جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی گفت هر گونه حمله روسیه در روز استقلال اوکراین پاسخ سختی دریافت خواهد کرد

زلنسکی گفت هر گونه حمله روسیه به مردم شهرهای اوکراین پاسخ سنگینی دریافت می کند؛ آمریکا از تباع خود خواست اوکراین را ترک کنند

ولودیمیر زلنسکی گفت هر گونه حمله روسیه در روز استقلال اوکراین پاسخ سختی دریافت خواهد کرد

در حالی که اوکراین برای سالگرد استقلال خود در سال ۱۹۹۱ از حاکمیت شوروی و همینطور ششمین ماه آغاز تهاجم نیروهای روسی آماده می شود، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که هرگونه حمله روسیه در این تاریخ یا حوالی آن پاسخ سنگین و قدرتمندی دریافت خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی گفت هر گونه حمله روسیه در روز استقلال اوکراین پاسخ سختی دریافت خواهد کرد
ولودیمیر زلنسکی گفت هر گونه حمله روسیه در روز استقلال اوکراین پاسخ سختی دریافت خواهد کرد

زلنسکی که از زمان هجوم نیروهای روسی به مرزهای اوکراین در ۲۴ فوریه رهبری مقاومت کشورش را بر عهده داشته است گفت که اوکراین منطقه کریمه (که در سال ۲۰۱۴ به عنوان مقدمه ای برای تهاجم امسال توسط روسیه تصرف شد) را  دوباره تحت حاکمیت خود بازخواهد گرداند.

علیرغم مقاومت جسورانه زلنسکی مقامات اوکراینی و متحدان غربی نگران‌ هستند که روسیه در حال آماده شدن برای حمله مجدد به کی‌یف پایتخت اوکراین است.

ایالات متحده آمریکا گفت بر این باور است که روسیه طی چند روز آینده زیرساخت های غیرنظامی و دولتی را هدف قرار خواهد داد. سفارت آمریکا اعلام کرد که شهروندان آمریکایی در صورتی که امکان خروج امن وجود داشته باشد باید «اکنون» اوکراین را به طور شخصی ترک کنند.

در همین حال رهبران ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی (اکثر از طریق لینک ویدئویی) برای اعلام همبستگی با اوکراین در ششمین ماه آغاز تهاجم در به اصطلاح پلتفرم کریمه (Crimea Platform) شرکت کردند.

زلنسکی که لباس معمول نظامی خود را پوشیده بود، در افتتاحیه مجمع به نمایندگان کشورهای حاضر گفت «برای غلبه بر ترور ضرورت دارد که در مبارزه با تجاوز روسیه به پیروزی برسیم.»

زلنسکی گفت «آزادسازی کریمه ضروری است. آزادسازی کریمه نظم و قانون جهانی را احیا خواهد کرد.»

ماریو دراگی (Mario Draghi) نخست وزیر موقت ایتالیا در نشست سران گفت رم به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. دراگی گفت «ما در مبارزه شما برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه، بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین، حفاظت از دموکراسی و استقلال شما در کنار شما هستیم.»

پیش از این، زلنسکی هشدار داده بود که مسکو ممکن است در آستانه روز استقلال که چهارشنبه خواهد بود دست به «اقدام فوق العاده شنیعی» بزند. زلنسکی در یک کنفرانس خبری با آندری دودا (Andrzej Duda) رئیس‌جمهور لهستان در مورد احتمال حمله موشکی روسیه به کی‌یف گفت که هر روز تهدید حملات وجود دارد، اگرچه تعداد حملات ممکن است افزایش یابد.

زلنسکی گفت که پاسخ اوکراین برای هر شهری که مورد حمله روسیه قرار گیرد یکسان خواهد بود.

زلنسکی گفت «آنها [در صورت حمله] پاسخ خواهند گرفت، پاسخی قدرتمند» «می‌خواهم بگویم که هر روز این پاسخ بیشتر خواهد شد، قوی‌تر و قوی‌تر خواهد شد.»

نگرانی از تشدید حملات روسیه پس از کشته شدن داریا دوگینا (Darya Dugina) دختر یک ملی‌گرای افراطی  برجسته روسی در حادثه بمب گذاری خودرو در نزدیکی مسکو در روز شنبه افزایش یافت. مسکو عوامل اوکراینی را مقصر این قتل دانست، اما کی‌یف این اتهام را رد کرد.

از زمانی که اوکراین حمله زمینی برای تصرف پایتخت را در ماه مارس دفع کرد، کی‌یف به ندرت مورد اصابت موشک های روسیه قرار گرفته است.

حال و هوای کی‌یف در روز سه‌شنبه آرام بود و بسیاری از مردم همچنان در خیابان‌ها قدم می زدند، اما نشانه‌هایی از افزایش تهدید احساس می‌شد. یکی از مشاوران زلنسکی به بی بی سی گفت که بسیاری از غیرنظامیان از ترس حمله ناگهانی روسیه در تلاش بودند کی‌یف را ترک کنند.

مقامات به مردم اوکراین گفتند که در صورت امکان از سه شنبه تا پنجشنبه از خانه کار کنند و همچنین از مردم خواستند هشدارهای حمله هوایی را جدی بگیرند و در صورت به صدا درآمدن آژیر به دنبال پناهگاه باشند.

مدیریت شهرداری کی‌یف به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است جمعیت ساکنان شرکت کننده در بزرگداشت این روز هدف حملات موشکی روسیه قرار بگیرند هر گونه تجمعات عمومی بزرگ را تا روز پنجشنبه ممنوع کرد.

استقلال اوکراین    سفارت آمریکا در اوکراین   استقلال اوکراین  سفارت آمریکا در اوکراین   استقلال اوکراین  سفارت آمریکا در اوکراین  شهروندان آمریکایی در اوکراین  شهروندان آمریکایی در اوکراین  شهروندان آمریکایی در اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا