جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده هفت مقام بلندپایه حکومت ایران را در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی ایران تحریم کرد

ایالات متحده روز پنجشنبه تحریم های بیشتری را در واکنش به کشته شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات سراسری علیه مقامات ایران اعمال کرد

آمریکا ۷ مقام بلندپایه جمهوری اسلامی را در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی ایران تحریم کرد

در حالی که چندین هفته است که اعتراضات سراسر ایران را فرا گرفته و به گسترده‌ترین چالش برای رهبری ایران در سال‌های اخیر تبدیل شده است، ایالات متحده روز پنجشنبه در واکنش به قتل دختر ۲۲ ساله مهسا امینی و سرکوب معترضان تحریم‌های بیشتری را علیه مقامات دولتی ایران اعمال کرد.

آمریکا ۷ مقام بلندپایه جمهوری اسلامی را در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی ایران تحریم کرد
آمریکا ۷ مقام بلندپایه جمهوری اسلامی را در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی ایران تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا هفت تن از مقامات ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل قطع اینترنت ایران، سرکوب آزادی بیان و خشونتی که بر معترضان و غیرنظامیان تحمیل شده است هدف جریمه های مالی قرار داد.

وزیر کشور و وزیر ارتباطات ایران و چند تن از سران نیروی انتظامی هدف تحریم قرار گرفتند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت تحریم‌ها ثابت می‌کند که «ایالات متحده در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که در حال تظاهرات برای گرفتن حقوق اولیه خود هستند، ایستاده است.»

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی با اعلام این تحریم ها گفت که «حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز برای تضمین آزادی و کرامت فردی اهمیت حیاتی دارد.»

افرادی که روز پنجشنبه توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم شده اند، به شرح ذیل است:

احمد وحیدی: وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی و از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بر سرکوب اعتراضات نظارت می‌کند. 

وحیدی پیش از این زنان ایرانی را تهدید کرده بود که در صورت سرپیچی‌شان از حجاب اجباری به اتهام «قانون‌شکنی» از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند. احمد وحیدی در روزهای اخیر نیز معترضان را علنا تهدید و از اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی علیه اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی حمایت کرده است.

عیسی زارع‌پور: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی که مسئول اقدام «شرم‌آور» جمهوری اسلامی مبنی بر قطع دسترسی میلیون‌ها ایرانی به اینترنت به امید کاهش شدت اعتراضات است.

حسین ساجدی‌نیا: معاون عملیات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که مسئول سرکوب تظاهرات مردمی از سوی نیروی انتظامی است.

یدالله جوانی: معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئول سرکوب تظاهرات مردمی از سوی نیروهای سپاه است.

وحید مجید: رئیس پلیس سایبری ایران مشهور به پلیس فتا که مسئول نظارت بر کاربران ایرانی در فضای مجازی، فیلتر کردن وبسایت‌ها و مسدود کردن محتواهای منتقدانه از دولت ایران در اینترنت است.

حسین نجات: جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله و از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای که نیروی تحت امرش مسئول سرکوب معترضان در تهران است.

حسین رحیمی: فرمانده انتظامی تهران بزرگ که ناظر بر عمده فعالیت‌های پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارشاد در تهران است.

اینکه چگونه دولت بایدن می تواند به طور متقاعدکننده‌ای در کنار یک جنبش اعتراضی قرار گیرد و در عین حال امیدوار باشد با رژیمی که آن را به نقض حقوق بشر متهم می کند به یک توافق هسته ای دست یابد، سوالی است که در تالارهای کنگره ایالات متحده آمریکا طنین انداز شده است.

مرجان کی پور گرینبلات (Marjan Keypour Greenblatt) مدیر شبکه فعالان حقوق بشر در ایران و پژوهشگر مهمان در برنامه ایران موسسه خاورمیانه گفت «پرزیدنت بایدن واقعا نمی‌تواند چشم‌انداز لغو تحریم‌ها در آینده را ارائه دهد و عملاً به رژیمی که بی‌رحمانه شهروندان خود را در خیابان به ضرب گلوله می‌کشد مشروعیت ببخشد.»

دولت با سرکوب شدید [به اعتراضات مردمی] پاسخ داده است. گزارش آسوشیتدپرس از بررسی گزارش‌های رسانه‌های دولتی و مرتبط با دولت نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۹۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضات بازداشت  شده‌اند.

در حالی که تلویزیون دولتی ایران آخرین بار اعلام کرد که حداقل ۴۱ نفر در تظاهرات تا ۲۴ سپتامبر کشته شده اند، یک گروه حقوق بشر ایران (Iran Human Rights) مستقر در اسلو پایتخت نروژ تخمین می زند که حداقل ۱۵۴ نفر کشته شده اند.

تحریم احمد وحیدی  تحریم وزیر کشور ایران  تحریم وزیر ارتباطات ایران  تحریم وزیر کشور ایران  تحریم وزیر ارتباطات ایران  تحریم احمد وحیدی  تحریم احمد وحیدی  تحریم مسئولان بلندپایه ایران    تحریم مسئولان بلندپایه ایران    تحریم مسئولان بلندپایه ایران  تحریم مسئولان بلندپایه ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا