و حملات زمینی در یمن اعلام کرند، ائتلاف تحت رهبری سعودی که با حوثی های یمن می جنگد نیز اعلام کرد که از روز چهارشنبه عملیات نظامی را به طور موقت متوقف می کند.

این ابتکار عمل در پی درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در طول ماه مبارک رمضان به عنوان بخشی از تلاش ها برای پایان دادن به جنگ هفت ساله ای که ده ها هزار نفر را به کشتن داده و میلیون ها نفر را دچار قحطی و گرسنگی کرده است از این هفته آغاز می شود.

هانس گراندبرگ (Hans Grundberg) نماینده ویژه سازمان ملل و تیم لندرکینگ (Tim Lenderking) نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا که روز چهارشنبه در همایش ائتلاف جناح های یمنی در ریاض سخنرانی می کردند گفتند که اعلام آتش‌بس های یکجانبه گامی در جهت صحیح است.

نماینده سازمان ملل و آمریکا، ریاض را تحت فشار قرار داده بودند که محدودیت های دریایی و هوایی ائتلاف در مناطق تحت کنترل حوثی ها را کاهش دهند؛ حوثی ها در اواخر ۲۰۱۴ دولت تحت حمایت عربستان را از صنعا پایتخت یمن بیرون راندند که پس از چند ماه به مداخله ائتلاف تحت رهبری عربستان منجر شد.

نماینده سازمان ملل و آمریکا علاوه بر این از حوثی ها خواسته اند که به تهاجمات علیه شهر مأرب پایان دهند، مأرب یکی از شهرهای تولیدکننده انرژی و آخرین پایگاه مقاومت دولت به رسمیت شناخته‌شده یمن توسط سازمان های بین المللی محسوب می شود.

لندرکینگ گفت که پیشنهاد سازمان ملل می تواند اولین گام به سمت یک آتش‌بس جامع و یک «فرایند سیاسی جدید و همه جانبه تر» باشد.

دو منبع خبری آگاه به موضوع گفتند که پیشنهاد سازمان ملل برای آتش‌بس موقت در ازای اجازه دادن به پهلو گرفتن کشتی های حامل سوخت در بندر حدیده [تحت کنترل حوثی ها] و تعداد اندکی پرواز تجاری از فرودگاه صنعا بوده است.

آتش‌بس دائم به دلیل مقاومت هر دو طرف در مقابل سازش و مصالحه دور از دسترس است. حوثی ها می خواهند که ائتلاف تحت رهبری عربستان پیش از هر گونه مذاکرات آتش‌بس ابتدا محاصره را پایان دهند در حالی که ائتلاف تحت رهبری عربستان که کنترل حریم هوایی و دریایی یمن را در اختیار دارد خواستار یک توافق همزمان است.

ریاض در تلاش و تقلا برای خروج از درگیری هایی بوده که تا حد زیادی به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران شناخته می شود. حوثی ها می گویند در حال مبارزه با یک سیستم فاسد و تهاجم خارجی هستند.

سازمان ملل و آمریکا پس از اقدام طرفین جنگ یمن در اعلام آتش‌بس موقت خواستار آتش‌بس دائم شدند
سازمان ملل و آمریکا پس از اقدام طرفین جنگ یمن در اعلام آتش‌بس موقت خواستار آتش‌بس دائم شدند

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا