جدیدترین اخباردانش و آموزش

گروه خونی ممکن است یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته مغزی در افراد جوانتر از ۶۰ سال باشد

طبق تحقیقات جدید گروه‌خونی افراد می تواند پیش بینی کننده ریسک بروز سکته‌مغزی قبل از ۶۰ سالگی باشد

گروه خونی ممکن است یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته مغزی در افراد جوانتر از ۶۰ سال باشد

در حالی که گزارش‌های سکته مغزی در افراد زیر ۶۰ سال رو به افزایش است یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر سکته مغزی در گروه‌های سنی جوان‌تر به طور بالقوه می‌تواند بر اساس گروه خونی آنها تعیین شود.

گروه خونی ممکن است یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته مغزی در افراد جوانتر از 60 سال باشد
گروه‌خونی یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته‌مغزی در افراد جوانتر از ۶۰ سال است

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند گروه خونی افرادی که در سنین پایین‌تر دچار سکته مغزی شده‌اند را با افرادی که در سنین بالاتر سکته کرده‌اند یا اصلاً دچار سکته نشده‌اند، مقایسه کردند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که گروه‌خونی A دارند بیشتر در معرض سکته مغزی زودهنگام هستند و کسانی که گروه خونی O دارند دارای کمترین ریسک سکته مغزی هستند.

مطالعه منتشر شده در مجله نورولوژی (Neurology journal) در چهارشنبه گذشته داده‌های ۴۸ مطالعه را جمع‌آوری کرد که وضعیت ۱۷،۰۰۰ بیمار سکته مغزی و نزدیک به ۶۰۰،۰۰۰ افراد سالمی که هرگز سکته نکرده‌اند را پیگیری کرده بودند. پژوهشگران مشخصات ژنتیکی بیماران و به خصوص ژن تعیین کننده گروه خونی A، AB، B یا O در کروموزوم این افراد را تجزیه و تحلیل کردند.

افراد دارای گروه‌خونی A دارای ۱۶ درصد ریسک بالاتر ابتلا به سکته زودهنگام نسبت به سایر گروه های خونی بودند، در حالی که درافراد دارای گروه خونی O ریسک ابتلا به سکته مغزی زودهنگام ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه های خونی بود. طبق اعلام سازمان خدمات انتقال خون کانادا ۳۹ درصد از کانادایی ها گروه خونی O مثبت هستند که در نتیجه این گروه خونی رایج ترین گروه خونی در کشور است. گروه خونی A مثبت که در میان ۳۶ درصد از کل جمعیت مشترک است دومین گروه خونی رایج کشور است.

در حالی که نویسندگان مطالعه می گویند هنوز مطمئن نیستند که ارتباط بین خطر سکته مغزی و گروه خونی چیست، نظریه پردازی آنها می گوید که این مسئله می تواند به طور بالقوه مربوط به ایجاد لخته های خون باشد. سکته مغزی که بر اثر از دست دادن عملکرد مغز پس از انسداد یا پارگی رگ خونی مغز اتفاق می افتد، می‌تواند به دلایل زیادی از جمله مشکلات قلبی، اختلال لخته شدن یا حتی التهاب در رگ‌های خونی رخ دهد.

استیون جی کیتنر (Steven J. Kittner) متخصص مغز و اعصاب و یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت «ما هنوز نمی دانیم که چرا گروه خونی A ریسک بالاتری به همراه دارد، اما احتمالاً با عوامل لخته کننده خون مانند پلاکت ها و سلول هایی که رگ های خونی را می پوشانند و همچنین سایر پروتئین‌های در حال گردش در جریان خون که همگی نقش مهمی در تشکیل لخته های خونی دارند، مرتبط هستند.»

مایکل هیل (Michael Hill) استاد عصب شناسی در دانشگاه کلگری می گوید افراد دارای گروه خونی A نباید نگران باشند زیرا این یافته های در مراحل اولیه هستند و خطر سکته مغزی در اغلب موارد ناشی از سایر زمینه های ژنتیکی و سبک زندگی افراد است.

با این حال هیل می گوید مطالعاتی از این دست می تواند به طور بالقوه با کشف اطلاعات بیشتر در مورد آسیب شناسی سکته ها به هموار کردن راه برای درمان های آینده کمک کنند.

طبق اعلام وزارت بهداشت کانادا حدود ۸۷۸،۵۰۰ کانادایی بزرگتر از ۲۰ ساله سکته مغزی را تجربه کرده اند و یک چهارم آنها زیر ۶۵ سال سن دارند. گزارشی از بنیاد قلب و سکته مغزی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۹ درصد از موارد بستری در بیمارستان به علت سکته مغزی در بین بیماران ۲۰ تا ۵۹ ساله بوده است. در حالی که دلیل سکته مغزی در افراد جوان بیشتر مربوط به مشکلات قلبی یا ژنتیک است، عامل یک سوم سکته‌های مغزی در سنین ۱۸ تا ۴۵ سالگی ناشناخته است.

علل سکته مغزی در افراد جوانتر در مقایسه با افرادی که در دهه ۷۰ سالگی خود هستند تا حدودی متفاوت است. معمولاً فشار خون بالا، سیگار کشیدن یا دیابت به عنوان عوامل اصلی ریسک سکته‌مغزی شناخته می شوند، اما در افراد جوان‌تر معمولا موارد دیگر مانند ناهنجاری مادرزادی قلب عامل بروز سکته مغزی است.

«ما در کل جمعیت کانادا شاهد کاهش سریع نرخ مصرف سیگار بوده‌ایم، بنابراین بسیار کمتر از ۱۵ سال پیش شاهد موارد سکته‌ مغزی مرتبط با مصرف سیگار هستیم.»

«مهم ترین عاملی که مردم به آن توجه نمی کنند فشار خون بالا است، در صدر مهم ترین عوامل ریسک سکته‌مغزی در همه گروه های سنی قرار دارد. بنابراین جلب توجه مردم به این واقعیت که فشار خون قابل اندازه گیری، درمان‌پذیر و قابل کنترل است، در واقع می تواند مهم ترین عامل در حفظ سلامت کلی آنها است.»

گروه خونی ممکن است یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته مغزی در افراد جوانتر از 60 سال باشد
گروه‌خونی ممکن است یکی از عوامل تعیین کننده در بروز سکته‌مغزی در افراد جوانتر از ۶۰ سال باشد

دانشگاه کلگری  دانشگاه کلگری  دانشگاه کلگری

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا