جدیدترین اخباردولت فدرالکانادامنیتوبا

مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

مرد ۸۵ ساله ایرانی به اتهام همکاری با ساواک در سال‌های پیش از انقلاب و نقض حقوق بشر از کانادا اخراج و به ایران فرستاده شد

مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

مسئولان می گویند که او برای سازمان اطلاعات ایران (ساواک) کار می کرده و به نقض حقوق بشر متهم بوده است. مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

خانواده مرد ایرانی اهل وینیپگ روز پنجشنبه موفق نشدند قبل از آغاز فرایند استرداد او به ایران توسط مسئولان سازمان مهاجرت با او خداحافظی کنند.

مسعود واعظ زاده و خانواده او می خواستند با پدر ۸۵ ساله خود در فرودگاه خداحافظی کنند اما مسئولان سازمان خدمات مرزی کانادا اجازه ندادند.

مسعود گفت «آنها اجازه ندادند که تلفنی با او صحبت کنم. آنها گفتند به این دلیل که او در بازداشت است. با او طوری رفتار شد که گویی مجرم بود، کاملاً مانند یک مجرم و حتی بدتر از یک مجرم با او رفتار شد.»

میرزاعلی واعظ زاده (Mirzaali Vaezzadeh) پدر مسعود از سال ۱۹۹۷ که همراه خانواده خود به کانادا آمد بدون تعیین وضعیت قانونی در کانادا زندگی می کرد. تقاضای همسر میرزاعلی برای اقامت دائم در سال ۲۰۰۳ صادر شد اما درخواست میرزاعلی رد شد. مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

مرد 85 ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد
مرد ۸۵ ساله ایرانی باوجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل شد

مسئولان سازمان خدمات مرزی کانادا (CBSA) تقاضای او را به دلیل همکاری با سازمان اطلاعات و امنیت کشور ایران (ساواک) در دهه های قبل از انقلاب اسلامی و سقوط حکومت شاه در ۱۹۷۹ رد کرده بودند.

خانواده میرزاعلی و وکیل او می گویند که نقش او در سازمان اطلاعات که به خاطر آن به نقض حقوق بشر، شامل شکنجه و قتل متهم شده جزئی بوده است.

دیوید ماتس (David Matas) وکیل او گفت «حکومت ایران با کسانی که برای شاه کار می کرده اند همواره خصومت داشته است.» «همکاری او مربوط به چندین دهه قبل است و او نقش کاملاً ناچیز و کوتاه مدتی داشته است.»

مسعود می گوید که میرزاعلی پس از اینکه از نقش ساواک در نقض حقوق بشر آگاه شده از کار در این سازمان استعفا داده است.

مسعود گفت «او نباید برای کاری مجازات شود که در حضور او اما نه توسط او انجام شده است.» «و او هیچ نقشی در هیچ یک از این‌ها [نقض حقوق بشر] نداشت و در واقع او شغل خود را ترک کرد. همانطور که گفتم به محض اینکه با خبر شد که پشت درهای بسته چه اتفاقاتی در جریان است، نخواست که نقشی در آن داشته باشد.» مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

مرد 85 ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد
مرد ۸۵ ساله ایرانی با وجود درخواست شفقت از طرف خانواده او به ایران تحویل داده شد

مسئولان کانادا می گویند که او از *جنایت‌ها خبر داشت

 

مسئولان مهاجرتی می گویند که میرزاعلی از سال ۱۹۶۴ از *جنایت‌های ساواک باخبر بود اما تا سال ۱۹۷۰ به کار کردن در این سازمان ادامه داد. طبق حکم دادگاه فدرال در سال ۲۰۱۷ که تقاضای میرزاعلی برای بازنگری قضایی پرونده او را رد کرده بود، میرزاعلی در طول مدتی که برای سازمان کار می کرد پرونده نزدیک به ۲۰،۰۰۰ نفر را بررسی کرد و ۸،۰۰۰ نفر را به مسئولان سازمان اطلاعات ارجاع داد.

*جنایات ساواک: مقابله با کمونیسم، حفظ امنیت کشور و نظام سلطنتی، شاهنشاهی ایران مبارزه با فعالیت‌های جاسوسی و نفوذی خارجی و جمع‌آوری اطلاعات

قاضی در حکم خود نوشته است که میرزاعلی «اعتراف کرد که پس از ارجاع افراد به مسئولان سازمان اطلاعاتی این اشخاص با خطر قرار گرفتن تحت شکنجه، بازداشت، بدرفتاری و حتی مرگ مواجه بودند.»

ماتس نامه ای به سازمان خدمات مرزی کانادا نوشت و درخواست کرد که بر اساس اینکه میرزا علی و همسرش هر دو در وضعیت سلامتی شکننده و آسیب پذیر قرار دارند و اینکه پنج سال از اولین باری که تقاضای او برای اقامت دائم رد شده گذشته است استرداد میرزاعلی به تأخیر بیافتد.

مسعود گفت «آنها [میرزاعلی و همسرش] را پس از ۶۵ سال حالا که بیمار هستند و به یکدیگر نیاز دارند از هم جدا کردند.»

پدر مسعود شب چهارشنبه دستگیر و به بازداشت فرستاده شد و پس از مراجعه به بیمارستان به بازداشتگاه و سپس به فرودگاه فرستاده شد.

بعد از ظهر روز پنجشنبه مشخص شد که ظاهراً نامه وکیل میرزاعلی برای نگه داشتن او در کشور کافی نبوده است.

اعضای خانواده میرزاعلی هنگام بحث با مسئولان مرزی به گریه افتادند.

مسئولان سازمان خدمات مرزی در بیانیه ای گفتند «تصمیم گیری در مورد اخراج یک فرد از کانادا به سادگی انجام نمی شود.» «در عین حال قانون محافظت از مهاجران و پناهندگان متذکر می شود که حکم های اخراج باید هر چه سریعتر اجرا شوند و سازمان خدمات مرزی کانادا به طور جدی به این قانون پایبند است.»

پدر مسعود را به هواپیمایی به مقصد تورنتو و سپس دوبی و در نهایت تهران سوار کردند، جایی که مسعود نگران است پدر او را اعدام می کنند.

مسعود می گوید این آخرین باری نخواهد بود که سازمان خدمات مرزی کانادا خبری درباره او دریافت می کند.

جنایات ساواک  جنایات ساواک  میرزاعلی واعظ زاده    جنایات ساواک    میرزاعلی واعظ زاده    جنایات ساواک      میرزاعلی واعظ زاده    جنایات ساواک      میرزاعلی واعظ زاده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا