جدیدترین اخبارجهان

پرایس: در صورت احیای برجام دولت بایدن به آن پایبند است / مخالفت اسرائیل با احیای برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت دولت بایدن به برجام پایبند خواهد بود

مخالفت اسرائیل با احیای برجام /  پرایس: در صورت احیای برجام دولت بایدن به آن پایبند است

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چنانچه برجام احیا شود، دولت بایدن به آن پایبند خواهد بود.

پرایس با بیان این که دولت آمریکا برجام را از جنبه امنیت ملی نگاه می کند افزود: آمریکا همچنان در حال بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان متن توافق احیای برجام است.

پاسخ آمریکا محرمانه به اروپا داده می شود

با توجه به نگاه آمریکا به برجام بعنوان یک موضوع امنیت ملی، دولت بایدن تا چند روز دیگر ارزیابی خود از پاسخ ایران را به صورت محرمانه در اختیار اتحادیه اروپا قرار می دهد.

پیش بینی می شود پاسخ واشینگتن نیز مانند تهران، صرفا یک پاسخ «بلی یا نه» نبوده و مسائلی در آن مطرح باشد که در این صورت احتمالا این مرحله از احیای برجام نیز به درازا می‌انجامد. با طولانی شدن این مرحله از مذاکرات همچنین احتمالا یکی از طرفین قاطعانه بر موضع خود نسبت به یکی از موارد ایستادگی کند و باعث شکست مذاکرات شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از این در کنفرانس خبری هفتگی خود گفته بود که «وارد مرحله‌ای شده‌ایم که امیدواریم آخرین مرحله باشد.»

اتحادیه اروپا و به دنبال آن آمریکا نیز اعلام‌ کرده‌اند که هر آنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده است، یا به عبارتی دیگر هر چه در قالب برجام بوده نهائی شده‌ است، بنابراین، دولت بایدن اکنون با یک تصمیم سیاسی مواجه است. اما زمان هم به نفع دولت دموکرات آمریکا نیست.

طبق «قانون بررسی توافق اتمی با ایران» که قانونگذاران آمریکا در سال ۲۰۱۵ تصویب کردند دولت بایدن باید توافق را به کنگره ارائه کند. بر اساس این قانون، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

این تحولات در حوزه مذاکرات هسته‌ای کشورهای اروپایی و آمریکا با جمهوری اسلامی در شرایطی پیش می‌رود که همزمان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است تهران برای «اجرای فوری» توافق موجود با آمریکا درباره «تبادل زندانیان» به صورت «مستقل از برجام» آماده است.

مخالفت اسرائیل با احیای برجام

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از تماس تلفنی یائیر لاپید با اولاف شولتس صدراعظم آلمان درباره احیای برجام خبر داد.

لاپید به شولتس اعلام کرده که اسرائیل مخالف احیای توافق هسته‌ای است و از اروپا خواسته  با “وقت کشی” ایران در مذاکرات مخالفت کند.

مخالفت اسرائیل با احیای برجام / در صورت احیای برجام دولت بایدن به آن پایبند است
مخالفت اسرائیل با احیای برجام / در صورت احیای برجام دولت بایدن به آن پایبند است

یائیر لاپید به اولاف شولتس  یائیر لاپید به اولاف شولتس

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا