جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی گفت اگر اسرائیل از سال ۲۰۱۴ سیستم دفاع هوایی به اوکراین می داد امروز روسیه هرگز به فکر دریافت پهپاد از ایران نمی افتاد

زلنسکی ضمن انتقاد از اسرائیل به دلیل عدم تحویل تسلیحات به اوکراین گفت روسیه به ازای دریافت پهپادها به برنامه هسته ای ایران کمک می کند

زلنسکی گفت اگر اسرائیل از سال ۲۰۱۴ سیستم دفاع هوایی به اوکراین می داد امروز روسیه هرگز به فکر دریافت پهپاد از ایران نمی افتاد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه از اسرائیل انتقاد کرد و گفت روسیه در ازای دریافت پهپاد و موشک از ایران برای جنگ در اوکراین به برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.

اوکراین از اسرائیل خواسته بود که سیستم های دفاع هوایی در اختیار اوکراین قرار دهد، در حالی که مقامات اوکراینی به استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اشاره کرده بودند. اسرائیل کمک های بشردوستانه و کلاه های محافظ جنگی و جلیقه های ضد گلوله برای اوکراین ارسال کرده بود اما تاکنون از تامین تسلیحات پیشرفته و سیستم های تسلیحات دفاعی برای اوکراین خودداری کرده زیرا نگران است که درگیری با روسیه می تواند به منافع امنیتی اسرائیل در سوریه صدمه بزند.

زلنسکی در یک سخنرانی ضبط شده در کنفرانس روزنامه ها‌آرتص اسرائیل گفته بود «به نظر شما روسیه چگونه هزینه [پهپادها] را به ایران پرداخت می کند؟ آیا ایران صرفا خواهان پول است؟ احتمالا به هیچ وجه خواهان پول نیست، اما روسیه به برنامه هسته‌ای ایران کمک می کند. احتمالا این موضوع به طور دقیق توجیه کننده ائتلاف این دو کشور است.»

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که اگر اسرائیل تصمیم می گرفت که در زمان حمله روسیه به شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ سیستم های دفاع هوایی در اختیار اوکراین قرار دهد، اکنون ائتلاف بین روسیه و ایران اتفاق نمی‌افتاد؛ تصمیمی که زلنسکی می‌گوید در دولت بنجامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اتخاذ شد و در دولت فعلی اسرائیل نیز تغییر نکرده است.

زلنسکی گفت «این تصمیم دولتهای شماست … که تصمیم گرفتند موجب ناخشنودی کرملین نشوند، تصمیمی که از مدتها پیش اتخاذ شده است.» «اگر ما هنگامی که با تهدید موشکی و پهپادی روبرو شدیم، بلافاصله امنیت حریم هوایی خود را برقرار می‌کردیم، روسیه اکنون حتی نمی توانست انگیزه ای برای مراجعه به ایران داشته باشد تا بخواهد در ازای همکاری ایران در ترور و وحشت‌آفرینی در اوکراین پیشنهاد کمک به ایران ارائه کند.»

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه به صورت تلفنی با اولکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود صحبت کرد و تاکید کرد که اسرائیل در کنار مردم اوکراین و غرب ایستاده است. دفتر وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که گانتز گفته است که به حمایت از اوکراین از طریق تحویل کمک های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی محافظ جان متعهد است.

دفتر وزیر دفاع اسرائیل گفت اما «گانتز بر محدودیت های عملیاتی پیش روی دولت اسرائیل تاکید کرده است. در نتیجه اسرائیل سیستم های تسلیحاتی برای اوکراین ارسال نخواهد کرد.» در بیانیه اسرائیل در مورد این گفتگو آمده است که «در عوض، وزرای دو کشور موافقت کردند که به منظور کمک به اوکراین در زمینه توسعه یک سیستم هشدار زودهنگام غیرنظامی گفتگوهای تخصصی و حرفه ای داشته باشند.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا