ایرانجدیدترین اخبارجهان

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

ایالات‌متحده فرمانده ایرانی برنامه پهپادی مسئول حمله به کشتی باری را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

دولت بایدن روز جمعه فرمانده واحد نظامی پهپادی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را که به گفته ایالات‌متحده حمله مرگبار ایران به یک کشتی باری در اوایل امسال تحت هدایت او اجرا شده است را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد
وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

علاوه بر این ایالات‌متحده تعدادی دیگر از افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هواپیمای بدون سرنشین ایران (UAV) را تحریم کرد.

اقدامات وزارت خزانه‌داری علاوه بر این دو شرکت {شرکت کیمیا پارت سیوان (Kimia Part Sivan Co) و شرکت اوج پرواز ما دو نفر (Oje Parvaz Mado Nafar Co)} را هدف تحریم قرار داده است که طبق گفته خزانه‌داری قطعات لازم برای این برنامه را تأمین و کمک‌های دیگری نیز فراهم کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

وضع تحریم‌های جدید سه ماه پس از حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت (Mercer Street) انجام می‌شود که در زمان حمله در ساحل عمان پهلو گرفته بود؛ حمله‌ای که موجب افزایش تنش‌ها در منطقه، برانگیختن اعتراضات یکپارچه کشورهای عضو ائتلاف جی ۷ و اعلام وعده ایالات‌متحده برای پاسخ هماهنگ به این حمله شد.

از طرفی اعلام تحریم‌های جدید یک هفته پس از حمله پهپادی به پایگاه نظامی ایالات‌متحده در سوریه انجام می‌شود که مقامات رسمی ایالات‌متحده به ایران نسبت دادند؛ و همچنین این تحریم‌ها چند روز پس‌ازآن اعلام می‌شود که دولت تندرو ابراهیم رئیسی پس از چندین ماه تأخیر گفت که به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران بازخواهد گشت.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده سردار سعید آقاجانی نظارت بر فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد و «برنامه‌ریزی، تجهیزات و آموزش» برای این عملیات را هدایت می‌کند.

وزارت خزانه‌داری روز جمعه گفت در اواخر جولای ستاد فرماندهی هواپیمای بدون سرنشین ایران حمله به کشتی مرسر استریت را «تحت هدایت او» هماهنگ و سازماندهی کرد که به مرگ دو نفر از خدمه منجر شد.

وزارت خزانه‌داری در یک بیانیه مطبوعاتی گفت «آقاجانی علاوه بر این مسئول یک حمله هواپیمای بدون سرنشین (UAV) علیه یکی از پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ است.» «تولید انبوه هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران در سراسر منطقه صلح و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند. ایران و شبه‌نظامیان نیابتی ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای نظامی ایالات‌متحده، شرکای ما و کشتیرانی بین‌المللی استفاده کرده‌اند.»

یکی از گروه‌های متخصص در وزارت دفاع ایالات‌متحده در آگوست به این نتیجه رسید که پهپاد استفاده‌شده در حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت در ایران تولید شده است. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

طبق اعلام ستاد فرماندهی ایالات‌متحده (سنتکام) تیم تحقیقات دریافت که کشتی نفت‌کش توسط سه هواپیمای بدون سرنشین هدف حمله قرار گرفته است که یکی از آنها در ایجاد «خسارت گسترده» به کشتی موفق بوده و نیازمند «هدف‌گیری مجدد حساب‌شده و دقیق کشتی نفت‌کش مرسر استریت توسط ایران» بوده است.

ستاد فرماندهی ایالات‌متحده گفت «استفاده از حملات یک‌طرفه «کامیکازه» توسط هواپیماهای بدون سرنشین طراحی و تولیدشده ایرانی یک روند در حال گسترش در منطقه است.»«این حملات فعالانه توسط ایران و شبه‌نظامیان نیابتی ایران علیه نیروی‌های ائتلاف در منطقه برای در دسترسی به اهدافی در عربستان سعودی و عراق استفاده می‌شوند.»

طبق بیانیه مطبوعاتی سنتکام تیم ایالات‌متحده شواهدی را با متخصصان انفجار بریتانیایی و اسرائیلی به اشتراک گذاشته است و «هردو گروه همکار (انگلیسی و اسرائیلی) با یافته‌های ایالات‌متحده هم‌عقیده بودند.» وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا 

ایران نقش داشتن در این حمله را که به‌طور مشترک توسط کشورهای عضو ائتلاف جی ۷ محکوم شده بود، انکار کرد.

وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف {کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و ایالات‌متحده امریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا} این حمله را «یک حمله دقیق و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی» اعلام کردند. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا  

کشورهای عضو جی ۷ در بیانیه مشترک اوایل آگوست، یک روز پس از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، اعلام کردند «تمامی شواهد موجود آشکارا به ایران اشاره دارد. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد»

واحد نظامی پهپادی سپاه  شرکت کیمیا پارت سیوان      واحد نظامی پهپادی سپاه  شرکت کیمیا پارت سیوان    واحد نظامی پهپادی سپاه  شرکت کیمیا پارت سیوان      شرکت کیمیا پارت سیوان      شرکت اوج پرواز ما دو نفر      شرکت اوج پرواز ما دو نفر      شرکت اوج پرواز ما دو نفر  شرکت اوج پرواز ما دو نفر

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا