جدیدترین اخبارجهان

 گرفتار شدن پوتین در شرایط بن بست و استیصال می تواند او را به استفاده از تسلیحات هسته ای وادار کند

زلنسکی به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت جهان باید برای احتمال اینکه پوتین ممکن است از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند آماده باشد

 گرفتار شدن پوتین در شرایط بن بست و استیصال می تواند او را به استفاده از تسلیحات هسته ای وادار کند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز جمعه به خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) گفت که «تمام کشورهای جهان» باید برای این احتمال که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کند، آماده باشند.

 گرفتار شدن پوتین در شرایط بن بست و استیصال می تواند او را به استفاده از تسلیحات هسته ای وادار کند
گرفتار شدن پوتین در استیصال می تواند او را به استفاده از تسلیحات هسته ای وادار کند

زلنسکی روز جمعه در یک مصاحبه اختصاصی از دفتر ریاست جمهوری در کی‌یف به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که پوتین ممکن است به استفاده از تسلیحات هسته‌ای یا شیمیایی روی آورد چرا که ارزشی برای جان مردم اوکراین قائل نیست.

زلنسکی که به انگلیسی صحبت می کرد گفت «نه تنها من، بلکه تمام جهان، تمام کشورها باید نگران باشند چرا که اگرچه این احتمال ممکن است واقعا اطلاعات محسوب نشود اما می تواند حقیقت داشته باشد.»

زلنسکی گفت «تسلیحات هسته ای را آنها قاعدتا به کار می گیرند، آنها می توانند این کار را انجام دهند، چرا که برای آنها جان مردم هیچ اهمیتی ندارد.» «ما نباید به ترسیدن فکر کنیم، ما نباید بترسیم اما باید آماده باشیم. اما این مسئله اوکراین نیست، [استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای] صرفا مسئله اوکراین نیست بلکه به نظر من مسئله کل جهان است.»

زلنسکی در طول دوره ۵۰ روزه جنگ با روسیه در اوکراین مانده است، در حالی که نیروهای نظامی اوکراین در مقابل تلاش های کرملین برای تصرف کی‌یف مقاومت کرده اند و روسیه را مجبور کردند که تلاش های خود را مجدداً روی مناطق شرقی و جنوبی کشور متمرکز کند، جایی که اوکراین پیش بینی می کند شاهد افزایش شدید درگیری ها در روزهای آینده باشد.

این هفته یکی از مهم ترین کشتی های جنگی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه غرق شد، که به گفته اوکراین در نتیجه حمله موشکی اتفاق افتاد در حالی که روسیه مدعی است به دلیل آتش سوزی ناشی از انفجار مهمات اتفاق افتاده است.

در همین حین روسیه حومه کی‌یف را با شلیک موشک های کروز هدف قرار داده و هنوز از توانایی هدف قرار دادن پایتخت اوکراین به وسیله جنگ افزارهای دوربرد برخوردار است.

مقامات ایالات متحده هشدار داده اند که احتمالا اگر پوتین خود را گرفتار یک بن بست ببیند ممکن است به استفاده از تسلیحات هسته ای تاکتیکی در اوکراین روی آورد. بیل برنز (Bill Burns) رئیس سازمان سیا (CIA) روز پنجشنبه گفت که سازمان سیا «بسیار با دقت و توجه» این احتمال را زیر نظر دارد و در عین حال تأکید می کند که ایالات متحده هنوز هیچ نشانه ای از اینکه روسیه برای اتخاذ چنین گامی آماده می شود مشاهده نکرده است.

بیل برنز در یک سخنرانی عمومی در دانشگاه جورجیا تک (Georgia Tech) گفت «با توجه به استیصال احتمالی پوتین رئیس جمهور روسیه و سران این کشور، و با توجه به شکست های پی در پی نظامی که تا به حال تجربه کرده اند، هیچ یک از ما نمی تواند تهدید ناشی از توسل به تسلیحات هسته ای تاکتیکی یا کلاهک های کوچک هسته ای را دست کم بگیرد.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا