جدیدترین اخبارجهان

روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد

زلنسکی اعلام کرد روسیه تهاجم گسترده در شرق اوکراین برای تصرف منطقه دونباس را آغاز کرده است

روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که حمله روسیه به منطقه دونباس که مدتها انتظار آن می‌رفت آغاز شده و کرملین دومین مرحله سرنوشت‌ساز جنگ با محوریت نبرد برای قلمروهای شرق اوکراین را به جریان انداخته‌ است.

روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد
روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد

اهمیت این نبرد از این لحاظ است که نیروهای روسیه در اوایل ماه جاری از کی‌یف عقب نشینی کردند تا تلاش های خود را در دونباس متمرکز کنند. مقامات و تحلیلگران آمریکایی انتظار دارند که روسیه پس از شکست در تلاش اولیه خود برای تصرف پایتخت اوکراین اکنون تلاش کند تا نیروهای اوکراینی را تحت فشار بیش از حد تحمل قرار دهد و آنها را محاصره کند.

زلنسکی در ویدئویی که در تلگرام منتشر کرد، گفت «اکنون می‌توانیم بگوییم که نیروهای روسی نبرد برای تصرف دونباس که مدت ها در حال آماده شدن برای آن بودند را آغاز کرده‌اند.»

  • زلنسکی وعده داد که اگرچه «بخش بسیار مهمی از ارتش روسیه اکنون برای اجرای این حمله متمرکز شده است. اما مهم نیست که چند سرباز به آنجا فرستاده می شوند، ما می جنگیم، ما از خود دفاع خواهیم کرد. ما این کار را هر روز انجام خواهیم داد.»

از دیدگاه کلی اوکراین در هشت سال گذشته در شهرک های صنعتی دونباس در حال جنگیدن با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه بوده و این قلمرو را به محل استقرار برخی از زبده‌ترین جنگجویان کی‌یف تبدیل کرده است.

  • با این حال انتظار می رود که عوارض بسیار هموار و کاملا باز بودن زمین ها در این منطقه به نفع روسیه باشد، به طوری که این عامل برخی از چالش هایی که نیروهای اوکراینی از طریق بهره برداری از جنگ افزارهای شهری در مرحله اول جنگ برای روسیه ایجاد کرده بودند را برطرف می کند.
  • روسیه تانک‌ها و توپخانه‌های سنگین را در شرق متمرکز کرده تا برای نبرد سخت برای قلمرو دونباس آماده شود، که وزیر خارجه اوکراین در این رابطه هشدار داده است صحنه‌هایی شبیه به جنگ جهانی دوم را رقم خواهد زد.
  • جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با اذعان به نبرد آتی برای تصرف دونباس، هفته گذشته ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین صادر کرد که حاوی تسلیحات سنگین بود که در بسته های قبلی وجود نداشت.

به گفته اولکسی دانیلوف (Oleksiy Danilov) دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، روز دوشنبه گلوله باران سنگینی تقریباً در سراسر خط مقدم ۳۰۰ مایلی از جمله مناطق خارکیف، دونتسک و لوهانسک گزارش شد.

  • روسیه مدعی شد که در آستانه حمله به دونباس صدها هدف تدارکاتی نظامی در اطراف اوکراین را مورد اصابت قرار داده است، از جمله در شهر غربی لویو، که حداقل هفت نفر در حملات موشکی بامداد دوشنبه کشته شدند.
  • در ماریوپل سومین شهر بزرگ در دونباس که تحت محاصره قرار دارد، آخرین نیروهای اوکراینی باقیمانده هنوز در یک کارخانه فولاد که به عنوان استحکامات نظامی از آن استفاده می شود تحت بمباران شدید روسیه مقاومت می کنند.
  • یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که تصرف کامل ماریوپل به روسیه اجازه می دهد تا ۱۲ گروه تاکتیکی گردان (BTG) [واحدهایی که عموماً از ۷۰۰ تا ۹۰۰ سرباز تشکیل شده اند] مستقر در منطقه ماریوپل را به سایر نقاط اعزام کند.
روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد
روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد سرباز اوکراینی در دونباس

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین اوایل روز دوشنبه گفت که نیروهای روسیه تجدید قوای نیروهای نظامی خود برای آغاز عملیات تهاجمی در شرق اوکراین را تکمیل کرده‌اند.

سرهنگ اولکساندر موتوزیانیک (Oleksandr Motuzyanyk) در یک نشست خبری گفت «تقویت گروه تهاجمی از طریق انتقال یگان های اضافی نیروهای نظامی روسیه در حال انجام شدن است. شدیدترین درگیری ها در مناطق اسلوبوژانسکی (Slobozhansky) و دونتسک در جریان می‌باشد.»

در همین اثنا یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده بر این باور است که روسیه از شکست های خود در شمال اوکراین درس گرفته است و از این درس ها در تمرکز جدید خود در شرق و جنوب استفاده می کند.

این مقام مسئول در تماس با خبرنگاران گفت «آنچه در چند روز گذشته شاهد بودیم این است که نیروهای ارتش روسیه به تلاش خود برای ایجاد و تنظیم شرایط ادامه می دهند. ما این تحرکات را شکل دهی عملیات می نامیم.»

مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت «به نظر می رسد که آنها سعی می کنند از شکست های خود در شمال اوکراین جایی که ظرفیت های تدارکاتی و پشتیبانی مناسب برای اجرای عملیات در منطقه را نداشتند، درس بیاموزند.

مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا افزود که ایالات متحده «طی چند روز گذشته» شاهد تحرکات روسیه برای انتقال «توپخانه سنگین»، «توانمندسازهای فرماندهی و کنترل» و «تسلیحات هوانوردی، به ویژه پشتیبانی هوانوردی چرخشی» به عنوان بخشی از ۱۱ گروه تاکتیکی گردان جدید به داخل این منطقه بوده است.

روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد
روسیه دومین مرحله جنگ برای تصرف کامل دونباس را آغاز کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا