جدیدترین اخبارجهان

گزارش تحلیلی خبرگزاری سی‌ان‌ان نشان می دهد ادعای مقامات حکومت در مورد خودکشی نیکا شاکرمی صحت ندارد و او توسط ماموران بازداشت شده بود

واقعا چه اتفاقی برای نیکا شاکرمی افتاد؟ متن کامل گزارش تحلیلی اختصاصی سی‌ان‌ان از آخرین لحظات زندگی نیکا شاکرمی که همزمان با چلمین روز درگذشت او منتشر شد

گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و او توسط ماموران به قتل رسیده است

خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) با همکاری اکانت توییتری تایید شده ۱۵۰۰ تصویر (@۱۵۰۰tasvir) و از طریق تحلیل و راستی آزمایی بیش از ۵۰ ویدئو از شب ۲۹ شهریور [آخرین شبی که نیکا زنده دیده شده است] و گفتگو با دست کم ۶ شاهد کلیدی یک گزارش تحلیلی از لحظات پایانی زندگی نیکا شاکرمی تهیه کرده که روایت متفاوتی را فاش می‌کند.

گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) در ادامه آمده است.

یک دختر ایرانی [سراپا] سیاه پوش بالای سطل زباله مکانیزه واژگون شده ایستاده و روسری خود را در حالی که در میان شعله‌های آتش می‌سوزد تکان می‌دهد و در همین حین شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می دهد.

لحظه ای بعد در این ویدئو دیده می شود که این دختر برای گرفتن یک روسری دیگر از دوستش خم شده است و آن یکی روسری دیگر را نیز در مقابل جمعیت معترضان به آتش می کشد.

این دختر، نیکا شاکرمی ۱۶ ساله اهل تهران بود. چند ساعت پس از ضبط این صحنه ها در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، که ویدئوهای آن به طور انحصاری در اختیار سی‌ان‌ان قرار گرفته و راستی آزمایی و تایید شده است، نیکا ناپدید شد. و بیش از یک هفته بعد، خانواده او متوجه شدند که او جان باخته است.

مقامات ایرانی ادعا کردند که جسد نیکا در یک حیاط خلوت در صبح روز ۲۱ سپتامبر پیدا شده است. تا ۸ روز بعد به مادر نیکا اجازه داده نشد تا او را شناسایی کند. زمان درج شده روی فیلم‌های دوربین مداربسته که توسط مقامات ایران منتشر شده، اندکی پس از نیمه شب را نشان می دهد که تاریخ ویدئو از ۲۰ سپتامبر وارد ۲۱ سپتامبر می شود، در حالی که ویدئو چهره یک فرد نقابدار که وارد ساختمانی خالی از سکنه و در حال ساخت در تهران می شود را نشان می دهد؛ فردی که مقامات ایران مدعی هستند نیکا بوده است.

یک دادستان تهران [محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران] در ابتدا گفت که نیکا شاکرمی پس از پرتاب شدن از پشت بام ساختمان جان باخته و مرگ او «هیچ ارتباطی با اعتراضات» آن روز نداشته است، اما با وجود اینکه ظاهرا دادستانی تهران مرگ نیکا را قتل اعلام کرده است، اما نگفت آیا در حال تحقیق در مورد افراد مظنون هستند یا خیر. رسانه های دولتی گزارش دادند که نیکا شاکرمی «سقوط» کرده است، اما شواهدی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه سقوط او یک حادثه تصادفی بوده، ارائه نکردند.

روز چهارشنبه، پس از اینکه سی‌ان‌ان از دولت ایران خواست تا نظر خود را درباره شواهد این تحقیقات اعلام کند، یک رسانه ایرانی به نقل از دادستان تهران گفت که مرگ نیکا خودکشی بوده است. مقامات ایرانی هنوز به پرس‌و‌جوهای مکرر سی‌ان‌ان (CNN) درباره مرگ نیکا پاسخ نداده اند.

مقامات هرگز توضیح ندادند که چرا نیکا به تنهایی وارد این ساختمان می شود، و مادر نیکا گفته است که باور نمی کند که فرد نقابدار (در ویدئوی منتشر شده توسط حکومت) نیکا باشد. مادر نیکا شاکرمی گفته که معتقد است نیکا توسط مقامات حکومت کشته شده، اما مقامات تا کنون هرگز نگفته اند که آیا نیکا در هیچ مقطعی در بازداشت آنها بوده است یا خیر.

اما ده ها ویدئو و گزارش شاهدان عینی که به طور انحصاری توسط سی‌ان‌ان (CNN) تهیه شده است نشان می دهد ظاهرا نیکا در آن شب توسط نیروهای امنیتی ایران تعقیب و بازداشت شده است. لادن، یکی از شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفت که نیکا را دیده است که در محل اعتراضات توسط «چند مامور امنیتی لباس شخصی درشت اندام» دستگیر شده و او را به زور داخل یک ماشین انداخته اند.

لادن، شاهد صحنه بازداشت نیکا، لحظاتی قبل از این اتفاق در حالی که در ترافیک تهران گیر کرده بود، فیلمی را ضبط کرد که ظاهراً نیکا شاکرمی را در شرایطی نشان می دهدکه پشت یک خودروی سفید سرش را خم کرده است و با فریاد به راننده می گوید «تکون نخور، تکون نخور» و سپس از پشت این خودرو، که برای لحظات کوتاهی پناه او بود، فرار می کند.

هفت نفری که نیکا را می‌شناختند و با سی‌ان‌ان صحبت کردند، تایید کردند که [دختری که در این فیلم دیده می شود] نیکا بوده است. این فیلم که در ساعت ۲۰:۳۷ در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) فیلمبرداری شده است، همچنین پلیس ضد شورش را با موتورسیکلت نشان می دهد که در حال گشت زنی در منطقه است.

لادن گفت «من می خواستم او را نجات دهم، اما نتوانستم.» لادن با اشاره به نام محلی (بسیج) نیروهای شبه نظامی که در خط مقدم سرکوب حکومتی معترضان بوده اند، گفت «حدود ۲۰ یا ۳۰ بسیجی سوار بر موتور سیکلت در پیاده رو بودند.»

لادن گفت «شاکرمی داشت به سمت آنها سنگ پرتاب می کرد. من ترسیده بودم و حتی از کنارش رد شدم و گفتم «مراقب باش عزیزم!» چون تعدادی پلیس لباس شخصی نیز در خیابان‌ها از لابه لای ماشین‌ها در حال تعقیب او بودند.»

لادن افزود «پنجاه متر جلوتر او را گرفتند.»

لادن بعد از اینکه متوجه شد نوجوانی که از او فیلم گرفته و با او صحبت کرده بود، همان کسی بوده که مرگش چند روز بعد گزارش شد با سی‌ان‌ان (CNN) تماس گرفت. سی‌ان‌ان (CNN) با کمک گروه فعال حقوق بشری ۱۵۰۰ تصویر به طور انحصاری با چندین شاهد که در تظاهرات روز ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) تهران حضور داشتند، صحبت کرد.

ویدیوهای دیگر، از جمله ویدئوی روسری سوزان، شواهدی است که نشان می دهد نیکا در اوایل شب و قبل از شروع سرکوب در خط مقدم تظاهرات حضور داشته است و طبق چندین مورد شهادت، نیکا بدون ترس شعارها را هدایت می کرد و سنگ پرتاب می کرد.

به گفته شاهدان عینی همین موضوع باعث شد که او به هدفی برای نیروهای امنیتی از جمله اعضای شبه نظامیان بسیج تبدیل شود که در حال پایین آمدن به سمت منطقه اطراف دانشگاه تهران و بلوار کشاورز بود؛ جایی که اکثر معترضان عصر آن روز در آنجا تجمع کرده بودند.

نجمه، یکی از معترضانی که همراه نیکا در تظاهرات بود، می‌گوید «یادم می آید که او چقدر شجاع بود، چون روی سطل زباله می‌رفت و حاضر نبود پایین بیاید.»

سی‌ان‌ان برای همه شاهدانی که در این تحقیقات از آنها نقل قول شده، به دلیل خطری که امنیت آنها را تهدید  می کند، از نام مستعار استفاده کرده است.

پلیس «گاز اشک آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرد»

حوالی ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) دانش آموزان در اعتراض به مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کُرد ایرانی که ماه گذشته پس از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی کشور به اتهام نحوه لباس پوشیدن در بازداشت حکومت جان باخت، نزدیک پارک لاله تجمع کرده بودند.

صحنه‌ این تجمع در هفته‌های اخیر به یکی از صحنه های آشنا در تهران تبدیل شده است: جوانانی که اکثراً زن بودند، شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دادند، روسری‌ها را می سوزاندند و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند.

در یک مقطع زمانی در این روز یک سطل زباله آورده شد و واژگون شد تا جاده را مسدود کند. ویدئوی ضبط شده  نیکا را نشان می‌دهد که به همراه چند نفر دیگر بالای سطل زباله می پرند.

نیما که او نیز در اعتراضات این روز حضور داشت و شاهد رقم خوردن وقایع بود گفت «او [نیکا] روسری خود را سوزاند و آن را تکان داد. به او گفتم دستت را تکان نده چون ممکن است خودت را بسوزانی، فقط نگهش دار تا بسوزد.» «سپس [نیکا] روسری دو دوست دیگر را که همراهش بودند گرفت و آنها را نیز سوزاند.»

در ویدیوهای دیگری از آن شب که توسط سی‌ان‌ان مکانیابی و راستی آزمایی شده اند، نیکا در حال پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس ضد شورش دیده می‌شود. نیکا یک کوله پشتی کت (CAT) با ظاهر مشخص و متمایز حمل می کند و ماسک و کلاه مشکی روی سرش گذاشته است. [در این ویدئو] صداهایی که به نظر می رسد تیراندازی است شنیده می شود.

شاهدان عینی اظهار داشتند که از ساعت ۷تا ۸ شب سرکوب توسط نیروهای امنیتی شدت گرفت. رضا، یکی دیگر از شاهدان عینی گفت «[نیروهای امنیتی] گاز اشک‌آور و گلوله های ساچمه ای شلیک می کردند و معترضان را می گرفتند و می کشیدند.»

پس از اینکه پلیس ضد شورش و نیروهای بسیج خیابان ها را پر کردند، معترضان برای فرار از سرکوب در تمام جهت ها حرکت می‌کردند.

دینا، یکی دیگر از شاهدان که بخشی از تظاهرات را در کنار نیکا گذراند، به سی‌ان‌ان (CNN) گفت که نیکا را در مقابل پمپ بنزینی در نزدیکی دانشگاه تهران جایی که گروه معترضان پس از فرار از گاز اشک آور شلیک شده توسط نیروهای امنیتی در آنجا تجمع کرده بودند، دیده است،. برخی از حاضران موفق شدند از افرادی که توسط ماموران لباس شخصی بازداشت می شدند، فیلم بگیرند.

رضا افزود «با چشمان خود دیدم که نیروهای امنیتی با باتوم به زنان ضربه میزدند و بسیاری از آنها را گرفتند و به ون‌های پلیس بردند.»

در این فضا و شرایط سرکوب شدید اعتراضات است که نیکا آخرین بار توسط شاهدان عینی که با سی‌ان‌ان (CNN) صحبت کردند، دیده شده است؛ تا اینکه پس از گذشت ۹ روز دیگر خانواده نیکا شاکرمی به طور رسمی از محل نگهداری او باخبر می شوند. ویدئوهای که توسط سی‌ان‌ان (CNN) راستی‌آزمایی و بر اساس موقعیت جغرافیایی مکانیابی شده‌اند، ثابت می کند، دختری که در آخرین فیلم ضبط شده توسط شاهد عینی که در اختیار سی‌ان‌ان (CNN) قرار گرفته زنده دیده شده، توسط نیروهای امنیتی از سه طرف محاصره شده است.

دینا گفت «فکر می‌کنم آن شب که ما فرار می‌کردیم نیکا گیر افتاد، چون خیلی کم سن و سال بود.»

اظهارات و توضیحات ضد و نقیض

در حالی که مقامات ایرانی اصرار دارند نیکا در محوطه آن ساختمان خالی از سکنه جان باخته، مادرش نسرین در مصاحبه ای که در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) منتشر شد به اعتماد، یک روزنامه مستقل ایرانی گفت که معتقد است دخترش «در تظاهرات بوده و در آنجا کشته شده است.»

خبرگزاری دولتی تسنیم در ۴ اکتبر (۱۲ مهر) گزارش داد که نیروهای امنیتی ایران هشت نفر از کارگران یک ساختمان [در حال ساخت] را دستگیر کردند که طبق ادعاها نیکا چند ساعت پس از دیده شدن توسط شاهدان عینی در تظاهرات ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) وارد آن ساختمان شده بود. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از علی صالحی دادستان تهران گفت که یک پرونده جنایی قضایی باز شده و به خانواده نیکا تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی استان تهران، ابتدا گفت که جراحات نیکا با «پرتاب شدن به پایین» مطابقت دارد و یک گزارش کالبد شکافی استناد کرد که حاکی از شکستگی‌های متعدد در ناحیه لگن، سر، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست‌ها، پاها، و لگن بود.

شهریاری افزود «تحقیقات نشان داد که این حادثه ارتباطی با اعتراضات نداشت. هیچ سوراخ گلوله ای روی جسد پیدا نشد.»

سی‌ان‌ان (CNN) مکرراً در مورد اینکه آیا نیکا در تظاهرات آن شب بازداشت شده و آیا زنان دیگری مورد ضرب شتم قرار گرفته‌ و در داخل خودروهای پلیس قرار داده شده اند، از مقامات ایرانی درخواست اظهار نظر کرده است. سی‌ان‌ان (CNN) همچنین از دادستانی تهران در مورد وضعیت تحقیقات جنایی مرگ نیکا سوال کرد. قبل از انتشار این خبر هیچ پاسخی دریافت نشد.

روز چهارشنبه خبرگزاری آنلاین میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران با انتشار گزارشی به نقل از دادستان تهران مرگ نیکا را خودکشی اعلام کرد.

با این حال یک گواهی فوت که برای اولین بار توسط بی بی سی فارسی مشاهده شد و به تایید سی‌ان‌ان رسید نشان می دهد شاکرمی بر اثر جراحات متعدد ناشی از ضربات جسم سخت جان خود را از دست داده است.

نسرین [مادر نیکا شاکرمی] در مصاحبه خود با روزنامه اعتماد گفت که در روز ناپدید شدن نیکا شاکرمی بارها با او تلفنی صحبت کرده است. نسرین افزود که صدای پس زمینه در طول تماس ها نشان می داد که او و سایر معترضان در حال فرار از نیروهای امنیتی هستند.

به گفته نسرین، نیکا به چند مکان که در آن ها بوده است (شامل میدان انقلاب، بلوار کشاورز و خیابان ولیعصر) اشاره کرد که با ویدئوهای مکانیابی شده سی‌ان‌ان (CNN) مطابقت دارد.

نسرین آخرین بار قبل از نیمه شب با دخترش صحبت کرد و بعد از آن تمام تلاش هایش برای تماس با نیکا نشان داد که تلفن نیکا قطع شده است. به گفته خاله نیکا و چند معترض که با سی‌ان‌ان (CNN) صحبت کردند، اکانت های اینستاگرام و تلگرام نیکا حذف شدند.

خانواده نیکا می‌گویند برای چندین روز به دنبال یافتن اثری از او مدام به ایستگاه‌های پلیس، زندان‌ها و بیمارستان‌ها می‌رفتند، اما هیچ فایده‌ای نداشت. خانواده نیکا به بی‌بی‌سی فارسی گفتند سرانجام در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) از مادر و برادر نیکا خواسته شد جسد نیکا را شناسایی کنند.

نسرین در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در مصاحبه با رادیو فردا ادعا کرد که در روزهای پس از ناپدید شدن نیکا در حالی که او و سایر اعضای خانواده به دنبال نیکا بودند، یک نفر شماره ملی نیکا را به او داد و به او گفت «سپاه او را گرفته است، اما می خواهند به تدریج از او بازجویی کنند.»

[اظهارات نسرین شاکرمی] با آنچه آتش شاکرمی خاله نیکا بلافاصله پس از ناپدید شدن نیکا به بی بی سی فارسی گفته بود، مطابقت دارد. آتش شاکرمی گفت «یک منبع غیر رسمی از خود سپاه با من تماس گرفت و گفت این بچه یک هفته پیش در بازداشت ما بود و ۱ یا ۲ روز پیش، بعد از اتمام بازجویی و تشکیل پرونده، (نیکا) به اوین منتقل شد.»

به گزارش بی بی سی فارسی به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده، آتش شاکرمی خاله نیکا و محسن شاکرمی دایی نیکا، متعاقباً توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و مجبور به ارائه اظهارات دروغین [اعترافات اجباری] شدند. پس از گزارش بی‌بی‌سی، هنگامی که سی‌ان‌ان با آنها تماس گرفت آتش شاکرمی با اشاره به نگرانی‌های در مورد امنیت درخواست کرد که دیگر با او تماس نگیرند.

در حالی که خانواده نیکا در جستجوی پاسخ هستند، افرادی که در آن روز با نیکا بودند نیز همچنان از مرگ او شوکه و بهت زده هستند. 

دینا گفت «وضعیت بسیار ترسناکی بود و همه به فکر فرار افتادند. من نمی توانم خودم را به خاطر مرگ نیکا ببخشم. او بچه بود.»

گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده است  گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده استگزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده استگزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده استگزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده است گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده است گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده است  گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیکا شاکرمی خودکشی نکرده و توسط ماموران به قتل رسیده است  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج  نیروهای بسیج

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا