جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده و شورای خلیج فارس متعهد شدند همکاری خود را در برابر تهدیدهای ایران افزایش دهند

ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اقدامات مخرب جمهوری اسلامی را محکوم کردند

آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس تهدیدهای ایران را محکوم کردند

ایالات متحده آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای مشترک اقدامات مخرب و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

دولت ایالات متحده آمریکا و شش کشور حاشیه خلیج فارس نسبت به آنچه که همکاری عمیق‌تر ایران با «بازیگران دولتی و غیردولتی» نامیده می‌شود، ابراز نگرانی کردند و تهران را تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه خواندند؛ اشاره‌ای غیر مستقیم به حمایت این کشور از حمله روسیه به اوکراین.

در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شد، ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به دلیل فعالیتهای هسته‌ای، فعالیتهای بی‌ثبات کننده منطقه‌ای و اشاعه تسلیحات جهانی محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی، گروه های نیابتی و متحدین آنها با استفاده تسلیحات ایرانی (هواپیماهای بدون سرنشین) نسبت به حمله به افراد غیرنظامی، زیر ساختهای مهم و کشتیرانی در آبهای بین المللی اقدام می کنند. بر همین اساس گروه‌های شبه نظامی تروریستی و گروه‌های مسلح در سراسر منطقه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، پهپادهای ایران موجب عدم امنیت و بی ثباتی منطقه شده‌اند.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر استفاده از دیپلماسی در روابط بین‌الملل آمده است «پیشرفتهای هسته‌ای ایران که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مستند شده هیچ هدفی را تعقیب نمی‌کند و فقط به تنش‌های منطقه‌ای و جهانی دامن می‌زند با این وجود همچنان دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به سیاستهای بی ثبات کننده جمهوری اسلامی است.

کشورهای امضا کننده این بیانیه همچنین خطاب به جمهوری اسلامی خواستار تغییر رویکرد فوری در رابطه با اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای و خواستار انجام اقدامات معنادار دیپلماتیک از سوی ایران شدند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «مقامات جمهوری اسلامی می توانند با رویکردی صحیح منطقه‌ای امن تر و با ثبات تر را برای همه بسازند.»

این کشورها همچنین از جوامع بین المللی خواستند تا با استفاده تمام قطعنامه ها و مکانیسم های شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از انتقال تسلیحات ایران به کشورهای دیگر شوند.

نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز از طریق قانون جدیدی در حال بررسی طرحی برای برهم زدن اتحاد نظامی ایران و روسیه که تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی را میسر می‌کند، هستند.

این طرح با استناد به گزارشهای مربوط به کشف قطعات ساخت آمریکا در پهپادهای سرنگون شده ایران در اوکراین، جمهوری اسلامی را از واردات محصولات آمریکایی که به تقویت فعالیتهای تروریستی آن کمک می کند، منع می‌نماید. 

در حالی که این پیام‌ها در مورد ایران بود، این دیدارها همچنین بر تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن وحدت در داخل شورا تأکید می‌کرد که با محاصره قطر به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ و اختلاف نظر بر سر سیاست نفتی عربستان شکست خورد. قرار بود کارگروه شورای همکاری آمریکا و خلیج فارس در ماه اکتبر در ریاض تشکیل شود، اما به دلیل تنش ها بر سر کاهش تولید نفت اوپک پلاس، این نشست به تعویق افتاد.

بر اساس این بیانیه که پس از جلسه کارگروه روز چهارشنبه درباره ایران منتشر شد، ایالات متحده و بلوک شورای همکاری خلیج فارس «برای محدود کردن توانایی ایران برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و بازدارندگی آن از انجام اقدامات تجاوزکارانه آینده» همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد.

این بخشی از مجموعه ای گسترده تر و چند روزه از تعاملات بین مقامات دفاعی و امنیت ملی ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که پس از سفر جولای خود به عربستان سعودی انتظار افزایش تولید نفت را داشت، در زمان کاهش اوپک پلاس به عربستان هشدار داد که این کار «عواقبی خواهد داشت». اما دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، طی یک نشست مطبوعاتی روز دوشنبه، هرگونه تنش ادامه دار را از بین برد.

او گفت که نشست‌ها پیامی قوی دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه را «اولویت‌بندی» نکرده یا از منطقه جدا نشده است.

او گفت: «یک همسویی از درک تهدید وجود دارد»، و افزود که ایالات متحده آمریکا در توانایی خود برای «ائتلاف ها و گسترش مشارکت ها» بی رقیب باقی مانده است.

ایالات متحده سالها تلاش کرده تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی وادار کند و سیستم های دریایی و دفاعی خود را با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های آمریکا مانند کشتی های سطحی به اصطلاح بدون سرنشین که در آبهای خلیج فارس تا دریای سرخ گشت زنی می‌کنند، یکپارچه کنند.

ایالات متحده آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای مشترک اقدامات مخرب و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا