جدیدترین اخبارجهان

ابراز نگرانی وزارت امور خارجه آمریکا از قابلیت جاسوسی بسیار بالای ماهواره خیام

آمریکا گفت ماهواره روسی-ایرانی خیام مظنون به جاسوسی است

وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به قابلیت جاسوسی بسیار بالای ماهواره خیام ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه آمریکا ماهواره خیام را دارای قابلیت بسیار بالا در جاسوسی خواند و از این بابت ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به قابلیت جاسوسی بسیار بالای ماهواره خیام ابراز نگرانی کرد
وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به قابلیت جاسوسی بسیار بالای ماهواره خیام ابراز نگرانی کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به آگاهی ایالات متحده از اقدامات روسیه در رابطه با برنامه‌های ماهواره ای ایران بر قابلیت‌های جاسوسی ماهواره خیام که توسط روسیه ساخته شده تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «تمام دنیا باید مراقب عمیق شدن اتحاد روسیه با ایران باشد و به عنوان یک تهدید عمیق به آن بنگرند.»

ماهواره‌خیام روز سه‌شنبه با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسیه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

پیش از این واشینگتن‌پست از برنامه ریزی روسیه برای استفاده از ماهواره «خیام» برای اهداف نظامی خود در اوکراین خبر داده و گفته بود این ماهواره پیشرفته می‌تواند توانایی جاسوسی و تجسسی ایران در منطقه خاورمیانه را بسیار افزایش دهد.

با این وجود سازمان فضایی ایران تمام فعالیت‌ها و اهداف این ماهواره را «کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی» و برای استفاده در امور  مختلف از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه عنوان کرده است.

پرتاب ماهواره‌خیام سه هفته پس از دیدار علی خامنه‌ای و ولادیمیر پوتین رهبران جمهوری اسلامی و روسیه در تهران که در جریان آن، این دو رهبر علیه غرب متعهد به همکاری شدند انجام شد.

ماهواره‌خیام اگرچه به گفته رسانه های ایران یک «ماهواره بومی» است اما سفارت روسیه در تهران می‌گوید این ماهواره به سفارش ایران و توسط شرکت‌های روسی ساخته شده است.

اخیرا نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در حاشیه جلسه هیات دولت ابراز امیدواری کرد که «ایران خط تولید مشترک ماهواره‌خیام را با کشور روسیه راه‌اندازی کند.»

اقدامات جاسوسی روسیه اقدامات جاسوسی روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا